8 هزار بی‌سواد جذب سازمان نهضت سوادآموزی استان اصفهان شده‌اند
کد خبر: 3556851
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
در سال جاری؛

8 هزار بی‌سواد جذب سازمان نهضت سوادآموزی استان اصفهان شده‌اند

گروه اجتماعی: معاون سازمان نهضت سوادآموزی استان اصفهان گفت: امسال بیش از 8 هزار و 500 نفر جذب این سازمان در استان شده‌اند که 10 تا 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که بیشتر نیز از بانوان بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللي قرآن (ایکنا) از اصفهان، بهمن امید قائمی، معاون سازمان نهضت سواد آموزی استان اصفهان صبح امروز دوشنبه 6 دی‌ماه در نشست خبری گرامیداشت سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی، با بیان اینکه در هفتم دی ماه 1357 به فرمان رهبر فرزانه ی انقلاب حضرت امام خمینی(ره)، نهضت سواد آموزی تشکیل شد، اظهارکرد: اوایل انقلاب درصد باسوادی در کشور 50 درصد و یا کمی بیشتر بود، اما امروز با درایت، تیز هوشی، اندیشه و خرد ورزی امام (ره) و تشکیل نهضت سواد آموزی و تلاش بی وقفه مسئولین در این حوزه، در صد باسوادی در کشور به 97 درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های ارزیابی کشورها میزان سواد مردم آن کشور است، گفت:  امروزه بحث سواد آموزی از نظر شکل و شمایل قدیمی به نظر می‌رسد، در صورتی که اگر در آسیب‌های اجتماعی به دنبال ریشه‌های آسیب باشیم به مبحث بی‌سوادی بر می‌خوریم و همچنین در همه مسائل اجتماعی و فرهنگی اقتصادی بحث سواد و دانایی سواد مطرح است.
معاون سازمان نهضت سواد آموزی استان اصفهان بیان کرد: در غرب آسیا و همچنین در مناطق اطراف کشور خودمان یکی از مسائلی که باعث این همه درگیری و خشونت شده، نداشتن سواد و به بیان دیگر نداشتن دانایی سواد است.
وی گفت:  امروزه در کشورهای اروپایی با وجود آن میزان سواد و دانایی سواد،  مرزها را برمي‌دارند و این در حالی است که در کشورهای اطراف ما با وجود داشتن یک کتاب و یک دین، اختلافات زیادی وجود دارد و همه این‌ها از علل بی‌سوادی در این مناطق نشأت می‌گیرد.
امیدی  افزود: یکی از اهداف تشکیل یونسکو،  بحث سواد و سواد آموزی بوده و اولین و بزرگترین اولویت یونسکو بحث سواد است.
وی خاطرنشان کرد: در دولت‌های مختلف به بحث سوادآموزی اهمیت زیادی داده شد، اما خوشبختانه در دولت تدبیر و امید این بحث شتاب بیشتری گرفت و برنامه‌های مختلف سند تحول بنیادین و کارهای که دولت تدبیر و امید در به صفر رساندن بحث سواد آموزی انجام داده قابل ملاحظه است.
معاون سواد آموزی استان با اشاره به اقدامات قابل توجه دولت تدبیر و امید در بحث سواد آموزی و همچنین تلاش‌هایی که در این خصوص در خود استان صورت گرفته است،  افزود: در سطح کشور، 6  استان از لحاط سواد برتر هستند که استان اصفهان رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.وی ادامه داد: از نظر شاخص‌ها، درصد میانگین باسوادی در کشور 97 درصد است و استان اصفهان با میانگین98 درصد باسوادی رتبه خوبی در بین استان‌های کشور دارد. 
امید قائمی افزود: در چند سال گذشته بیش از 30 هزار نفر علم آموز در 3 دوره ( سواد آموزی ،انتقال و تحکیم ) را پیگیری کرده‌ایم.  
وی گفت: یکی از اولویت‌های سازمان نهضت سواد آموزی در سال 95 این است که بحث سواد آموزی را در17 استان کشور به پایان برساند.
معاون سازمان نهضت سواد آموزی استان اصفهان بیان کرد: امسال بیش از 8. هزار 500 نفر جذب این سازمان در استان شده‌اند که 10تا 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که و این بیشتر نیز از بانوان بوده‌اند.
وی با اشاره به اینکه امروزه بحث سوادآموزی تغییرکرده است، خاطره نشان کرد: سوادآموزی در قرن 21  و  براساس تعاریف سازمان یونسکو در عرصه سوادعاطفی، سوادارتباطی، سوادمالی سوادرسانه‌ای، سواد تربیتی و سواد رایانه‌ای مطرح است و به این منظور ما در 5 منطقه از استان اصفهان آموزش(Icdl) را برای سواد آموزان در دستورکار قرار داده‌ایم.
وی ادامه داد: امسال ما 9 مرکز یادگیری محلی راه اندازی کردیم که در این مراکزعلاوه بر سواد‌آموزی، آموزش مهارت‌هاي زندگی ارتباطی، حقوق شهروندی و...آموزش داده می‌شود. همچنین یکی از تلاش‌های حوزه سواد آموزی، تولید کتاب‌هایی با محتوای الکترونیکی است.
captcha