فعالیت‌های اداره قرآنی آموزش و پرورش در یک نگاه
کد خبر: 3559578
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵

فعالیت‌های اداره قرآنی آموزش و پرورش در یک نگاه

گروه فعالیت‌های قرآنی: گزارشی اجمالی از فعالیت‌های اداره قرآنی وزارت آموزش و پرورش طی سال تحصیلی 95-96 و ماه‌های باقی‌مانده سال تحصیلی اعلام شد.

حوریه عقبایی، رئیس اداره قرآن وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به فعالیت‌های اداره قرآنی که در دستور کار است، عنوان کرد: هفته آخر آذرماه که مصادف با هفته قرآن و عترت و نماز در آموزشگاه‌های سراسر کشور است، مرحله نخست سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی انجام گرفت که البته فرصت آن تا هفته اول دی‌ماه نیز ادامه داشت.
وی با اشاره به اینکه این مسابقات طی چهار مرحله انجام می‌گیرد، ادامه داد: اکثر استان‌ها مرحله آموزشگاهی این مسابقات برپا شد که طی آن نیز بازدیدی از سوی وزات‌خانه از یک سوم استان‌ها و برپایی مرحله آموزشگاهی مسابقات انجام گرفت.
عقبایی در خصوص بازه زمانی مراحل چهارگانه این مسابقات، اضافه کرد: مرحله دوم نیز طی بهمن‌ما و اسفندماه در سطح شهرستان‌ها اجرا می‌شود و مرحله سوم نیز اواخر فروردین‌ماه و اوایل اردیبهشت‌ماه 96 برپا می‌شود و مرحله چهارم که با حضور منتخبین مرحله استانی پس از ماه مبارک رمضان احتمالا در تیر و مردادماه 96 تشکیل می‌شود.
انتخاب نمایندگان جمهوری اسلامی برای مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزی
وی در پاسخ به این سؤال که آیا منتخبان این مسابقه به پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش آموزان جهان اسلام راه پیدا می‌کنند؟ اظهار کرد: رتبه‌های برتر رشته قرائت و حفظ کل سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی در بخش دختران و پسران گزینش شدند که پسران به اردوی انتخابی مسابقات بین‌المللی اوقاف اعزام شدند و در کنار آن‌ها نیز منتخبان این دو رشته برای اعزام به پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام مشخص شدند.
رئیس اداره قرآن وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: همچنین در بخش دختران نیز با هماهنگی اوقاف استان تهران این امر نیز به مانند بخش پسران انجام می‌گیرد تا نماینده دختران از جمهوری اسلامی به این مسابقات مشخص شود و این همکاری در راستای تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در زمیه واگذاری بخش شکوفه‌های مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه به وزارت آموزش و پرورش انجام می‌گیرد.
اجرای طرح «محافل نور»
وی با اشاره به اینکه اجرای طرح محافل نور از جمله برنامه‌های جدید این وزارت است، عنوان کرد: این طرح براساس فرمایش مقام معظم طی دیدار با جامعه قرآنی بود که محافلی صرف استماع قرآن برپا شود که این طرح در مدارس اجرا و عملیاتی شد به گونه‌ای که طی محافلی از قراء دعوت به عمل می‌آید و دانش‌آموزان و فرهنگیان به تلاوت گوش می‌دهند.
عقبایی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش از جمله ارگان‌هاییست که در راستای عملیاتی کردن فرمایش مقام معظم رهبری درباره قرآن به سرعت گام‌هایی را بر می‌دارد، اضافه کرد: در این زمینه هر کدام از مدارس در سطح کشور موظفند سه محفل قرآنی در مناسبت‌هایی چون هفته قرآن و عترت و نماز، دهه فجر وهفته معلم داشته باشد اما این امر باز هم بسته به شرایط مدارس متفاوت و متغیر است.
طرح حفظ ترتیبی قرآن با عنوان «نور»
رئیس اداره قرآن وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طرح نور، بیان کرد: این طرح به مدت سه سال است که راه‌اندازی شده و به نوعی لبیک به فرمایش رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن بود که سال نخست تنها در تعدادی از دبیرستان‌های هر منطقه بوده است و از سال گذشته در تمامی مقاطع اجرایی شده است. این طرح که همان حفظ ترتیبی است که دانش آموزان از طریق مراجعه به پایگاه اینترتی نور و اقدام به ثبت نام در خصوص حفظ اجزاء مورد نظر از نیم جزء تا کل قرآن کریم می‌کنند که سپس می‌تواند دانش‌آموز در امتحان نهایی این طرح شرکت کند و سپس گواهینامه مرتبط با میزان محفوظاتش را دریافت کند.
اجرای طرح حفظ موضوعی قرآن در نمامی مقاطع تحصیلی
وی با اشاره به دیگر طرح قرآنی این وزارت، اضافه کرد: حفظ موضوعی قرآن که از دوسال گذشته آغاز شده است و سال نخست به صورت آزمایشی در دبیرستان‌ها انجام گرفت و از سال گذشته نیز در تمامی مقاطع از اول ابتدایی تا چهارم دبیرستان اجرایی شد به گونه‌ای هر کدام از پایه‌ها با بهره‌گیری از کتاب‌های مخصوص همان پایه و براساس موضوعی که برای آنها مشخص شده است آیات را حفظ می‌کنند و از سوی دیگر با مفاهیم قرآن آشنا می‌شوند و از آنها آزمون سه مرحله‌ای اخذ می‌شود که در پایان نیز به منتخبان از سوی مدرسه و منطقه جوایزی اهدا می‌شود.
فعالیت بیش از 700 دارالقرآن در سطح مدارس کشور
رئیس اداره قرآن وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت دارالقرآن‌های اموزش و پرورش، عنوان کرد: در سال تحصیلی جدید بیش از 700 دارالقرآن مشغول به فعالیت در سطح مدارس کشور هستند که مشکل نیروی انسانی آنها حل شده است و به هر دارالقرآنی مدیر و نیروی مدرس تعلق گرفت البته بسته به درجه دارالقرآن، 12، 24، 48 و 36 ساعت مربی به آن تعلق بگیرد.
وی با اشاره به اینکه طی سال‌ گذشته این دارالقرآن‌ها با مشکل نیروی انسانی روبرو بودن که حل شد، تصریح کرد: در این دارالقرآن‌ها کلاس‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید و صوت ولحن و وقف و ابتدا در حال برپایی است که در صورتی که قرآن‌آموزان دوره‌ای را به اتمام برسانند به آنها گواهینامه نیز اعطا می‌شود.
captcha