هویت‌پذیری دینی فرزندان بدون اجبار والدین شکل یابد
کد خبر: 3556678
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰

هویت‌پذیری دینی فرزندان بدون اجبار والدین شکل یابد

گروه اجتماعی: یک مشارو خانواده با اشاره به اینکه والدین باید شرایط ایمن و آرام را برای فرزندانشان مهیا کنند، افزود: آنها باید ارتباط صمیمانه‌ای با فرزندان برقرار کنند و نباید فرزندانشان را مجبور به تربیت و شکل‌گیری هویت دینی کنند.

شاپور احمدی، مشاور و روانشناس خانواده در گفت‌وگو با خبرگزرای بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان‌‌غربی با اشاره به ایجاد دوگانگی و تضاد دینی در بین خانواده‌ها بیان کرد: در برخی از خانواده‌ها بین والدین و فرزندان این مشکل وجود دارد و یکی از دلایل آن عدم توانایی والدین در برقرار کردن ارتباط صمیمانه با فرزندانشان است.
وی با اشاره به اینکه انسان در دوران نوجوانی بدنبال هویت است، افزود: خانواده نقش مهمی در شکل‌گیری هویت دینی و مذهبی فرزندان دارند و اولین اولویت فرزندان در هویت‌پذیری والدین آنها می‌باشد.
این مشاور خانواده با بیان اینکه رفتار خوب و صمیمانه والدین با فرزندان در تربیت دینی آنها موثر است، گفت: چنانچه والدین نتوانند ارتباط نزدیک با فرزندانشان ایجاد کنند، آنها هویت‌شان را از سایر افراد اخذ می‌کنند.
احمدی افزود: خانواده‌هایی که نتوانند ارتباط مناسب با فرزندانشان ایجاد کنند، باعث بوجود آمدن شکاف نسلی بسیار در بین آنها شده و در نتیجه فرزندان در یافتن هویت دچار سردرگمی می‌شوند.
وی تصریح کرد: چنانچه این وضعیت ادامه داشته باشد و صمیمیتی بین والدین و فرزندان وجود نداشته باشد، به مرور زمان که فرزندان از نظر فکری و عقلی رشد می‌کنند و تجربه‌های بیشتری کسب می‌کند شکل گیری شخصیت‌‌ فرد محکم‌تر شده و در نتیجه تغییر رفتار و کردارشان سخت‌تر می‌شود.
وی گفت: چنانچه دوگانگی و تضاد دینی در خانواده‌ای ایجاد شده باشد باید هردو طرف در راستای متشابهات و تشابهات قدم بردارند و بر مصلحت امور را در نظر بگیرند.
captcha