ابلاغ دستورالعمل دوره جدید جشنواره قرآنی وزارت علوم
کد خبر: 3560230
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
جعفرپور خبر داد:

ابلاغ دستورالعمل دوره جدید جشنواره قرآنی وزارت علوم

گروه مسابقات: دستورالعمل سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم طی روزهای گذشته به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شد تا به این ترتیب فرآیند این دوره از جشنواره که شامل شش بخش و 35 رشته است، آغاز شود.

رشید جعفرپور، مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به ابلاغ دستورالعمل اجرایی سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان این وزارت‌خانه گفت: دستورالعمل این دوره از جشنواره 10 روز قبل به همه دانشگاه‌های دولتی وابسته به وزارت علوم ارسال شده تا به این ترتیب فرآیند جشنواره سی و دوم وارد فاز اجرایی شود.
وی افزود: براساس این دستورالعمل از دانشگاه‌ها خواسته شده است تا دوره جدید این جشنواره را بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده برگزار کنند. در این دستورالعمل علاوه بر معرفی بخش‌ها و رشته‌های جشنواره در مورد زمانبندی آن در مراحل مختلف توضیحاتی ارائه شده است.
مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم تصریح کرد: براساس این دستورالعمل پیش بینی شده است تا مرحله دانشگاهی این جشنواره در بخش شفاهی یا آوایی تا بهمن‌ماه به پایان برسد.
جعفرپور در ادامه با اشاره به اینکه بخش کتبی این جشنواره در دو مرحله برگزار می‌شود، بیان کرد: مرحله اول این بخش که به صورت همزمان و در تمامی دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود،‌ روز 16 اسفندماه در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: با پایان یافتن مرحله دانشگاهی دو بخش شفاهی و کتبی در دو ماه بهمن و اسفندماه و پس از معرفی برگزیدگان این مرحله که از اواخر اسفندماه آغاز می‌شود، شرایط برای برگزاری مرحله منطقه‌ای که اردیبهشت‌ماه سال آینده خواهد بود، فراهم می‌شود.
مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم در مورد دیگر مراحل این جشنواره با اشاره به انتخاب پنج دانشگاه به عنوان میزبانان مرحله منطقه‌ای جشنواره سی و دوم، اذعان کرد: این مرحله با حضور برگزیدگان مرحله دانشگاهی و بر اساس زمانبندی که در نظر گرفته شده است پیش خواهد رفت. بر اساس جدول زمانبندی و با توجه به اینکه مناطق در شرایط مختلفی قرار دارند و نیز جهت جلوگیری از برخی تداخل‌ها، این مرحله در یک بازه زمانی که اردیبهشت‌ماه خواهد بود، آغاز می‌شود.
جعفرپور در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد میزبان مرحله کشوری این دوره از جشنواره نیز گفت: برای انتخاب میزبان جشنواره سی و دوم گزینه‌های مختلفی وجود داشت که در نهایت استان گرگان به عنوان میزبان این دوره از جشنواره انتخاب شد. همچنین زمان برگزاری مرحله کشوری جشنواره نیز بازه زمانی شهریورماه در نظر گرفته شده است که با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره، زمان دقیق آن اعلام خواهد شد. 
وی در ادامه با اشاره به شروع ثبت‌نام‌ها برای حضور در این جشنواره و نیز با اشاره به اینکه تمهیداتی که اندیشیده شده است، احتمال افزایش تعداد شرکت‌کنندگان را بسیار بالا برده، گفت: ثبت نام‌ها از زمان ابلاغ آئین‌نامه آغاز شده است. در برخی رشته‌ها همچون شفاهی و کتبی زمان محدودی برای ثبت نام در نظر گرفته شده است و در برخی رشته‌های دیگر نیز که تولید آثار نیاز به زمان بیشتری دارد، تا اواخر تابستان فرصت در نظر گرفته شده است.
مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم افزود: در رشته‌های فناوری، هنری و پژوهشی که تولید آثار نیاز به زمان دارد از زمان ابلاغ دستورالعمل تا چند روز قبل از برگزاری مرحله کشوری زمان برای ارسال اثر در نظر گرفته شده است.
جعفرپور در پاسخ به این سوال که بخش ارسال آثار تک مرحله‌ای است یا مراحل مقدماتی و نهایی دارد؟ گفت: این بخش‌ها به صورت یک مرحله‌ای برگزار می‌شود، اما برای اینکه هر اثری به مرحله کشوری راه پیدا نکند و سطح آثار تنزل نیابد، در دانشگاه‌ها یک گزینش ابتدایی صورت می‌گیرد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تغییرات سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم نسبت به دوره قبل، گفت: در این دوره مجموعاً شاهد رقابت شرکت کنندگان در شش بخش و 35 رشته خواهیم بود. در این دوره در بخش کتبی که تا دوره قبل هفت رشته بود، یک رشته دیگر با عنوان «پرسمان» اضافه شده است.
مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم افزود: همچنین در بخش هنری دو رشته فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی در هم ترکیب و به عنوان یک رشته معرفی شده است.
یادآور می‌شود سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شش بخش آوایی(شفاهی)،‌ معارفی(کتبی)، پژوهشی،‌ فناوری، ادبی و هنری و در 35 رشته برگزار می‌شود که برخی رشته‌های بخش آوایی عبارت از قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ پنج جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء، حفظ کل،‌ دعا و مناجات، اذان و تواشیح(آقایان) هستند.
همچنین رشته‌های بخش معارفی نیز شامل: مفاهیم نهج‌البلاغه، آشنایی با سیره معصومین(ع)،‌ حفظ موضوعی قرآن کریم، آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن، احکام، آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه،‌ آشنایی با احادیث اهل بیت(ع) و پرسمان معارفی است.
برای دیدن دستورالعمل اجرایی سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم، اینجا کلیک شود.
captcha