مرکز رشد آماده برگزاری مسابقات محصولات جدید قرآنی/ اجازه دهیم کودکان برای نوح کشتی بسازند
کد خبر: 3559624
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲

مرکز رشد آماده برگزاری مسابقات محصولات جدید قرآنی/ اجازه دهیم کودکان برای نوح کشتی بسازند

گروه جامعه: معاون مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی با تأکید بر اینکه جشنواره‌های قرآنی از یک بخش مهم با عنوان «محصولات جدید قرآنی» غافل هستند، برای برگزاری این بخش در جشنوا‌ه‌های قرآنی اعلام آمادگی کرد.

محمدصادق برادران، معاون مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اینکه در کشور رویدادها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های قرآنی متعددی برگزار می‌شود، عنوان کرد: وقتی وارد این مسابقات و جشنواره‌های قرآنی می‌شویم می‌بینیم که صرفاً مسابقات قرآن بر روی مسائلی از قبیل حفظ، قرائت و در نهایت مفاهیم و در حالت بسیار پیشرفته در خصوص مقاله‌های مربوط به قرآن برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: عمده جشنواره‌های قرآنی از یک بخش مهم با عنوان «محصولات جدید قرآنی» غافل هستند و جای خالی فناوری‌ها و محصولات قرآنی در مسابقات و جشنواره‌های قرآنی کاملاً مشهود است.

برادران با تأکید بر اینکه مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی توانایی علمی و مدیریتی اجرای بخش «محصولات جدید قرآنی» را در جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی دارد، اظهار کرد: به عنوان مثال وقتی یک دانشگاه درصدد برگزاری مسابقه قرآن است ولی تجربه‌ای در برگزاری بخش مسابقه «جدیدترین محصولات قرآنی» ندارد، ما می‌توانیم این بخش را از مرحله اول یعنی توجیه و تشریح موضوع، تبلیغات و معرفی این بخش تا مرحله داوری آثار و نیز حمایت از ایده‌ها و محصولات قرآنی انجام دهیم.

وی عنوان کرد: یکی از جشنواره‌هایی که در کشور ما با محور فناوری برگزاری می‌شود، جشنواره شیخ بهایی است. در این جشنواره ایده‌های برتر در بخش مسابقه شرکت داده می‌شوند، اما این ایده‌ها رها نمی‌شوند و سال بعد از صاحبان ایده‌ها خواسته می‌شود که نمونه طرح خود را در بخش نمونه طرح‌ها شرکت دهند و در سال بعد از ارائه کنندگان نمونه‌های اولیه ایده‌های جدید خواسته می‌شود با شرکت‌ها و سازمان‌ها برای اجرای ایده خود وارد مذاکره شوند و اجرای ایده خود را در بخش «تولید» شرکت دهند. این اقدام موجب رصد ایده‌های برتر در حوزه فناوری می‌شود. اما در حوزه فناوری‌های قرآنی و ایده‌های قرآنی چنین جشنواره‌ای وجود ندارد اما می‌توان آن را اجراکرد.

هنوز تعریف مشخصی از محصولات قرآنی وجود ندارد

برادران افزود: یکی از مشکلاتی که در حوزه ایده‌پردازی و تولید محصولات جدید قرآنی وجود دارد این است که هنوز تعریف مشخصی از محصولات قرآنی وجود ندارد و وقتی گفته می‌شود که محصول قرآنی، ایده پردازان و طراحان متوجه نیستند که منظور چیست. به همین دلیل مرکز رشد آمادگی دارد فاز توجیه، تعریف و تبلیغات مربوط به این بخش را انجام‌دهد.

وی در تعریف محصول قرآنی گفت: محصولی که بر اساس محتوای قرآنی شکل گرفته باشد، یا روش نوینی برای استفاده جدید از محتوای قرآن ارائه شده باشد و یا اینکه بر اساس یک سری فناوری‌ها و ابزارهای جدید محتوای قرآن در اختیار مردم قرار داده شود می‌تواند منجر به تولید محصول جدید قرآنی شود.

