کتابت قرآن با خط نسخ هندی برای انتشار در کشورهای شبه قاره هند
کد خبر: 3550599
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
بابایی خبر داد:

کتابت قرآن با خط نسخ هندی برای انتشار در کشورهای شبه قاره هند

گروه ادب: مدیر نشر مرکز طبع و نشر قرآن کریم از کتابت قرآن با خط نسخ هندی برای انتشار در کشورهای شبه قاره هند نظیر هند، پاکستان، افغانستان، بنگلادش، سریلانکا،‌ مالزی و اندونزی در آینده نزدیک خبر داد.

محمد بابایی، مدیر نشر مرکز طبع و نشر قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به کتابت قرآن با خط هندی که به‌تازگی پایان یافته است، عنوان کرد: ویژگی ممتاز این مصحف علاوه بر اینکه از منظر مسائل علمی بسیار متقن و دقیق است،‌ این است که در 604 صفحه کتابت شده و به آیه ختم شده است.

وی با بیان این مطلب اظهار کرد: خوشنویسی به خط نسخ هندی هیچ‌گاه بر اساس صفحه‌بندی رایج جهان اسلام نبوده و برای هماهنگی با این رویه، همان صفحه‌بندی و تنظیمات رایج مد نظر قرار گرفته است.

بابایی از آماده‌سازی این مصحف تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: کشورهایی نظیر هند، پاکستان، افغانستان، بنگلادش، سریلانکا،‌ مالزی و اندونزی کشورهای مقصد هستند که این مصحف در آنها ارائه می‌شود.

وی همچنین با یادآوری اینکه قرآن با خط عثمان‌طه در این کشورها چندان مقبول نیست، گفت: قرآنی که با خط نسخ هندی و توسط مرکز آماده‌سازی شده، خط رایج و مرسوم است.

مدیر نشر مرکز طبع و نشر اظهار کرد: بر اساس تخمینی که در این باره زده شده است،‌ یک میلیارد مسلمان در شبه‌قاره هند زندگی می‌کنند که اغلب آنان مخاطبان قرآنی هستند و جمعیت مخاطبان این خط از خط نسخ عربی بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون اقدام جدی در این باره انجام نشده بود،‌ تاکید کرد: اساس کار مرکز انجام تحقیقات علمی در این باره است و سازمان‌های دیگری که متولی این امر هستند، همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجامع بین‌المللی به چاپ این مصحف مبادرت می‌کنند.

بابایی بیان کرد: البته شاید مرکز طبع و نشر قرآن به این نتیجه برسد که نخستین چاپ این مصحف را خود انجام دهد. هدف این است که فایل این مصحف آماده و به سازمان‌ها ارائه شود تا به چاپ اقدام کرده و در کشورهای مقصد این مصاحف را توزیع کنند.

وی از درخواست کشورهای یاد شده که در شبه قاره هند جای دارند به منظور دریافت قرآن کریم به خط هندی از سوی ایران یاد کرد و افزود: این اقدام بر اساس درخواست‌ها و سفر استادان این مرکز به هندوستان و تبادل نظراتی که انجام شده صورت گرفته است.

نمونه برخی از صفحات کتابت قرآن با خط هندی را در زیر مشاهده می‌کنید؛

کشورهای مقصد قرآن با خط هندی کدامند؟کشورهای مقصد قرآن با خط هندی کدامند؟

کشورهای مقصد قرآن با خط هندی کدامند؟

کشورهای مقصد قرآن با خط هندی کدامند؟

کشورهای مقصد قرآن با خط هندی کدامند؟

captcha