رسیدن به سطح عالی هنر تلاوت نیازمند تأسیس مراکز تخصصی است
کد خبر: 3550750
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶

رسیدن به سطح عالی هنر تلاوت نیازمند تأسیس مراکز تخصصی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری ممتاز کشوری گفت: در کشور ما مرکزی منسجم و یکدست همچون دانشگاه و یا آکادمی برای تعلیم علمی و تخصصی هنر تلاوت وجود ندارد.

سیدمحسن موسوی یکتا، قاری ممتاز کشوری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کرمانشاه، با اشاره به معنویت و اخلاق محوری قراء، گفت: اولین چیزی که باعث تأثیرگذاری تلاوت قراء مصری می‌شود در درجه اول داشتن شخصیت قرآنی است چراکه رفتار و منش یک قاری قرآن باید برای جوانان و نوجوانان درس باشد.
وی افزود: در واقع قاری اگر خود عامل به تعالیم قرآن نباشد نمی‌تواند معنا و تصویر درستی از آیات برای مستمعین داشته باشد.
موسوی یکتا درادامه با اشاره به برخی از مشکلات قراء از جمله لحن محور بودن، اظهار کرد: قاریان ما دائماً به دنبال شنیدن و اجرای قطعات جدید و خواندن گوشه‌ها و ریزنغمات با تقلید صرف از قراء مصری هستند که این مسئله باعث شده خلاقیت و ذوق و نوآوری کمتر شود.
این قاری ممتاز کشوری تصریح کرد: البته لازمه نوآوری و ابداع، دانستن اصول تلاوت و اصول این هنر اصیل ناب اسلامی است که متأسفانه در این خصوص بین قراء اجماع نظری وجود ندارد و اکثر قراء ما بدون توجه به بضاعت صوتی و شناخت کافی و علمی از مباحث صوتی و دیگر مباحث هنر تلاوت تقلید کورکورانه از قاریان مصری انجام می‌دهند و دچار سردرگمی هستند.
نفر اول رشته قرائت مسابقات دانشجویی سال 94 در ادامه افزود: می‌توان دلیل امر بدان اشاره شده را در کشور ما این دانست که مرکزی یکدست چون دانشگاه و یا آکادمی برای تعلیم علمی و تخصصی هنر تلاوت قرآن وجود ندارد درصورتی که در مصر که مهد پرورش قاریان برجسته و طلایی جهان اسلام است می‌بینیم که دانشگاهی فقط مخصوص تعالیم هنر تلاوت قرآن وجود دارد که به مباحث تخصصی صوت، لحن، تجوید و وقف و ابتدا به‌طور کامل و دقیق می‌پردازد.
موسوی یکتا در ادامه تصریح کرد: مورد یادشده خود یکی از دلایل پیشی گرفتن قراء مصری از بقیه قراء جهان اسلام است که برای رسیدن به سطح عالی تلاوت قرآن این امر بسیار ضروری و لازم است که حداقل مراکز آموزش تخصصی قرآن در سراسر کشور راه‌اندازی شود و صرفاً به تعلیم اصولی و دقیق تمام ابعاد هنر تلاوت بپردازد.
قاری ممتاز کشوری اظهار کرد: درادامه مباحث فنی می‌توان گفت متأسفانه تلاوت قراء ما خلاصه شده در یادگیری تجوید و اداء الحروف و وقف و ابتدای مقدماتی(یعنی اینکه هر قاری که پر نفس باشد وقف و وصل بهتری دارد در حالیکه خیلی از قراء مصری کم نفس هستند و دارای وقف و وصل‌های کوتاه و اصولی).
لزوم حمایت مسئولان از قاریان جوان و آینده‌دار
وی گفت: در بحث لحن فقط از استماع و یاد گرفتن آهنگ‎‌ها و دائماً از تقلید قراء مصری صحبت می‌شود و هیچ‌گونه بحثی در مورد اصول اجرای الحان و رموزی که در تلاوت قراء مصری وجود دارد که منجر به این همه خلاقیت می‌شود وجود ندارد و درخصوص صوت هیچ آموزشی نیست و اکثر قراء ما با صدای ذاتی و خدادادی می‌خوانند و با تکنیک‌های صوتی و نحوه استفاده صحیح از صوت کاملاً ناآشنا هستند و به همین دلیل عمدتًا عمر تلاوت قاریان بسیار کوتاه است.
موسوی یکتا تصریح کرد: صدای قراء بعد از سنین جوانی کیفیت خود را از دست می‌دهد در حالیکه قراء مصری در میانسالی به اوج شکوفایی در تلاوت می‌رسند و اینجاست که بحث توجه به معنا و دانستن ادبیات عرب و نحوه جمله بندی‌ها و تأکیدات لحنی که کمتر به آن پرداخته شده مشخص می‌شود و باید یک قاری حداقل ممکن را از زبان عربی و مباحث صرف و نحوی بداند و چه بسا گاهی با عدم توجه قاری به‌نحوه تلاوت معنای جمله عوض شده و توجه به نقل قول‌ها، جملات استفهامی، وقف و وصل‌های نابجا و ... از جمله این موارد محسوب می‌شود.
نفر اول رشته قرائت در مسابقات دانشجویی سال 94 اظهار کرد: به‌طور کلی تلاوت قرآن جز هنرهای اصیل اسلامی است که در این خصوص لازم است مسئولین نیز توجه ویژه و حمایت گسترده‌تری از قاریان جوان و آینده‌دار کشور داشته باشند و این نکته را باید پذیرفت که یک تلاوت زیبا و تأثیرگذار باعث تحول و انقلاب درونی در بین قشر جوان کشور خواهد شد و با این حمایت از قاریان می‌توان جلوی خیلی از انحرافات و فسادهای اجتماعی را گرفت و تعالیم قرآنی و الهی اسلام را نشر داد.«وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى»
captcha