ورود بانوان به رقابت‌‌های بین‌المللی قرآن ایران برای نخستین بار
کد خبر: 3551859
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸

ورود بانوان به رقابت‌‌های بین‌المللی قرآن ایران برای نخستین بار

گروه مسابقات: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در مراسم افتتاحیه دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان قرآن کریم از اضافه شدن چند رقابت بین‌المللی به مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: یکی از این رقابت‌ها در بین بانوان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم صبح امروز، 17 آذرماه با حضور شرکت‌کنندگان و داوران این دوره در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
بر اساس این گزارش در ابتدای این مراسم و قبل از شروع دوره، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی گفت: بر اساس مطالعات کمیته فنی ستاد عالی مسابقات جمهوری اسلامی ایران نحوه انتخاب و معرفی نفرات اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن از سال گذشته تغییر کرد.
روند تکاملی شیوه انتخاب نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن
وی با اشاره به رو به تکامل بودن این روند،‌ افزود: چند ماه قبل نشستی با حضور اساتید برگزار شد و در آن به یک رویه جدید رسیدیم که با استفاده از آن در مسابقات کشوری بر اساس یک معدل ثابت تلاوت‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرد که این معدل ثابت توسط کمیته فنی و  هیئت داوران مشخص شد. بر همین اساس ممکن است میانگین و معدل تلاوت‌ها در یک سال 92 و در سال دیگر 90 یا 93 باشد. تا پیش از آن داوران نگران بودند که نمی‌توان میانگین تلاوت‌ها را برای مدت طولانی یک عدد ثابت در نظر بگیرند.
ورود بانوان به رقابت‌‌های بین‌المللی قرآن ایران برای نخستین بار
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که از سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است این است که نمایندگان اعزامی ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن بر اساس توانمندی قاریان و نیز ملاک‌ها و نیازهای کشوری که همان رقابت را برگزار می‌کند، انتخاب شود. اینکه صرفاً مسابقات کشوری را ملاک قرار دهیم و نفرات خاص را به مسابقات خاص اعزام کنیم با واقعیت موجود تطبیق ندارد.
حسینی با اشاره به اینکه در زمینه مسابقات قرآن به یک سازمان جهانی دست نیافته‌ایم، گفت: به همین دلیل هر کدام از کشورها بر اساس سازوکاری که خود تعیین می‌کنند اقدام به برگزاری مسابقات می‌کنند. موضوعی دیگری که مرکز به آن پرداخته است برگزاری نشست‌های تخصصی و موضوعی در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف است.
وی با اذعان به اینکه در هفته آینده مسابقات قرآن کشورهای کویت، امارات و اردن مورد بررسی تخصصی قرار خواهد گرفت،‌ گفت: در این نشست‌ها مشخص خواهد شد که افراد اعزامی و نمایندگان ایران در این مسابقات باید چه ملاحظاتی را انجام دهند.
نتایج مسابقات در برخی کشورها سلیقه‌ای است
ورود بانوان به رقابت‌‌های بین‌المللی قرآن ایران برای نخستین بار
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با تأکید بر اینکه در برخی کشورها نتایج سلیقه‌ای است،‌ افزود: این ابراز سلیقه یا از طریق مسائل فنی نمود پیدا می‌کند و یا خود را به وسیله مسائل سیاسی نشان می‌دهد. با این وجود اساتید بر این باور هستند که اگر نمایندگان ما عملکرد درستی داشته باشند می‌توانند مؤثر واقع شوند.
تأکید بر تأثیرگذاری نماینده ایران در مسابقات امارات
حسینی در ادامه این بخش‌ از صحبت‌های خود به حضور «حنانه خلفی» در مساببقات بین‌المللی قرآن کشور امارات اشاره و بیان کرد: با وجود فشارها اما شاهد درخشش این حافظ نوجوان در رقابت‌های امارات بودیم و این درخشش به گونه‌ای بود که مجبور شدند اسم نماینده ایران را جزء افراد تجلیل‌شونده اعلام کنند. بنابراین زمانی که نماینده ایران در مسابقات خوش بدرخشد نمی‌توانند پاسخ افکار عمومی را بدهند و با آن مقابله کنند.
ورود بانوان به رقابت‌‌های بین‌المللی قرآن ایران برای نخستین بار
وی با تأکید بر اینکه تأثیرگذاری نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور امارات بسیار بیشتر از نفر اول آن رقابت بود، گفت: نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن سفیران ایران اسلامی در همان رقابت‌ها هستند و عملکرد و رفتارها و حرکاتشان بسیار مهم است و زیر ذره‌بین هستند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برگزاری مسابقات قرآن ویژه دانش‌آموزان توسط وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: با برگزاری مسابقات کشوری دانش‌آموزی از سال آینده شاهد برگزاری رقابت‌های بین‌المللی دانش‌آموزان بعد از دو دهه تعطیلی خواهیم بود.
ورود بانوان به رقابت‌‌های بین‌المللی قرآن ایران برای نخستین بار
حسینی در پایان به تجربه خوب مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان در دوره گذشته اشاره و اظهار کرد: بر همین اساس در دوره آینده مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران علاوه بر رقابت‌های بزرگسالان و دانش‌آموزان شاهد برگزاری مسابقات رشته حفظ کل در بخش بانوان و نیز مسابقات طلاب حوزه‌های علمیه و البته روشندلان خواهیم بود که رقابت‌های مربوط به طلاب در استان قم برگزار می‌شود تا به این ترتیب در دوره آینده شاهد چهار رقابت بین‌المللی به صورت همزمان باشیم. به این ترتیب می‌توان گفت یک المپیاد قرآنی بین‌المللی در حال شکل‌گیری است.
