نگاه‌هایی که دام شیطانند
کد خبر: 3555496
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸

نگاه‌هایی که دام شیطانند

گروه اجتماعی: از نظر علم یکی از عوامل اصلی و ناخودآگاه ترشح هورمون‌های جنسی، نگاه است، نگاه به نامحرم هر چند بدون قصد تلذّذ، عمل طبیعی خود را انجام داده و زمینه تحریک شهوت و انحطاط اخلاقی انسان را مهیا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان و بلوچستان، از نظر علم یکی از عوامل اصلی و ناخودآگاه ترشح هورمون‌های جنسی، نگاه است. نگاه به نامحرم هر چند بدون قصد تلذّذ، عمل طبیعی خود را انجام داده و زمینه تحریک شهوت انسان را مهیا می‌کند.
در شرع اسلام، نگاه به نامحرم و یا دیدن منظره‌ای که انسان را به هوس‌ها و تخیلات شیطانی آلوده کند، منع شده است، چراکه کم کم باعث تاریکی دل، سلب توفیق و قساوت قلب می‌شود.
عصمت غزنوی، کارشناس ارشد الهیات و طلبه جامعة الزهرا(س) در این خصوص بیان کرد: نگاه کردن مقدمه اشتغال فکر و خاطره‌های مربوط به آن است و نیروی تخیل را تحریک می‌کند، پس برای جلوگیری از گناه، ابتدا باید نگاه‌ها را کنترل کرد.
وی افزود: به فرموده امیرالمؤمنین(ع) چشم، پیش‌قراول دل، جلودار فتنه و دام شیطان است؛ چشم احساس و اراده انسان را تحت سلطه خود درمی‌آورد و اگر در مسیر فساد و ابتذال قرار گیرد، می‌تواند رویشگاه فسق و فجور شود.
کارشناس علوم دینی شهرستان زاهدان با اشاره به آیه 30 سوره مبارکه نور، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید « قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِ‌هِمْ»، به مؤمنین بگو که چشم‌های خود را از نگاه به نامحرم فروگیرند. چون نگاه، مقدمه گناه می‌شود.
وی تصریح کرد: نگاه به نامحرم، به‌جز صورت و دست‌ها تا مچ، حرام است، چه با قصد لذت باشد و چه قصدی نباشد؛ اما نگاه به دست و صورت اگر با قصد شهوت یا ترس افتادن به حرام باشد، اشکال دارد.
حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری می‌گوید: ترویج فساد اخلاقی، پنج جهنم به بار می‌آورد: جهنم ناکامی؛ بی حیایی ناکامی را زیاد می‌کند، آدم می‌بیند و به آن نمی‌رسد، ناکام می‌ماند. جهنم سوءظن؛ زمانی که به دختر و پسرهایی که در وادی بی حیایی‌اند می‌گویم چرا ازدواج نمی‌کنید؟ می‌گویند آدم سالم پیدا نمی‌شود، چون خودش ناسالم است همه را ناسالم می‌بینید و نسبت به همه سوءظن دارد. جهنم ترس؛ به خانم می‌گویم چرا خواستگار خوب داری ازدواج نمی‌کنی؟ می‌گوید می‌ترسم ارتباط تلفنی داشته باشد. جهنم مقایسه؛ این جهنم خیلی خطرناک است. اگر دائما همسرش، عزیزانش را با دیگران مقایسه کند؛ جامعه، خانواده و اشخاص را نابود می‌کند. بنابراین هیچ آدم عاقلی خانه‌اش را روی خط زلزله بنا نمی‌کند. مقایسه یعنی یک زلزله ده ریشتری. جهنم سوءهاظمه شهوانی؛ زمانی انسان نگاه می‌کند، سیری کاذب به سراغش می‌آید و به حلال خود دیگر اشتها ندارد.
این کارشناس علوم دینی همچنین می‌گوید: همه این‌ها دست پرورده‌های ماهواره‌ای است که اگر قشنگ است، همه بیاییم تبلیغ ماهواره کنیم و اگر زشت است تلاش کنیم تا ماهواره از جامعه‌مان برچیده شود.
captcha