16 آذر؛ روزی برای یادآوری اهمیت نقش دانشجو
کد خبر: 3551747
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵
دهقانی‌الوار مطرح کرد:

16 آذر؛ روزی برای یادآوری اهمیت نقش دانشجو

گروه فرهنگی: رئیس جهاددانشگاهی لرستان 16 آذر را روزی برای یادآوری اهمیت نقش دانشجو عنوان کرد و گفت: روز دانشجو سرآغاز یک جریان در کشور است که عامل آن دانشجویان بودند و در این روز، آنان توانستند ثابت کنند که در روند توسعه کشور می‌توانند نقش‌آفرین باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، سید علی نادر دهقانی‌الوار، رئیس جهاددانشگاهی لرستان در همایش روز دانشجو که امروز، 16 آذر در مرکز آموزش عالی علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی لرستان برگزار شد، ضمن گرامی‎داشت این روز اظهار کرد: روز دانشجو سرآغاز یک جریان در کشور است که عامل آن دانشجویان بودند و در این روز، آنان توانستند ثابت کنند که در روند توسعه کشور می‌توانند نقش‌آفرین باشند.
وی 16 آذر را روزی برای یادآوری اهمیت نقش دانشجو عنوان کرد و گفت: دانشجو جریان‌ساز است و در سال 1332 نیز که معاون رئیس جمهور آمریکا به دانشگاه تهران آمد با اعلام مخالفت‌های خود این موضوع را ثابت کردند و در نهایت نیروهای امنیتی کشور سه تن از دانشجویان دانشکده فنی این دانشگاه را به خاطر این موضوع به شهادت رساندند.
دهقانی‌الوار خاطرنشان کرد: این روز سرآغازی برای ایجاد جریان دانشجویی شد و ما هر ساله آن را گرامی می‌داریم چراکه اتفاقات 16 آذر نشان داد که حوزه دانشجویی و دانشگاه می‌تواند نقش مؤثری در تحولات جامعه داشته باشد.
عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی لرستان بیان کرد: در این روز باید بیاییم و از خود بپرسیم که خاستگاه جریان دانشجویی کجاست؛ اگر ما این موضوع را ندانیم قطعاً مسیر را اشتباه خواهیم رفت.
وی ادامه داد: همچنین باید بدانیم خاصیت این جنبش چیست و اگر نباشد چه اتفاقی می‌افتد. برای همین این موضوع را باید نقد کنیم.
دکتر دهقانی‌الوار با بیان این‌که اولین مؤلفه‎ای راکه می‌توان از آن به‌عنوان خاستگاه دانشجویی نام برد استقلال‌طلبی است، افزود: در 16 آذر سال 1332 جامعه دانشجویی مخالف دخالت بیگانگان در اداره کشور بود و با اعتراض به سفر معاون وقت رئیس جمهور آمریکا فداکاری و نثار جان برآن اصرار کردند.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان جریان دانشجویی را خواهان استقلال کشور دانست و گفت: برخی افراد جریان دانشجویی را جریانی برانداز قلمداد می‌کنند که در جواب آنها باید گفت شما جنبش دانشجویی را نمی‌شناسید و یا خاستگاه آن را نمی‌دانید. دانشگاه هیچگاه برانداز نبوده و جریان دانشجویی نیز جریان براندازی‌ نیست.
وی اضافه کرد: کسانی که می‌خواهند جریان دانشگاهی را برانداز بدانند مطمئن باشند از این جنبش چیزی نمی‌دانند.
دهقانی‌الوار نکته بعدی در رابطه با خاستگاه جریان دانشجویی را روشنگری دانست و گفت: آحاد مردم و قشر جامعه باید بدانند در کشور چه می‌گذرد و چه اقداماتی روی می‌دهد؛ چه بهتر که این روشنگری را جریان‌های دانشجویی و نخبگان ما هدایت و مدیریت کنند.
دهقانی‌الوار خاستگاه سوم این جریان را ترویج فرهنگ نقد منصفانه و پاسخگویی صادقانه عنوان کرد و افزود: جریان دانشجویی نظام برنامه‌ریزی کشور را در فضایی دانشجویی نقد می‌کند و قطعاً انتظار می‌رود پاسخ‌های صادقانه‌ای نیز به آن داده شود.
عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی لرستان تصریح کرد: اما مهم‌ترین خاصیت و کارکرد جریان دانشجویی حفظ تعادل نظام برنامه‌ریزی و روند و فرآیند توسعه کشور است، ما می‌خواهیم در مسیر درست حرکت کنیم تا منجر به رفاه شود و جریان دانشجویی به‌دنبال حفظ تعادل و بالانس به‌منظور به هم نخوردن سیستم برنامه‌ریزی و اجرایی و قضایی و همه مراکز تصمیم‌گیری کشور است.
وی اظهار کرد: جریان دانشجویی نمی‌خواهد برنامه توسعه کشور در پشت درهای بسته نوشته شود و خواهان این است که برنامه‌های توسعه در میان تشکل‌های دانشجویی بیایند و مورد بحث و نقد قرار گیرند چرا که خود را صاحب نظر و دیدگاه می‌داند و می‌خواهد در برنامه توسعه کشور و راجع به موضوعات مختلف جامعه از جمله اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، روابط اقتصادی و... مشارکت کند.
دکتر دهقانی‌الوار با بیان این‌که برخی افراد در کشور با جریان‌های دانشجویی مشکل دارند و نمی‌خواهند که در مسیر درست حرکت کند، گفت: آنان می‌خواهند مصالح و منافع کشور به نفعشان باشد. معتقدیم جریان دانشجویی روی توسعه کشور تأثیر مثبتی می‌گذارد.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان خاطرنشان کرد: بیشتر فسادی که در کشور اتفاق می‌افتد به‌خاطر همین موضوع است که جریان دانشجویی و نخبه کشور در تدوین برنامه‌های توسعه کشور دخیل نیستند یا نقش کلیشه‌ای دارند.
وی دانشجو را کمک و همراه کشور و استان عنوان کرد و گفت: استاندار در نمایشگاه هفته پژوهش از تمام فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی و دانشگاهی استان بازدید کرد که این موضوع خود باعث نزدیک شدن روابط بین‌ دانشجویان، دانشگاه و جریان نخبگی می‌شود.
دهقانی‌الوار اظهار کرد: از همان اوان پیدایش جریان دانشجویی در سال 32 تاکید بر این است که حتماً جریان دانشجویی باید در تدوین برنامه توسعه کشور نقش مؤثر، کلیدی و مهمی را ایفا کند و جایگاه داشته باشد و این موضوع جزء مباحث کلیدی این جریان است.
وی تصریح کرد: تأکید مقام معظم رهبری و بزرگان کشور هم این است که در دانشگاه جریان نقد، بررسی و کرسی‌های آزاداندیشی نه به‌صورت کلیشه‌ای بلکه به شکل جدی پیگیری شود و دانشجو حرف خود را بزند.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان بیان کرد: امروز باید این جریان در راستای آرمان‌های متعالی نظام زنده و پویا شود چراکه در مسیر توسعه کشور هیچ مدیری معصوم نیست و می‌تواند خطا کند. برای همین جریان دانشجویی باید بدون هیچ وابستگی به جریان‌هایی خاص، نقد و تحلیل کند و در ادامه نیز راهکار عملی ارائه داده و از ساختار مناسب توسعه کشور صیانت کند.
دهقانی‌الوار گفت: نمی‌خواهیم بگوییم جریان دانشجویی یک جریان معصوم است، بلکه حتماً ایراداتی نیز بر آن وارد است اما کلیت آن حرکتی مثبت و سازنده است.
captcha