تأکید بر فعالیت در حوزه آموزش عمومی قرآن
در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا مسیب‌زاده،‌ مدیرکل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش نیز طی سخنانی با تأکید بر اینکه در آموزش و پرورش دنبال کار حرفه‌ای نیستیم، ‌گفت: آموزش و پرورش به‌دنبال کار عمومی قرآن کریم برای دانش‌آموزان است و اگر قرار است کاری انجام دهیم باید برای 13 میلیون دانش‌آموز کشور باشد.
وی با اشاره به اینکه فعالیت‌ حرفه‌ای قرآن بسیار ارزشمند است اما آموزش و پرورش قصد ورود به آن را ندارد، افزود: تلاش ما این است که این اتفاق را برای همه ایجاد کنیم،‌ ما به دنبال توسعه مشارکت هستیم و این موضوع باید کار اصلی و دغدغه اصلی دستگاه‌های قرآنی شود.
ورود بانوان به رقابت‌‌های بین‌المللی قرآن ایران برای نخستین بار
مسیب‌زاده در ادامه به ابراز رضایت اساتید قرآنی از برگزاری مسابقات قرآن شکوفه‌ها در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال حدود 160 نفر از اساتید قرآنی کشورمان در فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی وزارت آموزش و پرورش مشارکت داشتند.
حضور 20 دانش‌آموز در دوره ارزیابی
مدیرکل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 20 نفر از برگزیدگان کشوری دانش‌آموزان حضور دارند. از این افراد بدیهی است که وقتی بحث رقابت پیش‌ می‌آید تنها تعداد محدودی موفق شوند،‌ این نباید باعث ناراحتی سایر افراد شود چرا که در یک فضای رقابتی تنها عده معدودی موفق می‌شوند و این به معنای این نیست که سایر افراد توان موفقیت را ندارند.
یادآور می‌شود، دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن از صبح امروز، 17 آذرماه آغاز و تا روز جمعه 19 همین ماه ادامه دارد.
همچنین باید یادآور شد که در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران که به صورت کامل جا نیفتاده بود و دوران شکل‌گیری خود را سپری می‌کرد شاهد حضور شرکت‌کنندگانی در بخش بانوان بودیم که البته رقابت خود را با آقایان برگزار می‌کردند.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۱۷ - ۲۲:۳۵
1
0
خبرگزاری محترم ایکنا، لطفا شما که این نظر رو احتمالا پخش نمیکنین، پس بی زحمت به اطلاع مسئول فرهیخته امور قرآنی برسونین. از توضیح ایشان در مورد خانم خلفی شگفت زده شدم. ایشان یا خیلی احاطه دارن و خودشون رو به اون راه میزنن یا اصلا در فضای مسابقات و امورات قرآنی نیستند که البته با توجه به مدیریت ایشان در این مدت دومی قریب به صحت هست. ببینین مسابقات امارات دختران در ضعیف ترین سطح برگزار شد و خانم خلفی علیرغم انتشار گزارش غلط از مسابقات، واقعا ضعیف ظاهر شد و از ۵ سوال، به ۴ سوال پاسخ غلط دادند. اما از اونجایی که انتخاب ایشان محل بحث بود و رقبای مظلوم ایشان هم همه این موضوع رو میدونند و جرات اعتراض ندارند بخاطر اینکه به سرنوشت کسان دیگه مبتلا میشن. بهمین خاطر مسئول اوقاف و جناب حسینی و دوستانش سریع مراسم تقدیر براشون گرفتند.سطح مسابقه خانم ها اصلا قابل قیاس با برادران نیست. در سه سال اخیر نمایندگان آقا شرکت کننده در این رقابت ها که بدون غلط هم خوندند ولی نتایجی بهتر از ۳۶، ۲۵ و ۴۴ کسب نکردند. لابد ایشان فکر کردن که خانم خلفی در همون مسابقات شرکت کردن و دهمی مشترک رو کسب کردن. از رتبه ۱ و ۲که بگذریم بقیه واقعا ضعیف بودن و فکر میکنم هر کسی غیر از ایشان میرفت براحتی جز سه نفر اول میشد. در واقع جناب حسینی خوب میدونه که تحت فشاره و باید دفاع کنه ولی با وجدانش چطور کنار میاد خدا میدونه.قبلا هم ۲ بار پیاپی در مسابقات بین المللی و در زیباکنار از ایشان استفاده کردن و خود جناب حسینی اگر بواقع حافظ باشند بایستی متوجه غلط غلوطهای ایشان در انظار متسابقین میهمان شده باشند. نمیدونم امور قرآنی کشور چرا پا روی بقیه استعدادهای خیلی بهتر از ایشان میزارن. من خودم بعنوان یه فعال قرآنی هیچ وقت جناب حسینی رو بخاطر این حرکتاش نمیبخشم و نمیبخشم کسی رو که به ایشان این مسئولیت بسیار بزرگ رو به این آقا داد. فقط جناب حسینی این حرفهای بنده رو خوب میفهمه.
captcha