افزایش منابع خونی در مناسبت‌های مذهبی/ در طول سال به نذر خون نیاز داریم
کد خبر: 3557098
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰

افزایش منابع خونی در مناسبت‌های مذهبی/ در طول سال به نذر خون نیاز داریم

گروه اجتماعی: معاون فنی و فناوری‌های نوین اداره‌کل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به افزایش منابع خونی در مناسبت‌های مذهبی، گفت: به دلیل کوتاهی زمان انعقاد خون برخی از این منابع بدون استفاده باقی می‌ماند، از همین رو بهتر هست که طرح نذر خون در طول سال انجام شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علی حسنی، معاون فنی و فناوری‌های نوین اداره‌کل انتقال خون خراسان رضوی، صبح امروز، هفتم دی‌ماه در نشست خبری این اداره‌کل در مشهد، اظهار کرد: اکثر مردم در مناسبت‌های مذهبی برای اهدای خون مراجعه می‌کنند و در سایر ایام مراجعات کمتری داریم.
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی حجم بالایی از خون دریافت می‌شود که در برخی از اوقات این منابع خونی قبل از استفاده به دلیل کوتاهی زمان انعقاد خون بدون استفاده باقی می‌ماند، گفت: طرح نذر خون بهتر است که در طول سال اجرا شود از همین رو اداره‌کل انتقال خون با اهدای فرم نذر خون سعی می‌کند تا در سایر ایام نیز بتواند، منابع خونی را مدیریت کند.
حسنی با اشاره به اینکه در مناسبت‌های مذهبی مثل عاشورا با حجم بالایی از متقاضیان روبرو هستیم که نذر کرده‌اند تا در روز عاشورا خون خود را اهدا کنند، ابراز کرد: وقتی در این روز از اهداکنندگان درخواست می‌کنیم، خون خود را در روز دیگری اهدا کنند، با ناراحتی مراجعان روبرو می‌شویم.
وی با بیان اینکه دریافت حجم بالای خون در این ایام، به معنای از دست دادن منابع خونی در سایر ایام است، اظهار کرد: مراجعان می‌توانند سایر ایام را برای اهدای خون انتخاب کنند.
معاون فنی و فناوری‌های نوین اداره‌کل انتقال خون خراسان رضوی عنوان کرد: هر فردی در بازه زمانی مشخصی، توان اهدای خون دارد، از همین رو هنگامی که همه دسته‌جمعی برای اهدای خون می‌آیند، در واقع منابع خونی ما در روزهای آتی از بین می‌رود.
وی با بیان اینکه شهر مشهد به عنوان یکی از مراکز گردشگری سلامت، میزبان بیمارانی از سایر کشورها است، عنوان کرد: بیماری که برای دست یافتن به سلامتی و زیارت حرم رضوی نیز به مشهد می‌آید نیازمند خون است؛ لذا باید منابع خونی را به شکلی مدیریت کنیم که در شرایط بحرانی با خالی شدن ذخیره خونی روبرو نشویم.
حسنی در خصوص حضور زائران برای اهدای خون گفت: برای دریافت اهدای خون از سوی زائران، یک پایگاه در ورودی خیابان شیرازی حرم رضوی مستقر است، تا از داوطلبان اهدا، خون دریافت کنند، اما برای استفاده از ظرفیت حضور زائران در موضوع دریافت خون باید بتوانیم تعداد ایستگاه انتقال خون را در مبادی ورودی حرم رضوی افزایش دهیم.
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر پنج پایگاه ثابت در مشهد و دو تیم سیار در این خصوص فعال است، اظهار کرد: بانوان به دلایل شرایط فیزیولوژی یک نوبت کمتر از آقایان می‌توانند در سال، اهدای خون داشته باشند.
معاون فنی و فناوری‌های نوین اداره‌کل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر نیز حدود 60 درصد خون موردنیاز استان از سوی اهداکنندگان مستمر تأمین می‌شود، گفت: سازمان انتقال خون سال 54 به منظور نیاز به منابع خونی در کشور ایجاد شد؛ بعد از جنگ تحمیلی، عملاً به منابع خونی نیازمند شدیم، از همین رو بحث برای اهدای خون مطرح شد.
وی با بیان اینکه در واقع ایران، اولین کشوری بود که داوطلبان اهداکننده خون داشت، ابراز کرد: در حال حاضر، روزانه در استان بین 350 تا 400 بسته خونی از سوی اهداکنندگان دریافت می‌شود که این خون‌ها به همراه فرآورده‌شان به 58 بیمارستان استان ارسال می‌شود. 
captcha