شرحی از گردهمایی جاماندگان و بازماندگان قافله عشق/ وقتی كه ایمان راه آسمان را باز می‌كند
کد خبر: 3562228
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶

شرحی از گردهمایی جاماندگان و بازماندگان قافله عشق/ وقتی كه ایمان راه آسمان را باز می‌كند

گروه اجتماعی: سومین یادواره خط شكنان كربلا به‌مناسبت گرامیداشت یاد شهدای عملیات كربلای 4 و 5 با حضور خانواده‌های این شهدا و همچنین همسنگران و همرزمان آنان در شهر مقدس شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، قریب سه سال است كه رسمی در میان خانواده‌های شهدای كربلای 4 و 5 در شهر شیراز مرسوم شده است. رسمی شیرین و تأثیرگذار كه اشك تمام حاضران را درمی‌آورد و همه را به این تفكر وامی‌دارد كه اكنون ما كجاییم و باید چه كنیم؟
همیشه یادآوری یاد و خاطرات شهدا كه به تعبیر رهبر معظم انقلاب امامزادگان عشق هستند، حال و هوای دگری دارد. حالی كه در آن، به خودت می‌آیی و بارها این سئوال را تكرار می‌كنی كه آنان رفتند تا من بمانم، برای چه؟ حال امروز من چقدر به سخنان آنان نزدیك است و آیا وجه تشابهی میان ما و آنان وجود دارد؟
برپایی محفلی از جنس عشق‌بازان قهار
و چه زیباست مراسم و محفل شهدایی كه از جنس بازماندگان این امامزادگان عشق برپا می‌شود. تمام حاضران همگی از بازماندگان و یا همرزمان و همسنگران شهدا هستند. محفلی از جنس عشق‌بازان قهاری كه چنان جانانه داستان عاشقی با معبود را ترسیم كردند كه تا ابد بر تارك تاریخ این مرز و بوم خواهد درخشید.
آری! راهی كه آنان ترسیم كردند، همواره در طول تاریخ این انقلاب و بلكه تمام انقلاب‌های اسلامی و بیدارگرانه تداوم خواهد یافت. آنان ادامه‌دهندگان راه عشق بودند كه از مكتب حسین(ع) آغاز شد و تا قیام قیامت نیز ادامه خواهد داشت.
هركس كه نشان عاشقی بر دل داشت، حضور یافت
این محفل مملو از عشق و شعور شب گذشته، 23 دی‌ماه در تالار فرهنگیان شیراز برپا شد. غوغایی به پا بود. هركس كه نشانی از عاشقی بر دل داشت در این محفل حضور یافت. همه حاضران دعوت شده شهدا بودند چرا كه صاحب اصلی این مراسم آنان بودند.
میثم زارع، دبیر اجرایی این مراسمی كه به نام یادواره «خط‌ شكنان كربلا» در شیراز برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا این نكته را یادآوری كرد كه مراسم امسال برای 9 نفر از شهدای كربلای 4 و 5 به نام‌های مهدی زارع، محمد اسلامی‌نسب، سید محمدباقر دستغیب، امان‌الله عباسی، محمدباقر زارع، علیرضا نگهدای، غلامرضا و عبدالرضا ذاكر عباسعلی و علی‌اكبر حبشی برگزار شده است.
او كه خود بازمانده شهید مهدی زارع، فرمانده گردان امام حسین(ع) لشكر 19 فجر و یكی از گردان‌های خط شكن عملیات كربلای 4 است، مهم‌ترین هدف برگزاری این مراسم را زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا و همچنین تبیین و یادآوری ویژگی‌های آنان از جمله ولایت‌مداری، ایمان راسخ و اخلاص آنان دانست.
زارع بر این نكته تأكید كرد كه ما تلاش می‌كنیم تا روش و سیره شهدا را با روایتگری‌های همرزمان این شهدا به نسل جوان خود منتقل كنیم لذا امسال برای این مراسم دو راوی از همرزمان و همسنگران شهدا در نظر گرفته‌ایم.