معاون مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی ادامه داد: در تعریف صنایع فرهنگی گفته می‌شود که یک محصول فرهنگی محصولی است که یا بر روی فرهنگ تأثیر می‌گذارد و یا از فرهنگ تغذیه می‌کند، بر این اساس محصولات قرآنی هم محصولاتی فرهنگی هستند.

وی به عنوان مثال گفت: اگر فردی ایده راه اندازی گردشگری قرآنی را مطرح و اجرا کند که طی برگزاری یک تور گردشگری بر اساس مکان‌هایی که در مسافرت مورد بازدید قرار می‌گیرد آیات مشخصی از قرآن حفظ ‌شود و یا فردی اپلیکیشن یا سایت جدید قرآنی بسازد ایده جدید قرآنی مطرح و محصول جدید قرآنی تولید کرده است.

در حوزه کودکان و نوجوانان نیاز زیادی به محصولات جدید قرآنی داریم

برادران با تأکید بر اینکه در حوزه کودکان و نوجوانان نیاز زیادی به محصولات جدید قرآنی داریم، گفت: محصول جدید قرآنی می‌تواند محصولی بر اساس ایده‌ای جدید که منجر به تولید کتاب، فیلم، انیمیشن، اسباب بازی، کلیپ و ... می‌شود، باشد. اکنون کودکان و نوجوانان ایرانی به تعداد زیادی از محصولات فرهنگی دسترسی دارند اما این محصولات قرآنی نیستند.

اجازه دهیم کودکان برای نوح کشتی بسازند

وی با اشاره به اینکه نرم افزار «میک آپ» پرفروش ترین نرم افزار برای دختر بچه‌ها در جهان است، گفت: اکنون دیگر تولید کلیپ یا فیلمی دینی کفاف نمی‌کند و بچه‌ها می‌خواهند در داستان تأثیر بگذارند به عنوان مثال دیگر برای بچه‌ها جذابیت ندارد که بنشینند و کارتون حضرت نوح را ببیند بلکه ترجیح می‌دهند نرم افزاری در اختیار داشته باشند که به عنوان مثال در ساختن کشتی نوح بتوانند دخالت کنند و خود در ساخته شدن کشتی اثر بگذارند. بدین گونه کودکان داستان را تغییر نمی‌دهند اما با آن ارتباط و تعامل برقرار می‌کنند.

برادران تأکید کرد: باید به سرعت جریان جشنواره‌ها و مسابقات را تغییر دهیم و بخش محصولات جدید قرآنی را راه‌اندازی کنیم. البته منظور از محصولات جدید محصولات تکراری مانند تابلو فرش‌های معمول و ... نیست بلکه افرادی که بتوانند یک ایده جدید داشته باشند می‌توانند محصولات جدید تولید کنند. همه ساله نمایشگاه‌های متعدد میوه‌های قرآنی برگزار می‌شود اما اگر کسی بر اساس الگویی جدید بتواند انجیر را فرآوری کند یا کار جدیدی در این حوزه داشته باشد یک محصول جدید قرآنی تولید کرده است.

وی افزود: حتی طرح‌های جدید قرآنی را نیز می‌توان در چنین مسابقاتی به صورت پوستر معرفی و از سرمایه گذاران برای اجرای این طرح‌ها دعوت به مشارکت کرد. این اقدام در سایر حوزه‌های فناورانه مرسوم است اما در بخش قرآنی تاکنون رخ نداده است.

معاون مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی در پایان با انتقاد شدید از اینکه نگاه اجتماعی به قرآن وجود ندارد، گفت: قرآن اکنون در جامعه ما حضور فعال ندارد یعنی راه کاری برای رفع آسیب‌ها و نیازهای اجتماعی نیست. برای اینکه از قرآن برای رفع آسیب‌ها و نیازهای جامعه استفاده شود باید با قالب‌های جدید محتوای قرآن به صورت محصولات جدید تولید شود.

captcha