اسراف، حرکتی نابخردانه است
کد خبر: 3550375
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
رحیمی:

اسراف، حرکتی نابخردانه است

گروه سیاسی: امام جمعه ابهر گفت: یکی از سنت‌های سیئه که پیامبر اکرم به شدت با آن مبارزه می‌کرد، مسئله اسراف بود. اسراف یکی از نمونه‌های آشکار حرکت‌های نابخردانه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی، امام جمعه ابهر، ظهر دیروز جمعه 12 آذرماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ابهر اظهار کرد: یکی از سنت‌های سیئه که پیامبر اکرم به شدت با آن مبارزه می‌کرد، مسئله اسراف بود. اسراف یکی از نمونه‌های آشکار حرکت‌های نابخردانه است. عقل و وحی بر کاربرد امکانات در زمینه‌های مورد نیاز تاکید دارد. و دور ریختن، هدر دادن و از بین بردن مواد لازم قابل استفاده را محکوم و ناپسند می‌داند.

حجت‌الاسلام رحیمی تصریح کرد: وجدان انسان از اسراف نفرت دارد و این تنبلی‌ها و ناآگاهی‌ها، غفلت‌ها و رفاه زدگی‌هاست که زمینه را برای اسراف هموار می‌سازد. اسراف همیشه و همه جا بر پیکر اخلاق و اقتصاد و سلامتی فرد و جامعه ضربه وارد می‌کند. اما در شرایط کنونی جامعه اسلامی ما که در فشار استکبار غرب برای تحمیل و تشدید فقر بر امت اسلام، هر چه بیشتر شده است. اسراف، گناه کوچکی نیست اسراف در اموال شخصی گناه و در بیت‌المال مسلمین گناهی بزرگتر است.

وی افزود: قال الصادق(ع): «انما الاسراف فیما اتلف المال و اضربالبدن»؛ «اسراف آنست که انسان مالش را از بین ببرد و به بدنش صدمه بزند». و باز امام صادق(ع) فرمود: «کسی که آبی را از نهر فرات برای خوردن بردارد. و بعد از نوشیدن زیادی آنرا بریزد اسراف کرده است».

حجت‌الاسلام رحیمی با اشاره به اینکه اسلام ناب بهترین سخن‌ها را دارد، تصریح کرد: بهترین سخنها را اسلام ناب دارد و مانیز در ایران تابع همین دین هستیم. بهترین دین مال ماست اما مع‌الاسف ما از این بهترین بهره‌برداری نمی‌کنیم. ما یک مردم مسرفی هستیم ما در خوراک و پوشاک و وسایل نقلیه و سرمایش و گرمایش بیش از اندازه اسراف‌کرده ایم. ما در مصرف گندم 5/2 برابر متوسط جهانی هستیم. در مصرف نمک 7/2 برابر استاندارد جهانی هستیم. و در مصرف شکر 6 برابر متوسط سرانه جهانی هستیم و در مصرف سوخت 2 برابر متوسط سرانه جهانی هستیم.

امام جمعه ابهر در ادامه به شهادت امام حسن عسگری(ع) اشاره کرد و افزود: حرکت امامان شیعه در طول تاریخ با هدف واحد، حفظ مکتب، هدایت امت، اتمام حجت، ناکام کردن خصم و الگو شدن بر همگان همراه بود. گرچه شرایط زمان و محیط موضعگیری‌های متفاوت به آنان دیکته و ایجاب می‌کرد. عصر امام هادی و امام عسگری، عصری متلاطم بود و تزلزل عباسیان و تغییر پیاپی حاکمان و نزاع داخلی بر سر تصاحب قدرت سیاسی، کشور اسلامی را با بحران‌های بزرگی رو به رو ساخته بود. از سوی دیگر، انقلابیون مخالف حکومت با شعار «رضای آل محمد» گاه و بیگاه دست به تحرکات سیاسی و نظامی می‌زدند و مردم را به حکومت حق اهل بیت می‌خواندند و این تحولات نیز عامل دیگری برای سختگیری نسبت به امامان شیعه به خصوص امام عسگری بود. و بالاخره امام در سن 28 سالگی شربت شهادت را نوشیدند.

حجت‌الاسلام رحیمی تاکید کرد: یکی از توصیه‌های مهم امام عسگری این بود که امانت‌ها را به صاحبان امانت و به افرادی مورد وثوق بدهید. اگر امروزه به این نصیحت امام عمل بشود ما در جامعه مشکلی نخواهیم داشت، امروزه اگر مسئولیت‌ها را به اهل آن واگذار کنند. جامعه انسانی از مشکلات نجات پیدا خواهد کرد. آیا نباید در دادن پست‌ها دقت شود آیا می‌شود همه چیز را به بازی گرفت آیا اگر کسی قدرتی پیدا کرد آزاد است هر کاری را انجام دهد. آیا دینی که برای نماز خواندن و امام جماعت شدن توصیه تحقیق وتفحص کرده است. آیا نباید موقع پست دادن بررسی شود و از معتمدین و ارگان‌های مورد اعتماد و امنیتی سوال کرد. آیا می‌شود عاقبت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی مملکت را به دست نا اهلان داد. چرا دقت نمی‌شود. چرا کسانی که فیش‌های آنچنانی داشتند مواخذ نمی‌شوند؟

خطیب جمعه ابهر به 13 آذر روز جهانی معلولان اشاره کرده و افزود: بر اساس آیات و روایات توجه و کمک رسانی به انسان‌های همنوع مورد تشویق قرار گرفته است. و اگر این انسان همنوع ازافراد ضعیف و درمانده باشد این توصیه بسیار تاکید شده است. وجود نازنین حضرت علی (ع) در عهد نامه مهم خود به مالک اشتر می فرماید: «ثُمَّ اللَّهَ اللَّهَ فِي الطَّبَقَةِ السُّفْلَى مِنَ الَّذِينَ لا حِيلَةَ لَهُمْ, مِنَ الْمَسَاكِينِ وَ الْمُحْتَاجِينَ وَ أَهْلِ الْبُؤْسَى وَ الزَّمْنَى, فَإِنَّ فِي هَذِهِ الطَّبَقَةِ قَانِعاً وَ مُعْتَرّاً»؛ «خدا را در خصوص طبقات پایین و محروم جامعه، که هیچ چاره ای ندارند. از زمینگیران و نیازمندان ، گرفتاران و دردمندان، همانا در این طبقه محروم گروهی خویشتن داری کرده و گروهی به گدایی دست نیاز بر می دارند. پس برای خدا پاسدار حقی باش که خداوند برای این طبقه معین فرموده است.

حجت‌الاسلام رحیمی به 16 آذر روز دانشجو اشاره کرده و اظهار داشتند: 16 اذر روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار غرب و روز حق طلبی و بصیرت و استکبار ستیزی و فتنه گریزی است.

captcha