طراحی و فضاسازی مسیر ورودی و همچنین سالن برپایی مراسم، همگی دوران عاشقی حماسه‌سازان عشق و ایثار را تداعی می‌كرد. عكس‌ها و تمثال‌های شهدا زینت‌بخش مراسمی بود كه همگی از جاماندگان و یا بازماندگان قافله عشق بودند.
تلاوت دسته‌جمعی آیات قرآن در محفل جاماندگان و بازماندگان شهدا
حتی آغاز مراسم نیز با آغاز دیگر مراسم‌ها متفاوت بود و قریب نیم ساعت آن به تلاوت آیات وحی به‌صورت دسته جمعی و یا فردی وحید سروستانی، یكی از قاریان برجسته استان فارس گذشت. نخستین سخنران این مراسم سردار یونس امیری، رئیس دانشكده امیرالمؤمنین(ع) اصفهان و از یادگاران دوران دفاع مقدس و همرزم این شهدا بود.
وی در ابتدای سخنان خود ابتدا این سئوال را طرح كرد كه چرا كشور ما را درگیر جنگ كردند و سپس ادامه داد: كشور ما در یك منطقه بسیار مهم و استراتژیك و در جایی كه بیش از 63 درصد انرژی فسیلی دنیا از آنجا صادر می‌شود،‌ یعنی تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد.
خواسته‌های ملت ایران ریشه در آموزه‌های قرآن دارد
امیری با یادآوری اینكه انقلاب اسلامی بر گرفته از قرآن بود، گفت: مردم كشورمان نیز با استفاده از آموزه‌های قرآن، خواستار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بودند و بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی نیز امام راحل اهداف آن را بیان كردند كه ما حامی مستضعفان جهان اعم از فلسطین بوده و با استكباری نظیر رژیم جعلی صهیونیستی مبارزه خواهیم كرد و این مسئله شوك بزرگی به بلوك شرق و غرب وارد كرد.
این یادگار دوران دفاع مقدس با یادآوری مجاهدت‌های شهدای انقلاب اسلامی و همچنین شهدای ترور گفت: دشمنان ما از بعد از انقلاب اسلامی ترفندهای متعددی را برای از پا درآوردن این نظام پیاده كردند كه از جمله آن‌ها می‌توان به ترور هزاران شخصیت این مملكت و همچنین راه‌اندازی غائله‌های مختلف در نقاط مرزی كشور و در نهایت جنگ تحمیلی اشاره كرد.
وی با تصریح اینكه دشمنان ما در تمام این مراحل از رزمندگان اسلام شكست خوردند، به گزارش مبسوطی از نحوه آغاز جنگ و توطئه آمریكایی‌ها در سران كشورهای عربی به ميزباني آل سعود و تحریك و تشویق صدام برای حمله به ایران پرداخت و گفت: در گردهمایی سران كشورهای عربی كه در طائف عربستان برگزار شد، آمریكا برای تشویق این كشورها برای حمله به ایران نقشه كاملی از تمام تجهیزات و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی را در اختیار آل سعود قرار داد و آل سعود نیز این‌ها را در اختیار صدام گذاشت.
شرحی از نحوه و چگونگی آغاز جنگ تحمیلی
امیری اظهار كرد: صدام حركت‌های خود را در مرزهای ما از مردادماه سال 59 آغاز كرده بود و در طی این مدت موفق شده بود كه 9 روستا و پاسگاه مرزی ما را اشغال كند اما در 31 شهریورماه همان سال به‌صورت رسمی اعلام كرد كه با ما وارد جنگ شده است و به‌صورت همزمان 19 شهر ما را مورد اصابت حمله‌های موشكی خود قرار داد.
