انتشار مقالات برتر همایش مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن در ژورنال بین‌المللی
کد خبر: 3562893
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴

انتشار مقالات برتر همایش مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن در ژورنال بین‌المللی

گروه دانشگاه: تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان و نشریه مطالعات قرآنی برهان مبنی بر انتشار مقالات برتر همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته ای قرآن کریم در ژورنال بین‌المللی مطالعات قرآنی برهان امضاء شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان و نشریه مطالعات قرآنی برهان توسط حمید صابرفرزام، رئیس سازمان و محمدرضا آرام، سردبیر نشریه برهان و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر انتشار مقالات برتر همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم در ژورنال بین‌المللی مطالعات قرآنی برهان عصر شنبه 25 دی‌ماه در محل سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان امضاء شد.
صابرفرزام در این مراسم در مورد فعالیت‌های پژوهشی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان بیان کرد: مدت‌ها است که بحث مطالعات میان‌رشته‌ای را مورد بررسی قرار داده‌ایم و  پژوهشکده مطالعات قرآنی را راه‌اندازی کرده‌ایم. زیرا بحث ارتباط قرآن با رشته‌های دانشگاهی تا حدودی مورد غفلت قرار گرفته است و ما از حدود دو سال پیش بر مبحث روش‌شناسی متمرکز شدیم و این بحث را در بین اندیشمندان دانشگاهی راه انداختیم.
وی با اشاره به آمادگی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان برای همکاری در زمینه خدمت به مراکز فعال قرآنی، به توانایی سازمان و خبرگزاری قرآن به ترجمه مقالات اشاره و تصریح کرد: اکنون در کنار زبان انگلیسی متخصصان 17 زبان دیگر در خبرگزاری قرآن آماده به همکاری با مراکز فعال در عرصه قرآنی هستند.
مدیر مسئول خبرگزاری ایکنا با اشاره به فعالیت‌های مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی گفت: با توجه به اینکه این مرکز رشد اولین مرکز با مجوز فعالیت‌های پژوهشی قرآنی بوده و با ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ریاست جمهوری در ارتباط است، زمینه خوبی برای فعالیت مراکز قرآنی و همکاری با آن‌ها فرآهم آورده است.
محمدرضا آرام، سردبیر نشریه برهان نیز در مورد فعالیت‌های این نشریه بیان کرد: ما فعالیت‌های خود را زمانی آغاز کردیم که نشریه‌ای بین‌المللی برای به چاپ رساندن مقالات قرآنی و دانشگاهی ایرانی وجود نداشت. شماره اول این نشریه به چاپ رسید و مورد استقبال قرار گرفت، این استقبار مهر تأییدی بود بر اینکه جامعه به فعالیت‌های قرآنی نیاز دارد.
وی ادامه داد: امروزه بحث شیعه‌شناسی برای جوامع غربی امری آشنا است؛ دانشگاه‌های متعددی در اروپا و امریکا امروز مطالعاتی را در رابطه با شیعه‌شناسی انجام داده‌اند که گویا دانشگاه‌های مطرح اسلامی در جهان این مطالعات را انجام داده‌اند. از طرف دیگر اکثر دانشگاه‌های مهم دنیا چندین دپارتمان در رابطه با قرآن و شیعه برپا کرده‌اند.
آرام با بیان اینکه ناآشنایی با زبان‌های خارجه نوعی ضعف و مانع برای پیشرفت است، گفت: متأسفانه بیشتر دانشجویان و اساتید کشور به زبان‌های خارجه مسلط نیستند و همین امر باعث شده است که بیشتر محصولات قرآنی ما فقط مصرف داخلی داشته باشد و از حضور در جامعه جهانی باز بمانند.
وی در ادامه با اشاره به روند کار در نشریه برهان اظهار کرد: هدف فعالیت‌های نشریه برهان تنها به خاطر قرآن است و افراد فعال در این نشریه بدون چشم‌داشت فعالیت می‌کنند. تیم‌های تخصصی را تشکیل داده‌ایم که با انگیزه‌های قرآنی به فعالیت می‌پردازند، مقالات ابتدا به زبان فارسی به دست ما می‌رسد و پس از بررسی و تأیید برای ترجمه آن‌ها اقدام می‌شود.
سردبیر نشریه مطالعات قرآنی برهان در رابطه با ایجاد همکاری با خبرگزاری قرآن بیان کرد: بسیاری از مجلات و نشریه‌ها به چاپ می‌رسند اما پس از مدت کوتاهی از ذهن‌ها پاک می‌شوند، این فرآیند حکایت از کمبود کیفیت این نشریات دارد، این همکاری می‌تواند به ما کمک کند تا فعالیت‌های خود را با کیفیت بیشتری انجام داده و به معرفی اساتید زحمت‌کش که در راه نگارش مقالات قرآنی تلاش کرده‌اند بپردازیم.

captcha