راهکارهای قرآنی برای رسیدن انسان به جایگاه واقعی خود
کد خبر: 3550070
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰

راهکارهای قرآنی برای رسیدن انسان به جایگاه واقعی خود

گروه اجتماعی: امام جمعه موقت تهران با اشاره به راهکارهای قرآنی رسیدن انسان به جایگاه واقعی خود گفت: صبر بر گناه، مقاومت در برابر نیروهای مهاجم درونی و بیرونی انسان، دشمن شناسی، ارتباط بین افراد و گروه‌های جامعه اسلامی و امام‌شناسی از جمله این راهکارهاست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، عصر امروز، دهم آذرماه در هیئت دانش‌آموزی انصارالمهدی مشهد با اشاره به تأکیدات مکرر قرآن بر «فلاح» گفت: با توجه به قسم‌های یاد شده در سوره شمس به این نتیجه می‌رسیم که خداوند هدف مهمی را مد نظر داشته و این همان فلاح انسان است که با خودسازی به دست می‌آید.
وی با بیان اینکه مسئله خودسازی مهم‌ترین بحث در زندگی دنیوی بشر است، عنوان کرد: زندگی و مطاع دنیا حیوانی است، تا زمانی که انسان به مطاع دنیا توجه داشته باشد به خودسازی و فلاح نخواهد رسید لذا اگر انسان بخواهد به جایگاه واقعی خود که همان خلیفه‌‌الله بودن است، برسد باید در کلاس آدمیت به کسب رتبه و مقام رسیده باشد.
حجت‌الاسلام صدیقی با بیان اینکه اگر بخواهیم رفیق خداوند متعال باشیم باید پیوسته در مسیر هدایت خود و دیگران بکوشیم، افزود: اگر در این مسیر حرکت کنیم، آیینه تمام‌نمای رفتارهای الهی و توحیدی خواهیم بود و به فلاح خواهیم رسید.
رهایی، رشد و بالا رفتن؛ گام‌های رسیدن به فلاح
وی با تشریح دو بعد فلاح اضافه کرد: گام اول در رسیدن به فلاح، رهایی است و گام بعدی رشد و بالا رفتن است؛ اگر همانند جوانه‌ای که ابتدا از بند بذر رهایی یافته و رشد می‌کند، نتوانیم از بندها و موانع زندگی دنیا رها شویم به رشد نخواهیم رسید و صعود نخواهیم کرد.
امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه باید به دنبال این بود که چگونه اسیر موانع دنیوی نشویم و در دنیا بازیچه نباشیم، اظهار کرد: اگر انسان در دنیا برای خود، بازی و سرگرمی ایجاد کرد از مقام انسانیت خارج می‌شود و زندگی خود را با بازیچه‌های باطل تباه می‌کند؛ اگر انسان در رهایی از این موانع و بازیچه‌ها موفق بود، آن‌گاه می‌تواند با ایمان و عمل صالح مسیر صعود خود را طی کند.
حجت‌الاسلام صدیقی تصریح کرد: جوانی بهترین زمان برای جدا شدن از این موانع و طی کردن مسیر صعود انسان به سمت توحید است و اگر در جوانی نتوان به این مهم دست یافت، در آینده دورتر نمی‌توان به این صعود رسید لذا باید توجه کنیم که ما مأموریم تا خود را از همه جاذبه‌های غیرالهی آزاد کنیم زیرا راهی جز این برای رسیدن به مقام آدمیت نیست.
راهکارهای قرآنی برای رسیدن انسان به جایگاه واقعی خود
وی با اشاره به راهکارهای قرآنی برای رسیدن انسان به جایگاه واقعی خود بیان کرد: خداوند در سوره آل عمران چند راهکار را به ما نشان می‌دهد که اولین آنها صبر است و این صبر دارای بخش‌هایی است، یکی از این موارد، صبر بر گناه و مقاومت در برابر نیروهای مهاجم درونی و بیرونی انسان است؛ برای مثال در جامعه‌ای که ولنگاری فراوان وجود دارد، حفظ خود و امانت الهی که در اختیار انسان است، به صبر و مقاومت نیاز دارد.
حجت‌الاسلام صدیقی، صبر بر وظیفه را بعد دیگری از تقسیم‌بندی‌های صبر خواند و افزود: در این مرحله که شامل انجام فریضه‌ها و وظیفه‌ها می‌شود، انسان باید با شناخت وظیفه گام در عرصه عمل به آن بردارد و و در این مرحله نیز صبر پیشه کند زیرا گام برداشتن در مسیر اصلاح، نیازمند صبر است و یکی از این وظیفه‌ها برای  شما جوانان و نوجوانان، فراگیری علم است.
وی  با اشاره به اهمیت صبر بر مشکلات، ابراز کرد: دنیا جبهه جنگی است که مصاف و مقابله در آن پایان ندارد و جهاد همیشه ادامه خواهد داشت، باید توجه کرد که جهاد عرصه‌های مختلفی از جمله اقتصادی، سیاسی، نظامی و اخلاقی دارد و ما گاهی در چند جبهه باید به مقابله با دشمن بپردازیم و از نگاه غلطی که دنیا محل عیش است، دوری کنیم.
حجت‌الاسلام صدیقی با بیان اینکه دشمن‌شناسی راه دیگری است که قرآن برای رسیدن به جایگاه اصلی خود به ما معرفی می‌کند، افزود: یک از این دشمنان معرفی شده در قرآن شیطان است که دارای قوا و لشکرهایی است و به سبب نفوذ در انسان هویت او را تغییر می‌دهد و به همین جهت خداوند نفوذ و نفاق را برای ما خطرناک تر از کفر معرفی می‌کند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به راه دیگری که قرآن در مسیر زندگی دنیا به انسان معرفی می‌کند، بیان کرد: حفظ ارتباط بین یکدیگر و پرهیز از قطع رابطه‌ها، راهی است که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده است و این یعنی ارتباط بین افراد و گروه‌های جامعه اسلامی همواره باید برقرار باشد.
افراد جامعه اسلامی نسبت به حفظ ارزش‌ها و حدود الهی در جامعه حساس باشند
حجت‌الاسلام صدیقی ابراز کرد: از دیگر پیام‌های ارتباط، مسئله مهم دیده‌بانی است که افراد جامعه اسلامی همیشه باید نسبت به حفظ ارزش‌ها و حدود الهی در جامعه حساس باشند تا از نفوذ ضد ارزش‌ها از جمله ضد ارزش‌های غربی که امروز موجود است در بین مسلمانان جلوگیری شود، زیرا اگر این ضد ارزش‌ها نفوذ کرد ما بدون هزینه در جبهه دشمن قرار خواهیم گرفت و دشمن به آسانی بر ما مسلط می‌شود.
وی، امام‌شناسی را از دیگر شاخه های ارتباط توصیف کرد و گفت: راه رسیدن و ارتباط با خداوند متعال، امامت است که امام رضا(ع) در حدیث معروف سلسلةالذهب خود بر آن اشاره دارند. این مقام امامت جایگاه بسیار بزرگی است که انبیاء الهی به دنبال آن حرکت می‌کنند و در زمانه حاضر نیز ولایت‌فقیه گامی برای رسیدن به مسیر امامت است.
captcha