رئیس دانشكده امیرالمؤمنین(ع) اصفهان با بیان اینكه حمله صدام به مرزهای ما به‌صورت گسترده در كرمانشاه، خوزستان، ایلام و غیره آغاز شد، به برشمردن تجهیزات نظامی و سلاحی ارتش عراق در آن دوران پرداخت و گفت: ما در آن زمان هیچ آمادگی برای جنگ نداشتیم و این جنگ ناخواسته به ما تحمیل شده بود و از یك طرف تهاجم و اشغال و از دیگر آوارگان جنگی فراوانی به ما اعمال شده بود.
وی با تأكید بر اینكه امام راحل به زیبایی 8 سال جنگ را مدیریت كردند، گفت: ما در گام نخست ابتدا به دفاع برخاستیم و سپس توانستیم مواضع اشغالی خود را از دست دشمنان برهانیم و در مرحله بعد برای اینكه دشمن را بر سر جای خودش بنشانیم و آنان را تنبیه كنیم به مواضع آنان حمله كردیم.
امیری ضمن برشمردن تمام نقاط اشغال شده از سوی دشمنان و همچنین اقدامات‌ و رشادت‌های رزمندگان اسلام در آزادی و رهاسازی این مناطق اعم از خرمشهر، سومار، موسیان، اندیمشك، سوسنگرد و غیره گفت: در عملیات آزادسازی خرمشهر كمر شرق و غرب و صدام شكست و آن‌ها اعلام آتش بس كردند اما امام راحل آن را نپذیرفت چرا كه مطمئن بود در صورت آتش‌بس باز هم صدام ارتش خود را بازسازی كرده و دوباره به ما حمله می‌كند.
این یادگار دوران دفاع مقدس گفت:‌ تعقیب و جنگ با دشمن تا عملیات والفجر 8 ادامه پیدا كرد تا اینكه ما توانستیم در این عملیات بسیار سخت از اروندرود با آن همه موانع بگذریم و شهر فاو را به تصرف درآوریم و به این ترتیب دسترسی عراق را از دریا قطع كردیم.
وی ادامه داد: با این اوضاع شرق و غرب متوجه خطر شدند و تلاش كردند تا این آبروریزی را جبران كنند البته در آن زمان به عملیات كربلای 4 رسیدیم كه در آن جنگ به یك بن بست كامل رسیده بود و به نظر می‌رسید كه موانع جدید دشمن قابل نفوذ نباشد.
امیری با یادآوری اینكه نام اولیه عملیات كربلای 4، والفجر 10 بود اما چون به موفقیت نرسیدیم این نام برای آن انتخاب شد، گفت: در این عملیات همه چیز قرین بر این بود كه سرنوشت‌ساز خواهد بود و بصره در آن به خطر می‌افتد اما به دلیل خیانت آمریكایی‌ها و اینكه تمام نقشه‌ها و تجهیزات سلاحی و نظامی ما را در اختیار صدام قرار دادند، عملیات ما لو رفت و در نهایت به شكست منجر شد.
رئیس دانشكده امیرالمؤمنین(ع) اصفهان اضافه كرد: بعد از این عملیات صدام مغرورانه جشن‌های پیروزی را برپا می‌كرد و رزمندگان ما نیز از این فرصت استفاده كرده و دو هفته بعد عملیات كربلای 5 را آغاز كردند.
قفل جنگ در عملیات كربلای 5 و به دست لشكر 19 فجر باز شد
وی با یادآوری نقش رزمندگان استان فارس در عملیات كربلای 4 و 5 گفت: قفل جنگ در عملیات كربلای 5 آن هم به دست لشكر 19 فجر باز شد و سرنوشت آن مشخص شد ضمن اینكه تنها یگانی كه در عملیات كربلای 4 موفق شد و از كوت سواری و 5 ضلعی و شلمچه عبور و این مناطق را فتح كرد، لشكر 19 فجر بود و نتیجه آن هم این شد كه یگان‌های دیگر در عملیات كربلای 5 از همین مسیر باز شده توسط لشكر 19 فجر عبور كرده و به پیروزی دست یافتند.
