جشنواره عمار به واسطه کم‌کاری جشنواره فجر راه‌اندازی شد
کد خبر: 3558583
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱
کارگردان مستند «سرودخوان جنگ»:

جشنواره عمار به واسطه کم‌کاری جشنواره فجر راه‌اندازی شد

گروه هنر: مسعود بهره‌مند، مستندساز جوان شرکت‌کننده در جشنواره عمار گفت: اگر امروز جشنواره‌ای با عنوان عمار برگزار می‌شود، دلیلش را باید در کم‌کاری جشنواره فجر جستجو کرد.

مسعود بهره‌مند، مستندساز جوانی که با فیلم «سرودخوان جنگ» در هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار حضور دارد در گفتگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: اولین تجربه فیلم سازی من این مستند دفاع مقدسی است که به طور مشترک با بنیامین رحیمی و محمدحسین ساسانی آن را کارگردانی کرده‌ام. این فیلم سینمایی تصویرگر ارزش‌هایی است که به آن باور دارم و سعی می‌کنم در ادامه راهم نیز به آن پایبند باشم.

وی با بیان اینکه فیلمسازی در شهرهای دیگر دشوارتر از تهران است گفت: من در شیراز زندگی می‌کنم این شهر با وجود تمام داشته‌های علمی و فرهنگی خود از محدودیت‌های خاصی در حوزه فرهنگ رنج می‌برد به همین دلیل جوان‌های که می‌خواهند فیلم سازی را از شهرستان‌ها آغاز کنند کاری مشکل‌تر از فیلمسازان جوان تهران دارند. این محدودیت‌ها زمانی شکلی حاد به خود می‌گیرد که بخواهی در شهرستان، فیلمسازی کنید و به موضوع دفاع مقدسی نیز نظر داشته باشید، زیرا باورم این است که فضا و موقعیت برای آثار دفاع مقدسی به خوبی فراهم نیست.

این فیلمساز جوان اضافه کرد: اگر امروز می‌بینید، سینمای دفاع مقدس در حوزه فیلم‌های داستانی دستخوش تکرار شده است، دلیلش در یک امر نهفته است آن هم نگاه تکراری است که به این حوزه می‌شود. با این توضیح وقتی که من خواستم دفاع مقدس را مضمون اصلی کارم کنم، ابتدا به این امر اندیشیدم، چگونه کارم با آثاری که در گذشته تولید شده است، متفاوت باشد؟ پس بهترین مسیر را طی کردن مطالعات میدانی و کتابخانه‌ای یافتم و خیلی خوشحالم که نتیجه نیز از دیدگاه مردم مقبول واقع شد.

بهره‌مند درباره پیام «سرودخوان جنگ» اینگونه توضیح داد: این مستند درباره کاروان‌های است که ما آن را با نام راهیان نور می‌شناسیم، اما مطمئنم آنچه را که در مستند من مشاهده می‌کنید، خارج از کلیشه‌های رایجی است که در این سبک از کارها وجود دارد، البته باز هم متذکر می‌شوم که اگر من در طول مصاحبه از کلمه من استفاده می‌کنم، منظورم به دوست دیگرم(دو فیلم‌ساز دیگر مستند) نیز است و به نوعی من نقش سخنگوی آنها را ایفا می‌کنم.

این مستندساز با بیان اینکه خود را یک فرد مذهبی می‌داند اظهار کرد: من در یک خانواده کاملا مذهبی تربیت شدم، این خانواده به من آموخت که بهترین مسیر برای رسیدن به موفقیت پایبندی به ارزش‌های اسلام و قرآن است برای همین وقتی ابزار سینما را برای حرفه خود در نظر گرفتم سعی کردم از آن به عنوان بلندگویی برای تبلیغ ارزش‌های دینی استفاده کنم البته همان گونه که از سخنان قبلم مشخص است به هیچ وجه سعی نمی‌کنم اعتقاداتم را با فریاد بیان کنم بلکه سعی دارم اندیشه را با آن درآمیخته تا تاثیرگذاری لازم را به روی مخاطبان آثارم داشته باشم.

بهره‌مند در پاسخ به این سوال که جشنواره عمار را چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: من در رویدادهای سینمای بسیاری حضور یافتم، اما با وجود اینکه اولین دوره جشنواره عمار را تجربه می‌کنم باید بگویم این فستیوال به واقعه نیاز اصلی سینمای امروز ماست، چون بسیاری ارزش‌های که فراموش شده‌اند در جشنواره عمار مجددا مطرح می‌شود.

این مستندساز درباره الزام برگزاری جشنواره عمار نیز اینگونه توضیح داد: اگر جشنواره فجر توانسته رسالت خود را به درستی انجام دهد، مطمئن باشید نیاز به برگزاری جشنواره‌ای چون عمار نبود، اما هنگامی که در فجر فیلم‌های سیاه و تلخ نمایش داده می‌شود می‌باید جشنواره‌ای چون عمار برپا شده تا دغدغه انقلاب در آن گفته شود.

کارگردان مستند «سرودخوان جنگ» تاکید کرد: امتیاز دیگری که جشنواره مردمی فیلم عمار نسبت به دیگر فستیوال‌های سینمای دارد، این است که جشنواره به سراغ مردم می‌رود نه اینکه مردم به سراغ جشنواره بیایند. برای همین به نوعی مردم آن را می‌پذیرند و عمار را بخشی از خواسته‌های فرهنگیشان که در سینما موجود نیست در نظر می‌گیرند. همین عامل هم باعث شده تنها پس از هفت دوره استقبال از این جشنواره خیره کننده باشد.

وی در انتهای سخنانش تصریح کرد: من مستندهای متعددی را در جشنواره این دوره تماشا کرده‌ام اما کارهایی که با محوریت مدافعان حرم تولید شده را بیش از دیگر فیلم‌ها پسنده‌ام، زیرا معتقدم سینما، رسالت دارد به این موضوع بسیار بسیار توجه کند.

captcha