فرهنگ، مهمترین گمشده حقوق بشر امروز است
کد خبر: 3552096
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
آیت‎الله مکارم شیرازی:

فرهنگ، مهمترین گمشده حقوق بشر امروز است

گروه اجتماعی: آیت‎الله‎العظمی مکارم شیرازی در پیامی بر لزوم توسعه فرهنگی در زمینه رفع آسیب‎های مرتبط به فرهنگ حقوق حقیقی بشر تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‎الله‎العظمی مکارم شیرازی در پیام خود به کنفرانس حقوق بشردوستانه که عصر امروز در قم آغاز شد آورده است: قبل از هر چیز می‏ دانم که تشکیل این همایش را که درباره اسلام و حقوق بشردوستانه بین‎المللی است و برای دومین بار تشکیل می‌شود، به همه شما عزیزان و بنیانگذاران آن تبریک می‎گویم.ضرورت این همایش هنگامی آشکارتر می‌شود که می‎بینیم تمام حقوق انسان ها در بسیاری از مناطق دنیا زیر پا گذاشته شده است، البته در دنیای امروز قوانین خوبی برای حفظ حرمت انسان، صلح و آرامش و سعادت او داریم اما متاسفانه زمانی که این قوانین برای منافع شخصی گروهی از دولت‎ها و سیاستمداران دنیا مزاحم می‎شود، همه آنها را به فراموشی می‎سپارند.در حالی که منافع شخصی ما در این است که به این قوانین احترام بگذاریم، جنگ جهانی اول و دوم چه بلایی بر سر دنیا آورد؟ چه ویرانی‏ها، کشتارها و ناقص العضوها برجای گذاشت و چه ثروت‎های عظیمی در این راه برباد رفت که اگر صرف عمران و آبادانی دنیا می‎شد، دنیای دیگری داشتیم.اکنون هم همین ماجرا در کشورهای متعددی جریان دارد وجز ویرانی، ناتوانی و از دست دادن عزیزان نتیجه‏‎ای نداشته است، ویرانه هایی که شاید پنجاه سال برای جبران آن طول بکشد.
ایشان در بخش دیگری بیان کرده است: قران مجید با صراحت در آیه 15 و 16 سوره مائده می‎فرمایند: خداوند قرانی بر شما فرستاده که همگان را به راه صلح و صفا دعوت می‎کند و از ظلمت اختلاف به نور وحدت فرامی خواند و راه مستقیم زندگی را به آنها نشان می‌دهد.درجای دیگر به صراحت می فرماید: صلح بهترین گزینه برای بشر است و حتی دستور می دهد که اگر بین برادران دینی اختلافی واقع شد باید بقیه ساکت نباشند و برخیزند و آنها را به صلح و آشتی دعوت کنند و در جای دیگر می فرماید تا زمانی که به شما حمله نکنند هرگز دست به اسلحه نبرید.حضرت علی (ع) در نهج البلاغه در عهدنامه مالک اشتر هنگامی که به فرمانروایی مصر فرستاده می شود، می‎گوید: به تمام مردم مصر محبت کن، چرا که آنها دو گروه هستند یا برادر دینی تو هستند و یا هم نوع تو و به این ترتیب نسبت به مسلمانان و غیرمسلمانان یکسان توصیه می‎کنند.اهتمام اسلام نسبت به حقوق بشر دوستانه تا آنجاست که در روایات اسلامی می‎خوانیم هر زمان مسلمانان گرفتار دشمنان مسلحی می شدند پیش از آنکه لشکریان به میدان جنگ بروند پیامبر اسلام آنها را فرامی خواند و می فرمود شما هرگز شروع به جنگ نکنید و اگر دشمنی حمله کرد در مقام دفاع برآیید.
در این پیام آمده است: پیامبر خطاب به لشکریانش می‎فرمود: درختان را قطع نکنید، حیوانات را آزار ندهید، زنان و مردان پیر و کودکان را آزار نرسانید و کسانی که از میدان جنگ برکنارند، مزاحم آنها نشوید، به مجروحان لشکر دشمن کمک کنید و آنها را به قتل نرسانید.
بدیهی است وقتی اسلام اجازه کشتن حیوانات و ازبین بردن درختان را در اطراف میدان جنگ نمی‎دهد به یقین سلاح کشتار جمعی را که بی گناه و باگناه را از بین می برد هرگز اجازه نخواهد داد.  در دروان زندگی پیامبر اسلام (ص) بیش از 80 جنگ از سوی دشمنان به آن حضرت تحمیل شد ولی چون مسلمانان از کشتن دیگران پرهیز داشتند، در تمام آنها بیش از هزار نفر به قتل نرسید، اینها تعالیمی است که 1400 سال قبل از سوی پیامبر اسلام داده شده و بعد از14 قرن باید دنیا در یک سطح بسیار بالایی از صلح طلبی قرار داشته باشد.
به اعتقاد اینجانب مشکل اصلی، فرهنگی است که گروه‎هایی گمان می‎کنند منافع شخصی آنها در جنگ است، اگر تفهیم شود که جنگ به نفع هیچ کس نیست به دنبال آن نمی‎روند.
این مرجع تقلید در خاتمه تاکید کرده است: دامنه حقوق بشر دوستانه در اسلام علاوه بر انسان ها شامل محیط زیست هم می‎شود و اسلام هرگز اجازه نمی‎دهد کسانی محیط زیست را ویران می‎کنند و نباید کسانی چنین کنند که حتی نسل های آینده هم زیان ببینند. امید است صدای شما عزیزان به گوش همه مردم دنیا برسد و در آن بیندیشند و راه صلح و صفا را بهترین راه برای زندگی خود بدانند.
captcha