امیری اظهار كرد: كربلای 5 سرنوشت جنگ را مشخص كرد و در نهایت موجب شد تا دشمنان قطعنامه 598 برای آتش بس اعلام كنند البته در آن زمان جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه را نپذیرفت و از آنان درخواست كرد تا بندهایی از آن را اصلاح كنند و در نهایت ما توانستیم در 15 مرداد سال 67 به تمام اهدافی كه می‌خواستیم در قطعنامه دست یابیم و این قطعنامه هم در 29 مرداد همان سال از سوی سازمان ملل اعلام شد.
این یادگار دوران دفاع مقدس در پایان سخنان خود بر این نكته تأكید كرد كه اگر امروز در دنیا دارای اقتدار هستیم و در علوم مختلف نیز پیشرفت كرده‌ایم همگی به بركت رشادت‌ها و فداكاری‌های شهداست و این خون شهدا بود كه انقلاب اسلامی را بیمه كرده است.
پای سخنان شهدا
پخش كلیپی از شهدای این یادواره و یادآوری سخنان و عكس‌های آنان ادامه دهنده این مراسم بود. هر كدامشان بر نكته‌ای تأكید داشتند یكی بر اهمیت لقمه حلال تأكید داشت كه این لقمه حلال است كه موجب شده تا ما برای دفاع از اسلام به پا خیزیم، آن یكی بر اهمیت وحدت میان جامعه اسلامی تأكید كرد و دیگری هم اهمیت ولایت‌مداری، عنایات حق تعالی و توسل به ائمه معصومین را در تمام برهه‌ها و مراحل زندگی یادآور می‌شد.
چه زیبا بود چشمان شهدایی كه برای بر زبان آوردن این جملات به دوربین نگاه می‌كردند. گویا با نگاهشان از ما درخواست داشتند تا حرف دل آنان را بشنویم و بدانیم كه هنوز هم نگاهشان به ما دوخته است چرا كه آنان همیشه زنده هستند و نظاره‌گر تمام اعمال و رفتار مایی كه برای ماندن ما رفتند، هستند.
در ادامه سردار محمدباقر رنجبر، معاون عملیات لشكر 19 فجر، لشکر خط شكن عملیات كربلای 5 كه از همسنگران و همرزمان این شهدا بود، نیز به بالای سن رفت و به زیبایی هرچه تمام‌تر از خاطرات و ویژگی‌های دوستان شهیدش برای ما سخن گفت.
وی با یادآوری اینكه به گفته مقام معظم رهبری شب‌های كربلای 5، لیالی قدر انقلاب اسلامی ما بودند، گفت: حماسه اصلی را شهدایی آفریدند كه از میان ما پرگشودند و امروز هم برای پاسداشت آن همه رشادت‌های آنان گردهم آمده‌ایم.
ایمان به خدا، شهدا را شهید كرد
رنجبر اظهار كرد: از شجاعت شهدا تاكنون مطالب زیادی گفته شده است اما مسئله اینجاست كه باید به پاسخ این سئوال بپردازیم كه چه چیزی شهدای ما را شهید كرد و آنان را به این درجه رساند و آن هم چیزی جز ایمان به خدا نبود.
این یادگار دوران دفاع مقدس، ایمان خالصانه شهدا، اقامه نماز اول وقت، دائم‌الذكر بودن و اخلاص را از جمله مواردی دانست كه موجب شد تا شهدا به درجه شهادت نائل آیند و ادامه داد: من هیچ شهیدی را ندیدم كه در رابطه با نماز اول وقت خود قصور كند.
برخی از ویژگی‌ها در میان شهدا متبلورتر بود
وی با بیان اینكه نماز شب‌های امان‌الله عباسی، اقامه نماز جماعت و اول وقت مهدی زارع و دائم‌الذكر بودن اسلامی‌نسب آنان را به شهادت رساند، گفت: همان‌طور كه ائمه ما همگی معصوم بوده و ویژگی‌های مشترك فراوانی داشته‌اند اما برخی از ویژگی‌ها برای برخی از آنان برجسته‌تر بوده است،‌ برای شهدای ما نیز این‌گونه بوده است و برخی از ویژگی‌ها در آن‌ها متبلورتر بود.
