بعثت پیامبر(ص) و وضع بسیاری از واجبات برای تحکیم اخلاق انسانی است+پاسخی به یک تبلیغ
کد خبر: 3560728
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
حجت‌الاسلام تازه‌کام:

بعثت پیامبر(ص) و وضع بسیاری از واجبات برای تحکیم اخلاق انسانی است+پاسخی به یک تبلیغ

گروه معارف: معاون نهاد رهبری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه همه علمای اسلام بدون تردید، «اخلاق‌مداری قرآن» را تأیید می‌کنند، تأکید کرد: بعثت پیامبر(ص) و وضع بسیاری از واجبات و مستحبات، فلسفه اخلاقی دارد و آیات و روایات زیادی این مهم را تأیید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران در پی انتشار مطلبی از سوی یکی از ستادهای قرآنی مازندران و انتشار آن در فضای مجازی مبنی بر اینکه بر اساس آیه 2 سوره  مبارکه محمد(ص) قرآن به اخلاق بها نمی دهد و فقط به ایمان و عمل صالح تاکید دارد، این خبرگزاری سوژه مورد نظر  را با مصاحبه با یکی از  حوزویان و مدرسان دانشگاهی به مصاحبه گذاشته که مشروح این گفت‌گو را همراه با مطلب منتشر شده در فضای مجازی در زیر می آید.
بعثت پیامبر(ص) و بسیاری از واجبات در تحکیم اخلاق انسانی است

حجت‌الاسلام شعبان تازه‌کام معاون نهاد رهبری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفت‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا) از مازندران جایگاه اخلاق را در دین مبین اسلام بسیار رفیع دانست و گفت: همه علما بر این حدیث از پیامبر اکرم(ص) که «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاق» ، «براستى كه من براى به كمال رساندن مكارم اخلاق مبعوث شده ام.» هیچ تردیدی ندارند.
وی با بیان اینکه فلسفه بسیاری از احکام توجه به اخلاق است، افزود: خداوند روزه را واجب فرمود برای اینکه ما تقوا پیشه کنیم و در سوره مبارکه البقرة آیه ۱۸۳ آورده است: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ» ، «ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.»  
تازه کام تصریح کرد: اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوی ارتقا دهد و به عالم طهارت و رفعت متصل کند، اولین چیزی که باید بدان ملتزم بشود، جلوگیری از افسار گسیختگی خود است . او نباید خود را سرگرم لذت های جسمی و شهوات بدنی کند، باید خود را بزرگتر از آن بداند که زندگی مادی را هدف بپندارد . بهترین، نزدیک ترین، مؤثرترین و عمومی ترین راهی که افراد را در این امر (تقوا) می تواند کمک کند، روزه است که با پرهیز از خوردن، آشامیدن و شهوت جنسی، علاوه بر این که نیروی خویشتن داری از گناهان در آنان قوت می گیرد، به تدریج بر اراده خود مسلط می شوند و در برابر هر گناهی عنان اختیار را از کف نمی‌دهند . 
معاون نهاد رهبری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به فلسفه اقامه نماز، تصریح کرد: در آیه 45 سوره مبارکه عنکبوت آمده است: «...انَّ الصَّلاةَ تَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ...»، « ...و نماز را به‏ پادار، كه همانا نماز (انسان را) از فحشا و منكر باز مى‏ دارد..  »
وی همچنین فلسفه زکات را دست یافتن به فضیلت اخلاقی عنوان کرد و افزود: زکات تطهیر کننده انسان از حیث مالی و جسمی است و پرداخت زکات موجب  تطهیر انسان ازحیث مالی و هم از حیث جسمی و هم بستری مطمن برای قبولی همه عبادات است.
تازه‌کام با  بیان اینکه دین اسلام بر رعایت اخلاق در جامعه تاکید دارد، اظهار کرد: خداوند در قرآن پیامبر را به خلق عظیم معرفی کرده  و راز موفقیت پیامبر را خوش خلقی عنوان می‌کند.
وی با بیان اینکه آنانی که می گویند قرآن به اخلاق بها نمی‌دهد سخت در اشتباه هستند، افزود: این افراد فقط با تکیه به یک آیه و ندیدن آیات دیگر چنین مطالبی را بیان می کنند که به طور حتم در اشتباه هستند.
معاون نهاد رهبری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: پایه ایمان و عمل صالح در درون اخلاق است و عمل صالح زمانی رخ می دهد که شخص دارای خلق صالحی باشد.
وی با بیان اینکه همه علمای اسلام  بدون تردید، اخلاق مداری قرآن معتقدند، تاکید کرد: فلسفه بعثت پیامبر، و وضع بسیاری از واجبات و مستحبات فلسفه اخلاقی دارد و آیات و روایات زیادی این مهم را تائید می‌کند.
علی پاداشی
تردیدی در «اخلاق مداری قرآن» از منظر علمای اسلامی  وجود ندارد


captcha