به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از مازندران در پی انتشار مطلبی از سوی یکی از ستادهای قرآنی مازندران و انتشار آن در فضای مجازی مبنی بر اینکه بر اساس آیه 2 سوره مبارکه محمد(ص) قرآن به اخلاق بها نمی دهد و فقط به ایمان و عمل صالح تاکید دارد، این خبرگزاری سوژه مورد نظر را با مصاحبه با یکی از حوزویان و مدرسان دانشگاهی به مصاحبه گذاشته که مشروح این گفتگو را همراه با مطلب منتشر شده در فضای مجازی در زیر می آید.
حجتالاسلام شعبان تازهکام معاون نهاد رهبری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفتگو با
خبرگزاری بینالمللی قران(ایکنا) از مازندران جایگاه اخلاق را در دین مبین اسلام بسیار رفیع دانست و گفت: همه علما بر این حدیث از پیامبر اکرم(ص) که «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاق» ، «براستى كه من براى به كمال رساندن مكارم اخلاق مبعوث شده ام.» هیچ تردیدی ندارند.
وی با بیان اینکه فلسفه بسیاری از احکام توجه به اخلاق است، افزود: خداوند روزه را واجب فرمود برای اینکه ما تقوا پیشه کنیم و در سوره مبارکه البقرة آیه ۱۸۳ آورده است: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ» ، «ای افرادی که ایمان آوردهاید! روزه بر شما نوشته شده، همانگونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.»
تازه کام تصریح کرد: اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوی ارتقا دهد و به عالم طهارت و رفعت متصل کند، اولین چیزی که باید بدان ملتزم بشود، جلوگیری از افسار گسیختگی خود است . او نباید خود را سرگرم لذت های جسمی و شهوات بدنی کند، باید خود را بزرگتر از آن بداند که زندگی مادی را هدف بپندارد . بهترین، نزدیک ترین، مؤثرترین و عمومی ترین راهی که افراد را در این امر (تقوا) می تواند کمک کند، روزه است که با پرهیز از خوردن، آشامیدن و شهوت جنسی، علاوه بر این که نیروی خویشتن داری از گناهان در آنان قوت می گیرد، به تدریج بر اراده خود مسلط می شوند و در برابر هر گناهی عنان اختیار را از کف نمیدهند .
معاون نهاد رهبری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به فلسفه اقامه نماز، تصریح کرد: در آیه 45 سوره مبارکه عنکبوت آمده است: «...انَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ...»، « ...و نماز را به پادار، كه همانا نماز (انسان را) از فحشا و منكر باز مى دارد.. »
وی همچنین فلسفه زکات را دست یافتن به فضیلت اخلاقی عنوان کرد و افزود: زکات تطهیر کننده انسان از حیث مالی و جسمی است و پرداخت زکات موجب تطهیر انسان ازحیث مالی و هم از حیث جسمی و هم بستری مطمن برای قبولی همه عبادات است.
تازهکام با بیان اینکه دین اسلام بر رعایت اخلاق در جامعه تاکید دارد، اظهار کرد: خداوند در قرآن پیامبر را به خلق عظیم معرفی کرده و راز موفقیت پیامبر را خوش خلقی عنوان میکند.
وی با بیان اینکه آنانی که می گویند قرآن به اخلاق بها نمیدهد سخت در اشتباه هستند، افزود: این افراد فقط با تکیه به یک آیه و ندیدن آیات دیگر چنین مطالبی را بیان می کنند که به طور حتم در اشتباه هستند.
معاون نهاد رهبری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: پایه ایمان و عمل صالح در درون اخلاق است و عمل صالح زمانی رخ می دهد که شخص دارای خلق صالحی باشد.
وی با بیان اینکه همه علمای اسلام بدون تردید، اخلاق مداری قرآن معتقدند، تاکید کرد: فلسفه بعثت پیامبر، و وضع بسیاری از واجبات و مستحبات فلسفه اخلاقی دارد و آیات و روایات زیادی این مهم را تائید میکند.
علی پاداشی