ضایع‌کنندگان بیت المال آبروی خود را می‌برند/ حادثه قطار مشهد نباید تکرار شود
کد خبر: 3550164
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

ضایع‌کنندگان بیت المال آبروی خود را می‌برند/ حادثه قطار مشهد نباید تکرار شود

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه گناه، بردن آبروست تأکید کرد: کسانی که به بیت المال دست درازی می‌کنند آبروی خود را می‌برند زیرا گناه، سرطانی است که آبروبر است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی، امروز 11 آذرماه در درس اخلاق خود در مؤسسه اسراء با تقدیر از عزاداری دو ماه محرم و صفر و تاکید بر لزوم حفظ نتایج این عزاداری در اعمال و رفتار در طول سال به جهاد نظامی، فرهنگی و اخلاقی اشاره کرد و با ذکر آیه «لقد یسرنا القرآن للذکر» گفت: خداوند دین را آسان قرار داد اما جهاد، کاری توان‌فرسا و دشوار است؛ جهاد اصغر که جنگ با دشمن بیرون است سخت و جهاد اکبر، سخت‌تر است؛ بنابراین در توضیح این مطلب باید گفت که دین آسان است زیرا وقتی انسان به سمت خدا رفت خیر و نیکی ده برابر به سوی او خواهد آمد پس دین، سخت نیست.
وی با بیان اینکه چه کنیم این جهادها آسان شود، تصریح کرد: اگر شما بخش اول یعنی جهاد با نفس را انجام دهید بقیه‌اش کاری ندارد، برخی گفته‌اند با این وضع احکام اسلامی، بهشت رفتن سخت است ولی امام سجاد(ع) بیانی دارد که فرمود جهنم رفتن سخت و بهشت رفتن آسان است زیرا هر کسی یک گناه کرد چند برابر برای او نوشته نمی شود بلکه یک سیئه نوشته می‌شود ولی در مورد بهشت رفتن هر عمل خوبی ده برابر پاداش دارد که در آیات متعدد از جمله «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» به آن اشاره شده است.
این مفسر قرآن بیان کرد: براساس این آیه هر کار خیری 700 برابر پاداش می‌برد و اگر کسی خیلی اخلاص داشته باشد با اشک چشم این مزرعه را آباد می کند و خداوند مضاعف می‌کند و اگر این ضعف دو برابر باشد 1400 خواهد شد و اگر چند برابر باشد مقدار آن مشخص نیست زیرا در بخش پایانی فرمود سخن از ده تا و صدتا و هزار و 400 تا نیست بلکه والله واسع علیم.
این مرجع تقلید بیان کرد: امام سجاد فرمود یک گناه یک کیفر ولی یک ثواب، ده برابر و گاهی هفتصد و بیشتر پاداش دارد. لذا فرمود وای به حال کسی که یکی‌های او بر ده‌تاهای او پیروز شود؛ اگر در محکمه الهی اعمال را بسنجند کسی جهنم خواهد رفت که این طور باشد بنابراین جهنم رفتن تعجب دارد.
صاحب تفسیر تسنیم گفت: این طور نیست که اگر کسی لباس نظامی پوشید و قصد جنگ داشت جهاد اکبر کرده است؛ بلکه فرمود به سوی خدا بشتابید و در آن سبقت بگیرید؛ یعنی اول جهاد اکبر کنید تا در جهاد اصغر پیروز شوید؛ یعنی در حوزه، افقه و اعلم شوید مگر خدا نباید دینش را یاری کند و دینش نیز به دست علما یاری می شود و کسی که افقه و اعلم باشد دین خدا را بهتر یاری خواهد کرد بنابراین سخن از سرعتی است که تصادف ندارد و سبقتی است که کسی را نمی رنجاند.
این استاد برجسته حوزه عنوان کرد: خداوند فرمود این هدفی که ما می‌گوئیم سبقت بگیرید مقصدش، چوب خشکی مانند مسابقات دنیایی نیست که بخواهید به آن برسید؛ در سبقت و سرعت لقاء و فیض الهی، هدف چوب خشکی نیست؛ فرمود اگر شما یک قدم به سمت مقصد بروید مقصد ده قدم به سمت شما خواهد آمد؛ فرمود فیض ما دوان دوان به سمت شما می‌آید و این طور نیست که فیض خدا، خط خشکی باشد بنابراین اگر انسان بیراهه نرود و راه کسی را نبندد خیر به صورت هروله به سوی او خواهد آمد.
وی با بیان اینکه دعاهای صحیفه و یا سحر فقط مخصوص ایام خاصی نیست و در هر سحری می توان آن را خواند، افزود: امام سجاد(ع) فرمود اگر کسی خواست وارسته و با تقوا شود این طور نیست که در سرعت و سبقت نظیر این مسابقات دنیایی باشد که خود شخص باید همه مسیر را برود بلکه این مقصد، فیض خدای علیم و حکیم است.
این مفسر  قرآن عنوان کرد: دفاع مقدس، واقعا جنگ جهانی بود زیرا فقط جنگ جهانی این نیست که همه با هم جنگ کنند؛ همه دنیا علیه ما بودند و یا کمک مالی و نظامی می‌کردند ولی خدا یاری کننده ما بود لذا وقتی ما دین خدا را یاری کردیم خداوند هم این طور ما را نصرت خواهد کرد.
آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: ما اگر قصد کردیم به فضایل قرآن و عادل و عالم شدن دست یابیم و با اخلاص به سمت این اهداف مقدس حرکت کنیم هدف نیز ده برابر به سمت ما خواهد آمد و خیلی زود به هدف خواهیم رسید زیرا بوی بد گناه را استشمام خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در سلامتی، بهداشت و درمان داریم، گفت: استغفارات در دین نیز دو دسته دست؛ استغفار اولیاء الله، بهداشتی و استغفار ما، درمانی است زیرا ائمه(ع) گناه نمی‌کنند که استغفار کنند لذا استغفارشان بهداشتی است اما ما اهل گناهیم و گناه نیز آبروبر است و استغفارمان نیز درمانی است.
 این مفسر قرآن با بیان اینکه ممکن است انسان سرطان بگیرد و بمیرد ولی با آبرو باشد ولی گناه، سرطانی است که آبروی انسان را می برد به اختلاس و ضایع کردن حق بیت‌المال از سوی برخی افراد اشاره کرد و افزود: چرا باید حق مسلم این ملت را این طور، عده‌ای ببلعند بنابراین اگر ما در جوانی خود را حفظ کنیم مصون از بی آبرویی خواهیم بود.
آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه قرآن کتاب آسانی است، اظهار کرد: آیا آسان تر از این که ما دستی بجنبانیم و خداوند ده برابر ما را یاری دهد؟
این مرجع تقلید در خاتمه با اشاره به حادثه قطار مشهد تاکید کرد: خداوند انشاءالله حادثه تلخ قطارها را در کام اولیاء آنان شیرین کند و مسئولان تدبیری داشته باشند که مشابه این حوادث دیگر در کشور پیدا نشود.
captcha