رنجبر بر اهمیت تبیین و ترویج سبك زندگی شهدا برای نسل جوان امروز تأكید كرد و گفت: باید به جوانان خود نشان دهیم كه چه چیزی موجب بزرگ شدن و عزت‌بخشی به آن‌ها می‌شود و این همان چیزی است كه شهدای ما به آن دسته یافته بودند.
این یادگار دوران دفاع مقدس با تأكید بر اینكه شهدای ما، مددهای خدا را باور داشتند، گفت: تملق در میان شهدا هیچگاه راهی نداشت و همواره باید از آنان درس توكل به خدا را فراگرفت و این مسئله را ما در محضر شهید اسلامی‌نسب آموختیم.
وی بیان كرد: شهید اسلامی‌نسب حتی در جبهه‌ها به مسئولان ما درس توكل به خدا می‌آموخت و تلاش می‌كرد تا با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی به آنان روحیه بخشد.
رنجبر همچنین یاد شهید سیدمحمد كدخدا از دیگر شهدای عملیات كربلای 5 را گرامی‌داشت و گفت: او همیشه با وضو بود و همانند سایر شهدا در شجاعت و شهامت و ایمان مثال زدنی بود.
آخرین بخش این مراسم معنوی به روایتگری محمد امیری، یكی از یادگاران دوران دفاع مقدس اختصاص داشت كه جانانه با بیان نكات ریز و جذاب از گوشه‌های زندگی شهدا، احساسات تمام حاضران را برانگیخت و اشك‌ها را جاری كرد.
وی بر این نكته تأكید كرد كه گره كلید‌ی‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس به دست رزمندگان استان فارس باز شد اما هیچكس درباره این مسائل سخن نمی‌گوید.
شهدا، اهل یقینی بودند كه به ولایت فقیه ایمان داشته و پیرو آن بودند
امیری شهدا را اهل یقینی دانست كه به ولایت فقیه ایمان داشته و پیرو آن بودند و در خط شهادت و عاشقی قدم برداشتند و در نهایت نیز به معبود و معشوق حقیقی دست یافتند.
وی، داستان عاشقی شهدا را یادآور شد و گفت: لقمه‌های حلال والدین شهدا آنان را به این جایگاه رساند و به‌گونه‌ای كه می‌شود كه حتی برادر كوچكتر زودتر از برادر بزرگ‌تر راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شده و زودتر هم شهید می‌شود.
این یادگار دوران دفاع مقدس با یادآوری شرح حال مادران و خانواده‌های شهدای مفقودالاثر گفت: خدا می‌داند كه هنوز هم كه هنوز مادران شهدای گمنام همچنان بر درب‌ها چشم‌انتظارند و با هر صدایی منتظر شنیدن خبری از گمشده‌شان هستند.
امیری، معرفت شهدا به خدا، عاشقی و اخلاص در كارها را از عواملی دانست كه موجب به شهادت رساندن شهدا شده است و ادامه داد: امروز شهدا كجایند كه ببینند چگونه چوب حراج به غیرت این مملكت می‌زنند و با یك امضا همه چیز را تمام می‌كنند در حالی كه شهدای ما در شلمچه برای حفظ این‌ها جان دادند.
وی تأكید كرد كه این مملكت مردانی را داده كه اگر امروز آنان بودند، مسلماً وضع كنونی ما بسیار بهتر بود چرا كه آنان با اخلاص و تنها به خداوند وصل بودند و چون همیشه به دنبال خدا بودند، هیچگاه جبهه را رها نكردند.
امیری خطاب به فرزندان شهدا گفت: اگر پدران شما در شلمچه نبودند امروز جوانان ما نمی‌توانستند مقابل استكبار بایستند و از كیان این مملكت حفاظت كنند ضمن اینكه باید همواره گوش به فرمان ولی فقیه خود باشیم چرا كه شهدا نیز این‌گونه بودند.
captcha