راه پرپیچ و خم تأسیس مؤسسه دانش‌آوران/ مرکزی با 2 هزار قرآن‌آموز
کد خبر: 3558092
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳

راه پرپیچ و خم تأسیس مؤسسه دانش‌آوران/ مرکزی با 2 هزار قرآن‌آموز

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه قرآن و عترت دانش‌آوران مؤسسه‌ای است که از همان ابتدای راه با وجود سختی‌ها و ناملایمت‌های روزگار دست از فعالیت برنداشته و همچنان با تربیت 2 هزار قرآن‌آموز در سطح استان خراسان رضوی فعال است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در ادامه معرفی مؤسسات قرآنی سراسر کشور، این بار به سراغ مؤسسه‌ای رفته‌ایم که با مشکلات بسیاری در ابتدای تأسیس همراه بوده است اما با توکل به خدا همواره در برابر طوفان‌ها و ناملایمت‌های روزگار‌ استقامت کرده و به راهش ادامه داده است.
مؤسسه قرآن و عترت دانش‌آوران استان خراسان رضوی، با شماره ثبت 3212 در سال 1390 به عرصه قرآنی ورود کرد و هدف از تأسیس این مرکز ترویج فرهنگ قرآن‌ کریم و معارف اهل بیت(ع) در حاشیه شهر بود.
این مؤسسه با برگزاری دوره‌های مختلف قرآنی، مشاوره و ایجاد خیریه، ارتباط تنگاتنگی با عموم مردم برقرار کرد و موفق شد که شعب دیگری را در جهت تربیت نیروهای قرآنی در مناطق دیگر و مخصوصاً محروم ایجاد کند.
مؤسسه قرآن و عترت دانش‌آوران در سال 1393 شعبه دیگری را در روستای تبادکان تأسیس کرد که این مرکز دارای مهد قرآن‌ کریم است و تاکنون موفق به تربیت بیش از 100 کودک قرآنی توسط مربیان بومی شده است.
به منظور آشنایی بیشتر با  این مرکز قرآنی، گفت‌وگویی با مدیر مؤسسه قرآنی دانش‌آوران انجام شده که در زیر ارائه می‌شود.
زهرا توکلیان، مدیر مؤسسه قرآن و عترت دانش‌آوران مشهد در معرفی این مرکز بیان کرد: با توجه به علاقه و اشتیاقی که در جهت یادگیری و آشنایی با قرآن‌ کریم از سنین پایین‌تر در بنده ایجاد شده بود، از دوران راهنمایی با تلاوت قرآن و شرکت در مسابقات صوت و لحن مدارس، فعالیت‌های قرآنی‌ام شروع شد.  
وی درباره فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی خود گفت: گذراندن دوره‌های مختلف قرآنی و مشاوره مانند دوره تربیت مربی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در قم، دوره تربیت مربی ترجمه مفاهیم در قم، دوره تربیت راهنما و مشاوره در قم و مشهد، دوره تربیت مربی پیش‌دبستانی، تفسیر و تربیت دستیار مشاور در مشهد و غیره از مواردی است که می‌توان به آنها اشاره کرد.
توکلیان که طی سال‌ها فعالیت‌های قرآنی، در برخی از مسابقات قرآن کشوری شرکت و مدرک معتبر دریافت کرده است، بیان کرد: از سال 1370 تاکنون در رشته‌های مختلف روخوانی، تجوید، حفظ، تفسیر، ترجمه، نهج‌البلاغه، صرف و نحو، فقه در دارالقرآن آموزش و پرورش، تربت جام، دارالقرآن حرم مطهر، مؤسسات قرآنی دانش‌آوران، نرجس خاتون، مؤسسه علمی ـ کاربردی عصر قرآن و آستان امامزادگان تبادکان در روستای تبادکان تدریس داشته است.
آموزش۲۰۰۰قرآن‌آموزدر مؤسسه دانش‌آوران/ تحمل سختی در رسیدن به اهداف متعالی
توکلیان در ادامه از چگونگی تأسیس این مؤسسه صحبت‌ کرد و گفت: تنها هدفی که همواره در ذهنم موج می‌زند این است که بتوانم فرهنگ قرآن‌ کریم را در میان عموم مردم رواج بدهم که برای تحقق این هدف، فعالیت‌های این مرکز را ابتدا از مسجد محل واقع در خیابان صدر 46، آغاز کردم اما به‌دلیل مخالفت‌هایی که هیئت امنای مسجد داشتند، به اجبار قرآن‌آموزان را به طبقه بالای منزل شخصی انتقال داده و برنامه‌های آموزشی را در مکانی دیگر ادامه دادم.  
