کتاب «تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» منتشر شد
کد خبر: 3562834
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
به قلم سیدعباس موسویان؛

کتاب «تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» منتشر شد

گروه اقتصاد: کتاب«تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان و حسین میثمی، از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، این کتاب تلاش دارد تا برخی از مهم‎ترین مسائل حوزه بانکداری اسلامی را به صورت بسیار مختصر و با زبانی ساده و قابل فهم برای عموم مخاطبان، ارائه کند. ویژگی این اثر آن است که برای اولین بار مهم‌ترین یافته‌های بانکداری بدون ربا را به زبانی ساده و برای مخاطبینی که رشته اصلی آن‌ها اقتصاد یا مدیریت مالی نبوده است، ارائه می‌دهد.
در مقدمه این کتاب آمده است: دانش «بانکداری و مالی اسلامی» یکی از حوزه‌های مهم علوم انسانی-اسلامی می‌باشد که در چند دهه اخیر از رشد قابل توجهی به لحاظ علمی برخوردار بوده است. در این دوره (به ویژه در دهه اخیر) کتب و مقالات فراوانی توسط اندیشمندان و متفکرین بانکداری اسلامی تدوین شده و محققان سعی نموده‌اند تا ابعاد مختلف این دانش نوپا را مورد کاوش قرار دهند.
به لحاظ عملی نیز در دهه‌های اخیر، انواعی از بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی، موسسات مالی، شرکت‌های بیمه و نهادهای تامین مالی خرد اسلامی در کشورهای اسلامی و غیراسلامی تشکیل شده به فعالیت مشغول می‌باشند. این توسعه نظری و تجربی دانش بانکداری اسلامی، ضرورت توجه بیشتر به ابعاد و مسائل آن در فضای علمی کشور را ضروری می‌سازد.
کتاب حاضر تلاش می‌کند تا برخی از مهمترین مسائل دارای اهمیت در حوزه بانکداری اسلامی را به صورت بسیار مختصر و با زبانی ساده و قابل فهم برای عموم مخاطبان، ارائه نموده و از این طریق زمینه تقویت درک همگانی از «مالی اسلامی» را ارتقا بخشد. تاکید اصلی این تحقیق تبیین بانکداری اسلامی در قالب تجربه و چارچوب‌های رایج در کشور ایران است و به همین دلیل عنوان کتاب «تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» انتخاب شده است.
ساختار کتاب بدین صورت است که در دو فصل اول، به کلیاتی از بانکداری متعارف و همچنین بانکداری اسلامی و اصول و ضوابطی که لازم است در بانکداری منطبق با شریعت مورد توجه واقع شود، اشاره شده است. در فصل سوم برخی از الگوهای نظری بانکداری اسلامی تبیین شده و فصل چهارم و پنجم به تجربه کشور ایران در اجرای بانکداری بدون ربا اختصاص می‌یابد. فصول شش تا هشت نیز به برخی از مهم‌ترین مسائل بانکداری بدون ربا در کشور (شامل: کارت‌های اعتباری، جریمه تاخیر تادیه و نظارت شرعی) می‌پردازد. در نهایت فصل آخر به برخی از چالش‌های نظام بانکی کشور در اجرای بانکداری منطبق با شریعت پرداخته و پس از آن جمع‌بندی کلی و راهکارهایی جهت اجرای بهتر بانکداری بدون ربا ارائه می‌گردد.
انتظار می‌رود خواننده پس از مطالعه این کتاب، با مفاهیم و کلیات بانکداری اسلامی، به ویژه سازوکارهای موجود در نظام بانکی کشور ایران (بانکداری بدون ربا)، آشنا شده و شناخت مقدماتی از رویکرد شارع مقدس اسلام در برخورد با نظام بانکداری دریافت کند. مسلما اطلاعات ارائه شده در این کتاب مقدماتی بوده و برای شناخت بهتر بانکداری اسلامی، لازم است هر یک از موضوعات در سطحی عمیق‌تر مورد مطالعه واقع شود.
یادآور می‌شود، کتاب «تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان و حسین میثمی در پائیز ۱۳۹۵ و به قیمت ۱۵۰۰۰۰ ریال منتشر شده است.
علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به این نشانی در تارنمای سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه کنند.
captcha