بدون وضو قلم به دست نگرفته و خطی ننوشته‌ام
کد خبر: 3560596
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
یک کاتب قرآن کریم:

بدون وضو قلم به دست نگرفته و خطی ننوشته‌ام

کانون خبرنگاران نبأ: سید ابوالفضل احمدی کوپایی با بیان اینکه هنر خوشنویسی مقدس‌ترین هنرهاست، گفت: فردی که وارد این هنر می‌شود باید خیلی مسائل را رعایت کند و مراقبت داشته باشد؛ بنده تا امروز بدون وضو قلم به دست نگرفته و خطی ننوشته‌ام.

سیدابوالفضل احمدی کوپایی، مدرس انجمن خوشنویسان و کاتب قرآن کریم در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، درباره اینکه هنر خوشنویسی به عنوان یک هنر متعالی چه خصوصیت‌هایی دارد، اظهار کرد: به عقیده من، هنر خوشنویسی جدای تمام هنرهاست، البته نمی‌خواهم هنرهای دیگر را تضعیف کنم چراکه تقدس هنر خوشنویسی را هیچ کدام از هنرها نه اینکه ندارند اما شاید بتوانیم بگوییم که به اندازه هنر خوشنویسی نیست.
وی در ادامه گفت: به دلیل اینکه در هنر خوشنویسی ارتباط ما با کتابت است و در این زمینه بیشتر با قرآن، احادیث، روایات، کلام معصومین(ع) و اشعار پر‌مغز و پر معنا مانند اشعار حافظ و سعدی سر و کار داریم، از این نظر می‌توان هنر خوشنویسی را مقدس‌ترین هنرها دانست.
احمدی که از اواسط دهه 60 به دلیل توجه ویژه خانواده به هنر خوشنویسی و علاقه فردی، وارد این حوزه از هنر شد و در محضر اساتیدی همچون موحد، عبدالرضایی و صمدی، خوشنویسی را فرا گرفت، می‌گوید: هنرمندی که در این وادی قدم می‌گذارد شرایط متفاوتی نسبت به دیگر هنرمندان دارد به این دلیل که باید خیلی مسائل را رعایت کند و مراقبت داشته باشد، به عنوان مثال بنده تا امروز بدون وضو قلم به دست نگرفته و خطی ننوشته‌ام؛ در واقع قداست و روحانیت این هنر باعث می‌شود که انسان این حدود را رعایت کند.
این استاد خوشنویسی درباره تفاوت نگارش قرآن با دیگر آثار، اظهار کرد: به واسطه اینکه قرآن یک کتاب آسمانی و کلام وحی است، نگارش آن نیاز به یک شرایط خاص دارد؛ تزکیه نفس مهم‌ترین چیزی است که وقتی در این راه قدم برداشته می‌شود می‌تواند تمام زمینه‌ها را برای انسان فراهم ‌کند و این‌گونه است که کار نگارش قرآن از سایر کارها متمایز می‌شود.
وی در ادامه گفت: انس با قرآن از راه خوشنویسی و کتابت نیز معنویت خاصی در انسان ایجاد می‌کند و به همین دلیل انسان سعی می‌‌کند در راه خوب قدم بگذارد و خود را از بدی‌ها دور کرده و به خوبی‌ها و خداوند نزدیک کند.
احمدی درباره حوزه فعالیت خود اظهار کرد: به غیر از کتابت قرآن در بخش کتابت ادعیه، کتیبه‌نویسی در مساجد و مکان‌های مقدس از جمله حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و مسجد مقدس جمکران نیز فعالیت دارم.
وی درباره آثار خود در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، گفت: در نگارش کتیبه‌های داخل و اطراف حرم و همچنین آینه‌کاری‌های حرم فعالیت‌هایی در کنار آثار دیگر اساتید مانند استاد موحد و عبدالرضا داشته‌ام.
این خادم افتخاری حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در پایان اظهار کرد: به اعتقاد من این کارها باید با اجازه ائمه معصومین(ع) باشد و این سعادت به انسان داده شود تا بتواند در این راه قدم بگذارد و از این جهت خدا را شکر می‌کنم که توانستم در این راه انجام وظیفه کنم.
علیرضا محمدی طاهری
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ع.پورحسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۱۸:۳۲
0
1
ضمن عرض سلام و خسته نباشید. خبر عالی و فوق العاده بود
captcha