وی از ناهمواری‌های این راه سخن می‌گوید: پس از انتقال مؤسسه به منزل شخصی و دشواری‌هایی که در کوچک بودن مکان برای برپایی کلاس‌های آموزش قرآن همراه بود، به فضایی در مساحت 250 متر در خیابان چمن 25 نقل مکان کرده و در طبقه زیرین در کنار خانواده با شرایط سخت زندگی و طبقه بالا نیز برای برپایی کلاس‌های آموزش قرآن و تربیت فعالان قرآنی انتخاب شد.
این فعال قرآنی که سختی‌های این راه را به جان خرید و تنها کلام خداوند و هدف خود را در رأس همه مسائل قرار داد‌، با کمک همسر و اخذ وام، منزل شخصی را از رهن خارج و مؤسسه را به این مکان انتقال داد و از سال 1390 تاکنون در خیابان چهارراه مصلی، چهارراه جلالیه، خیابان سرخس 20 پلاک 77 مشغول فعالیت است.
‌وی افزود: این مؤسسه در دو مقطع پیش‌دبستانی و بزرگسال با کادر و همکاران مجرب و تحصیل‌کرده مانند فاطمه میرزایی، مدیر داخلی و مسئول آموزش، طاهره توکلی، مربی دوره پیش‌دبستانی و همچنین فاطمه راهنما که در مؤسسه حافظ کل شده و هم‌اکنون خود نیز به‌عنوان مربی حفظ قرآن‌ کریم مشغول تدریس است، به کار خود ادامه می‌دهد.
توکلیان در ادامه درباره فعالیت‌های این مرکز بیان کرد: این مؤسسه در واحد بزرگسالان، بخش نمایشگاهی، بیمه امام زمان(عج) (در جهت کمک به خانواده‌ها و قرآن‌آموزان بی‌بضاعت) و و احد فناری مشغول به فعالیت است.
وی به برنامه‌های‌ بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در واحد بزرگسالان بخش‌هایی مانند آموزش، پژوهش، تبلیغ، مشاوره و کتابخانه طراحی شده است، که هر کدام از این بخش‌ها  برنامه‌های متنوعی را در خود جای داده است در بخش آموزش، روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، ترجمه قرآن، صرف و نحو، حفظ، مربیگری، تفسیر، ترجمه مفاهیم و کودک مورد توجه قرار گرفته است.
توکلیان ادامه داد: این مؤسسه در بخش آموزش دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید و حفظ قرآن کریم را از سال 1388 تا‌کنون آغاز کرده است که موفق به ارائه 600 گواهی‌نامه دوره روخوانی و روان‌خوانی برای شرکت‌کنندگان در کلاس‌ها شده است.
آموزش۲۰۰۰قرآن‌آموزدر مؤسسه دانش‌آوران/ تحمل سختی در رسیدن به اهداف متعالی
اعطای 215 گواهی‌نامه معتبر به مربیان
وی با تأکید بر اینکه اصل حفظ قرآن کریم از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: در هر سال چندین دوره از کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی، دوره‌های حفظ کل، 20 جزء، 10 جزء، 8 جزء و 5 جزء در مؤسسه با حضور افرادی در تمامی گروه‌های سنی برگزار شده است. مؤسسه دانش‌آوران از سال 1391 تا‌کنون،  دوره مربیگری کودک را نیز برگزار کرده است که تاکنون 215 نفر از مربیان تربیت و گواهی‌نامه معتبر پایان دوره به آنان اعطا شده است.
این فعال قرآنی افزود: این مؤسسه از سال 84 تاکنون مربیان بسیاری را در زمینه تربیت مربی کودک تربیت کرده که اکثراً در مکان‌های آموزشی مختلف از جمله مدارس و مؤسسات قرآنی و مهد کودک‌ها مشغول به کار هستند. این مؤسسه این دوره را در ابتدا با حضور محسنی شروع کرد و پس از آن با حضور اساتید مورد تأیید استاد تاکنون به صورت مستمر تشکیل داده و مربیان قرآن را تحویل جامعه قرآنی داده است.   
این مؤسسه در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و اهمیت دوره‌های حفظ قرآن کریم کلاس‌های حفظ از یک جزء تا کل قرآن‌ کریم را برگزار کرده است که در آزمون کشوری حدود 100 نفر از یک جزء تا حفظ کل قرآن‌ کریم شرکت کردند.
‌توکلیان با اشاره به تشکیل کلاس‌های تربیت مربی بیان تفسیر در سال 1391 در یک دوره با حضور 52 نفر، بیان کرد: دوره تربیت مربی بیان تفسیر با همکاری مدرسه ستاد تفسیر قرائتی و حوزه‌های علمیه با حضور اساتید برجسته حوزه مانند حجج‌الاسلام صفری، دیانت، اسماعیلی، افشاری، ثروتی، ابراهیم‌پور برگزار شد که حوزه علمیه پیروان حضرت زهرا(س)، حوزه علمیه زهرای اطهر(س)، حوزه علمیه حضرت رقیه(س) و حوزه علمیه  حضرت فاطمه  زهرا(س) همکاری داشته‌اند.   
