وجود بیش از 100 گزاره فقهی در مورد محدودکردن جنگ
کد خبر: 3552091
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
آیت‎الله اعرافی عنوان کرد:

وجود بیش از 100 گزاره فقهی در مورد محدودکردن جنگ

گروه اجتماعی: مدیر حوزه‎های علمیه با اشاره به قوانین محدود کننده جنگ در تفکرات اسلامی و دینی، صلح را امری خیر در تفکرات اسلامی و فقهی شیعی دانست و تاکیدکرد: بیش از 100 گزاره جدی فقهی در خصوص محدودیت‎های بروز جنگ وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‎الله اعرافی عصر امروز 17 آذر در دومین کنفرانس اسلام و حقوق بشردوستانه بین‎المللی گفت: قم به عنوان مرکز نشر معارف اهل بیت(ع) مبشر محدودیت های فراوان برای جنگ و کشتار و حمایت از صلح و حقوق حقه بشر است.
وی افزود: زمانی که به فقه اسلام و اهل بیت(ع) نگاه می‎کنیم شاهد عناصر محدودیت‎زا در عرصه جنگ هستیم که یکی از بخش‎ها، عناصری است که مانع بروز جنگ می‎شود.
این استاد حوزه اظهارکرد: بیش از  100 گزاره جدی فقهی در خصوص محدودیت‎های بروز جنگ وجود دارد که بخشی از آن عناصر، زمانی است که بشر را از رفتن به سمت جنگ و خصومت پرهیز می‎دهد و یا در فرض وجود جنگ، آن را محدود می‎کند.
وی گفت: محدودیت‎هایی که در عرصه رزمندگان و جنگ آوران وجود دارد از جمله محدودیت‎های اسلام در این زمینه است؛ در منطق فقهی ما حتی اگر جنگ عادلانه‎ای شکل گیرد نیز در اولین محور شاهد محدودیت هستیم یعنی نمی‎توان همگان را به جنگ فراخواند که در فقه ما مورد توجه واقع شده است.
مدیر حوزه‎های علمیه بیان کرد: از دیگر محدودیت‎های فقه در عرصه انگیزه‎های جنگ است؛ در منطق اسلام و فقه اسلام جنگ و دفاعی ارزش دارد که از انگیزه الهی برخیزد؛ در این منطق حتی برای دشمن نیز دارای حرمت و کرامتی قائل شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: از دیگر محدودیت‎های اسلام می‎توان به حرمت غیر جنگ آوران است که اسلام برای این افراد حصر بسیار جدیدی قائل است که غیر نظامیان و زنان و کودکان جایگاه خاصی قائل شده است.
این استاد حوزه اظهارکرد: محدودیت‎های دیگر شامل محیط طبیعی و زیست انسان‎ها است که این محیط زیست و حتی محیط فرهنگی مورد توجه منابع فقهی ماست؛ توجه به آبها و درختان و منابع عمومی در فقه ما مورد توجه واقع شده است.
وی گفت: محدودیت دیگر، محدودیت زمانی است که در زمان‎های معین نباید جنگی انجام شود؛ همچنین آغاز و انجام جنگ‎ها نیز از منظر اسلام مورد توجه واقع شده است؛ عنصر دیگر، ابزارها و سلاح‎ها و شیوه‎هایی است که در اینجا شاهد محدودیت‎هایی هستیم که در منابع به آن اشاره شده است.
مدیر حوزه‎های علمیه بیان کرد: در اسلام نقشه دفاعی و جنگی وجود دارد که عناصر مختلف محدودیت‎زا قرارداده شده است و اگر در حقیقت این نگاه جامع اسلامی را استخراج کنیم قطعا بخشی از آن مرتبط با زیست اجتماعی و فرهنگی و انسان‎های درگیر در جنگ، چه رزمند و دشمن و انسان‎های دیگری که در جنگ خسارت می‎بینند وجود دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر این مجموعه در کنار هم قرار گیرند به قوانین و اصول پایه‎ای در اسلام دست پیدا می‎کنیم؛ این مجموعه قواعد و قوانین نشان دهنده چند اصل بسیار مهم است که در اسلام اصل بر صلح است و جنگ به رغم ضرورتی که دارد یک استثنا به شمار می‎رود.
