بحث روش شناسی مالی اسلامی مورد توجه قرار گیرد
کد خبر: 3558507
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد:

بحث روش شناسی مالی اسلامی مورد توجه قرار گیرد

گروه اقتصاد: محمدی با بیان اینکه ابزارهای مالی اسلامی ظرفیت بالای برای توسعه دارند اظهار کرد: باید بحث روش‌شناسی مالی اسلامی مورد توجه قرار گیرد و نحوه ساخته‌شدن و رسیدن به این ابزار‌ها بررسی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شاهپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، صبح امروز 12 دیماه، در دومین همایش مالی اسلامی به بیان راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی از مسیر بازار سرمایه پرداخت و گفت: اکنون در فرا بورس موضوع تاسیس صندوق‌های جسورانه و صندوق‌های دانش بنیان مطرح است تا فکر ناب جوانان کشور قیمت‌گذاری شود و برای سرمایه‌گذاران عام فرصت تامین مالی فراهم شود و این اقدامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: بازار سرمایه یک مکانیزم و ساز و کار برد-برد است که هم شرکت تولیدی از منابع استفاده می‌کند و هم بازدهی مناسب برای سرمایه‌گذار به‌دست می‌آید. اکنون تامین مالی بازار سرمایه به 100 هزار میلیارد تومان رسیده است و باز هم باید بازار سرمایه رشد سریعتری داشته باشد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به بند دوم سیاست‌های اقتصادی مقاومتی اشاره کرد و گفت: در این بند از سیاست اقتصاد مقاومتی به پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان اشاره شده است که در این راستا بورس، ایده و صندوق‌های جسورانه در فرا بورس شکل گرفت.

محمدی افزود: بند سوم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مربوط به محور قرار دادن رشد بهره‌وری است که بازار سرمایه در این زمینه هم می‌تواند بسیار کمک کند و به همین دلیل کارآیی و بهره‌وری در بازار سرمایه به‌خوبی هدف گرفته شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به بند نهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در این بند به تقویت نظام مالی کشور اشاره شده و در این راستا اخیرا ابزار اختیار فروش تبعی در بورس راه‌اندازی شد که اقدامی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: یکی از مولفه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد است و در این راستا باید اقداماتی اساسی در بازار سرمایه و اصلاحاتی در قانون تجارت صورت گیرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به بیان اهمیت بازار مالی اسلامی در کشور پرداخت و گفت: تاکنون زحمات زیادی در این زمینه کشیده شده است و وقتی در زمان آقای صالح‌آبادی، کمیته فقهی در سازمان بورس ایجاد شد عده‌ای با تردید به این موضوع نگاه می‌کردند اما سازمان بورس مقاومت کرد تا فعالیت این کمیته ادامه پیدا کند.

محمدی یادآور شد: افرادی نظیر حج اسلام سیدعباس موسویان، حسن نظری، غلامرضا مصباحی‌مقدم و آیت‌الله تسخیری زحمات زیادی کشیده‌اند تا اکنون شرایط به گونه‌ای باشد که همه فعالیت‌ها از کمیته فقهی استعلام شود، چون اعتقاد ما این است که سودی مشروع نباشد، ارزش ندارد و سود باید مطابق با قواعد فقه باشد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه ابزارهای مالی اسلامی همانند صکوک منفعت، صکوک استصناع، اجاره و غیره در بازار سرمایه فعال شده و اکثر ابزارهای مالی اسلامی در دنیا در بازار سرمایه ما نیز وجود دارد؛ بنابراین لازم است بحث روش‌شناسی مالی اسلامی مورد توجه قرار گیرد و نحوه ساخته‌شدن و رسیدن به ابزار‌های مالی اسلامی بررسی شود.

محمدی تاکید کرد: ابزارهای مالی اسلامی ظرفیت بالای برای توسعه دارند. غروی و ربوی نبودن را هیچ کس نمی‌توان به عنوان اصل اساسی مالی اسلامی زیر سوال ببرد اما لازم است که این ابزارهای خوب را به‌خوبی هم استفاده کنیم و انجمن مالی اسلامی‌ می‌تواند در این زمینه کمک کند.

محمدی عنوان کرد: همچنین لازم است در این زمینه توسط انجمن مالی اسلامی گفتمان سازی صورت گیرد و خود مجلس هم در توسعه ابزارهای مالی اسلامی به خوبی کمک کرده است و خوشبختانه هیچ ورقه‌ای قرضه در کشور نداریم و امیدواریم در آینده شاهد توسعه هر چه بیشتر ابزارهای مالی اسلامی در کشور باشیم.

captcha