وی به فعالیت‌های دیگر این مرکز اشاره کرد و افزود: برپایی دوره تربیت مربی ترجمه و مفاهیم قرآن‌ کریم از سال 1388 تا‌کنون و حضور ‌بیش از 514 نفر در آزمون‌های کشوری و اعطای گواهی‌نامه در پایان دوره از دیگر دوره‌هایی است که مؤسسه در حال برپایی است.
توکلیان درباره فعالیت‌های پژوهشی این مؤسسه تصریح کرد: در بخش پژوهشی، ویژه‌نامه‌هایی طراحی و سپس در مرحله تکمیلی به صورت کتابچه و کتاب انتشار پیدا کرد که در استان خراسان رضوی با دریافت تقدیر‌نامه از سوی استاندار رتبه سوم را دریافت کرد.
این مرکز کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید برتر استان مانند واعظ موسوی و روحانی‌مقدم را با موضوع  سبک زندگی اسلامی برگزار کرده است که این راه در آشنایی و آموزش خانواده‌ها به نوعی مؤثر است.
توکلیان در ادامه درباره بخش کتابخانه و بانک نرم‌افزار گفت: مؤسسه قرآن و عترت دانش‌آوران کتابخانه‌ای را برای بهره‌مندی قرآن‌آموزان برپا کرده است که پنج هزار و 33 جلد کتاب در مقطع بزرگسال با موضوعات مختلف و 500 جلد در مقطع خردسالان با موضوعات مذهبی و داستان و همچنین طراحی بانک لوح فشرده و بانک نرم‌افزار تهیه شده است.
این مؤسسه در بخش نمایشگاهی فعالیت‌های گسترده‌ای در سطح شهر داشته است که مدیر مؤسسه به شرح آن پرداخت که می‌توان به برپایی نمایشگاه مهدویت، نمایشگاه شمیم ولایت، نمایشگاه قرآن در سال‌های 9 و 89، نمایشگاه آفتاب بصیرت و نمایشگاه نسیم رضوان و اجرای برنامه‌های متنوع قرآنی اشاره کرد.
‌توکلیان ادامه داد:‌ این مؤسسه به منظور خدمت‌رسانی و کمک به افراد بی‌بضاعت، واحدی را به نام  خیریه امام زمان(عج) راه‌اندازی کرده است که تا‌کنون 565 نفر عضو این خیریه‌ هستند که ارائه وام، کمک هزینه جهیزیه، کمک هزینه درمان  و کمک در امور خیریه و قرآنی از جمله فعالیت‌های این مرکز است.
بهره‌مندی 2 هزار قرآن‌آموز از آموزش‌های قرآنی
آموزش۲۰۰۰قرآن‌آموزدر مؤسسه دانش‌آوران/ تحمل سختی در رسیدن به اهداف متعالی
این مؤسسه در امر مشاوره خانوادگی و ازدواج کارگاه و جلساتی را برگزار می‌کند که می‌توان به برپایی جلسات ماهانه، جلسات خصوصی، مشاوره خانواده، تربیت فرزند، پاسخ به سؤالات اعتقادی و شرعی اشاره کرد.
‌توکلیان به تعداد قرآن‌آموزان این مرکز اشاره‌ و اظهار کرد: از سال ۸۴ تا‌کنون حدود ۲۰۰۰ قرآن‌آموز با مؤسسه در ارتباط بودند و در سامانه پیامکی مؤسسه اطلاعاتشان ثبت شده است، در حال حاضر در مقطع پیش‌دبستانی و بزرگسال حدود پنجاه نفر در حال آموزش هستند که این تعداد به تناسب هر دوره متغیر است.
مؤسسه دانش‌آوران فروشگاهی از محصولات را برای قرآن‌آموزان و خانواده‌ها تحت عنوان «فروشگاه فرهنگی خانواده آسمانی» در نظر گرفته است که مدیر مؤسسه فعالیت‌های آن را یادآور شد؛ ارائه لوح فشرده و دی‌وی‌دی‌هایی در موضوعات مداحی، سخنرانی، نرم‌افزارهای کاربردی مانند آموزش نماز به همراه بازی و سرگرمی، آموزش وضو برای کودکان، نرم‌افزار کل قرآن با ترجمه و تفسیر، نرم‌افزارهای مذهبی، کتاب‌های آموزشی، مذهبی، کودکان، مداحی، شهدا، لوازم التحریر، برای حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی  تمامی لوازم التحریر از کالاهای ایرانی و اسلامی تهیه شده است.   
گفتنی است؛ مؤسسه دانش‌آوران در خراسان رضوی، بلوار مصلی روبه‌روی چمن 85 جنب بانک صادرات پلاک 77تلفن 33655757 واقع شده است.

سمیه عیادی
captcha