این استاد حوزه اظهارکرد: اصول دیگر شامل این اصل است که جنگ نباید بر اساس انتقام جویی و تعدی انجام شود بلکه باید بر اساس احقاق حق و انگیزه درست انجام شود و نکته دیگر آنکه جنگ هیچ وسیله‎ای را توجیه نمی‎کند.
وی گفت: نکته دیگر آنکه در جنگ، باید کرامت انسانی را چه برای خود و دشمن و حیوانات و محیط زیست و محیط فرهنگی و اجتماعی رعایت کرد.
مدیر حوزه‎های علمیه بیان کرد: در این زمینه فقها و مجتهدان جوان حوزه باید به بسط این مبحث و نگاه به ابعاد جدید این مقوله نیز بیافکنند و در این زمینه قدم‎های جدی‏‎تری بردارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید در عرصه فقهی و حقوقی و اخلاقی و کلامی و فلسفی جریان داشته باشیم و این معارف بلند را با نگاه نو و ادبیات جدید به جامعه بشری عرضه کنیم.
این استاد حوزه اظهارکرد: در اینجا باید گفت که جهان اسلام و فقه و اخلاق اسلام که پیشگام این حوزه‎های فقهی و حقوق بشردوستانه است درگیر مشکلات فراوان شده است.
وی گفت: مشکلاتی که امروز در جهان اسلام شاهد هستیم و اینکه در مناطقی شاهد شکل گیری حرکات تروریستی و تندروی‏‎های مذهبی بی‎جا شده‏ایم که هم درگیری‎های ناصوابی انجام شده است و حقوق اسلامی و موازین مهم فقهی زیرپا گذاشته می‎شود از دید ما دارای دو خاستگاه جهالت و کج فهمی‎های درون جهان اسلام و دیگری توطئه دشمنان است.
مدیر حوزه‎های علمیه بیان کرد: تحمیل ظلم بزرگی چون اسراییل در منطقه زمینه خشونت‎ها را ایجاد کرده است؛ در زمینه حل مشکلاتی چون اسراییل معتقد هستیم باید با دکترین انتخابات مسئله اسراییل حل شود ولی وقتی به این دکترین تن ندهند طبیعی است که این قصه سرآغاز مسایل جدید می‎شود که با مقاومت مشروع دنبال خواهد شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: برای اینکه جامعه بشری را به سمت سعادت و صلح هدایت کنیم، باید به گفتمان اسلامی سوق پیدا کنیم؛ یعنی باید تئوری ونظریه حقوق بشردوستانه و حقوق جنگ را مورد مداقه و توافق قراردهیم؛ به رغم وجود کنوانسیون‎ها و توافقات موجود باید در پردازش نو از این تفاهم نامه ها قدم‎های جدی‏تر برداریم و در این گام نخست ادیان الهی وحوزه و متفکرات دانشگاهی وعلمی جهان باید به یک حرکت جدی‎تری در تفاهم علمی و منطقی دست بزنند.
این استاد حوزه اظهارکرد: باید در پرتو همین اصول و توافق باید به فرهنگ سازی و ترویج بهتر دست بزنیم؛ گام دیگر آن است که در رعایت این موازین حقوق بشردوستانه باید نهادهایی را به میدان بیاوریم که قابل اعتماد باشند.
وی گفت: قدرت‎هایی که به دنبال نقش آفرینی در این صحنه هستند نباید جزو همین قدرت‎های متجاوز باشند و سابقه اشغالگری و تجاوز نباشند.
مدیر حوزه‎های علمیه بیان کرد: گفتمان انقلاب اسلامی در پرونده خود هم مقاومت را در حد اعلی دارد ولی در عین حال تعدی و تجاوز و زیرپاگذاشتن مرزهای حقوق بشردوستانه اسلامی امری ناروا به شمار می‎آید.
captcha