نوجوانان مستعد قرآنی احترام و تشویق می‌خواهند
کد خبر: 3562866
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵

نوجوانان مستعد قرآنی احترام و تشویق می‌خواهند

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدرس کارگاه آموزش صوت و لحن قرآن شهرستان ماهشهر با بیان اینکه مشکلات امروز ما بر اثر فاصله گرفتن از قرآن است، تصریح کرد: احترام و تشویق دو عامل مهم در پرورش نوجوانان قرآنی و حفظ آنها بر این راه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، یکی از نقاط فعال شهرستان ماهشهر در زمینه آموزش قرآن مصلای این شهرستان است. مصلای بندر ماهشهر روزهای جمعه پیش از اقامه نماز میزبان کارگاه تخصصی آموزش صوت و لحن قرآن و اذان به نوجوانان است. متن زیر مصاحبه ایکنای خوزستان با محمد قنواتی مدرس این جلسات است که 15 سال از عمر آنها می‌گذرد:

محمود قنواتی، قاری و مدرس قرآن در گفت‌وگو با ایکنا خوزستان، با اشاره به برگزاری جلسات تخصصی صوت و لحن قرآن و مربیگری این جلسات گفت: ما در مساجد کلاس‌های آموزش روخوانی، روانخوانی و تجوید قرآن برای نوجوانان برگزار می‌کنیم، در این میان نوجوانانی که استعداد قاری شدن دارند شناسایی می‌کنیم و در کارگاه تخصصی صوت و لحن شرکت می‌دهیم.

وی اظهار کرد: تمرکز ما در کارگاه صوت و لحن قرآن که روزهای جمعه در مصلای شهرستان برگزار می‌شود، بیشتر روی نوجوانان است. علاوه بر صوت و لحن، اذان نیز در این کارگاه به نوجوانان آموزش داده می‌شود.

این مدرس قرآن ادامه داد: با تربیت قاری و مؤذن نوجوان در حال حاضر بیشتر قاریان و مؤذنان نمازجمعه شهرستان ماهشهر از میان همین نوجوانان هستند که به صورت تخصصی این کار را آموزش دیده‌اند. قرآن‌آموزان این جلسات رتبه‌های کشوری نیز کسب کرده‌اند.

قنواتی با بیان اینکه این کارگاه 15 سال است که در مصلای بندرماهشهر دایر است، افزود: برای تشویق بچه‌ها در یک سال اخیر کرسی تلاوتی را هم در مسجد حاج محمدجواد عریان(واقع در فاز 1) برپا کردیم. در این کرسی از همین قاریان استفاده می‌کنیم و با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شده است.

مدرس کارگاه صوت ولحن اظهار کرد: این کرسی تلاوت جمعه‌ها پس از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود و به شرکت‌کنندگان و شنوندگان آیات قرآن هدایایی به قید قرعه تقدیم می‌شود.

وی با اشاره به تجربه خود در امر آموزش قرآن گفت: از کودکی به تلاوت قرآن و اذان بسیار گوش می‌کردم اما در این مسیر نبودم. به تشویق یکی از همسایگان به مسجد رفتم و یکبار اذان گفتم. مردم و نمازگزاران آن روز خیلی مرا تشویق کردند و همین باعث شد بیشتر به این کار علاقه‌مند شوم و فراگیری قرآن و اذان را شروع کردم. در این راه از دانش و تجربه دکتر رحمانیان، حاج عبدالحسین قنبری و محمد علی دنیاری بهره مند شدم.

قنواتی احترام و تشویق را دو عامل مهم در پرورش نوجوانان دانست و گفت: تلاش می‌کنم در کارگاه و کرسی تلاوت به بچه‌ها احترام بگذارم. ان‌شاءالله در آینده بهترین مؤذنان و قاریان از شهرستان ماهشهر باشند.

این مدرس قرآن در پایان سخنان خود گفت: قرآن نور است. بسیاری از مشکلات که الان ما داریم بر اثر فاصله گرفتن از قرآن است چون قرآن می‌فرماید: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى ‏كنيم»(اسراء، 82). قرآن شفادهنده جسم و جان انسان است:

قرآن کلام ايزد و پيغام سرمد است
قرآن نشان دهنده هر نيک و هر بد است
هر جا که هست نور هدايت يقين بدان
 در سايه محمد و آل محمد است

captcha