روایت زندگی حضرت فاطمه(س) در «تئاتر فجر»/تأکید بر ارزش‌گذاری آثار دینی از نظر فنی
کد خبر: 3563039
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
بررسی آثار دینی و ارزشی «تئاتر فجر»/1

روایت زندگی حضرت فاطمه(س) در «تئاتر فجر»/تأکید بر ارزش‌گذاری آثار دینی از نظر فنی

گروه هنر: کارگردان نمایش «مهراوه عشق» که با موضوع زندگی حضرت فاطمه(س) در جشنواره «تئاتر فجر» اجرا خواهد داشت، گفت: ‌اجرای آثار دینی در جشنواره موجب علاقه‌مندی طیف‌های مختلف مخاطبان به این آثار شده و قطعاً این آثار شایستگی نقد فنی و حرفه‌ای را دارا هستند.

راشین امامی، نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «مهراوه عشق» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: بسیار خرسندم که پس از اجرای عمومی و موفق نمایش «مهراوه عشق» که سال گذشته در ایام فاطمیه(س) به روی صحنه رفت این فرصت پدید آمد که در جشنواره «تئاتر فجر» به عنوان معتبرترین جشنواره تئاتر کشور نیز با اجرای این نمایش حضور داشته باشیم.

وی ادامه داد: «مهراوه عشق» برگرفته از کتاب «کشتی پهلوگرفته» نوشته سیدمهدی شجاعی درباره زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) است که بدون کلام و با استفاده از حرکات فرم و تصویرسازی به اجرا درمی‌آید و به نوعی از تولد تا شهادت آن را از منظر آسمانی و دیدگاه ملائکه روایت می‌کند؛ این اثر نمایشی با نظر مساعد نگارنده کتاب و هدایت و مشاوره‌های ایشان تمرین و آماده نمایش شد.

امامی تصریح کرد: من هم همانند سایر متقاضیان شرکت در جشنواره «تئاتر فجر» با پُر کردن فرم تقاضا برای اجرای این نمایش در سی و پنجمین دوره جشنواره آمادگی خودم را اعلام کردم و اینکه از سوی دبیرخانه دعوتی مبنی بر حضور در جشنواره با توجه به خاص بودن موضوع نمایش به عمل آمده باشد صحت ندارد.

این کارگردان تئاتر افزود: «مهراوه عشق» در دو بخش مرور تئاتر ایران و مسابقه مرور تئاتر ایران در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» شرکت خواهد کرد و یک اجرا در 7 بهمن ساعت 19 در تالار وحدت خواهد داشت که امیدوارم به توجه به طراحی صحنه و لباس ویژه‌ای که برای این نمایش در نظر گرفته شده است بتواند در این رشته حائز رتبه شود. البته مطلع نیستم که آیا حرکات موزون نیز از جمله موارد ذکر شده در ارزیابی آثار در نظر گرفته شده است که در این صورت با توجه به حرکات فرم و طراحی حرکات موزون، این نمایش می‌تواند در خور توجه باشد.

وی با مفید خواندن رویکرد دبیرخانه جشنواره در توجه به آثار مناسبتی و دینی تأکید کرد: فلسفه برگزاری جشنواره «تئاتر فجر» اساساً به دلیل اتفاقی دینی و ارزشی یعنی وقوع انقلاب اسلامی بوده است و لذا این توقع می‌رود که این جشنواره و سایر جشنواره‌های فرهنگی و هنری تحت عنوان فجر به موضوعات دینی و ارزشی توجه وافری نشان دهند ضمن آنکه با توجه به تنوع سلایق مخاطبان حاضر در این جشنواره، شاید اجرای آثاری در این موضوعات بتواند نگرش مخاطب عام را به نمایش‌های دینی و ارزشی تغییر داده و لذا علاقه‌مندی در زمینه تماشای این‌گونه آثار بیش از پیش در میان مخاطبان احساس شود.

امامی در پایان گفت: باید به این نکته اذعان کنم که صرف‌نظر از موضوعی که کارگردانان حوزه نمایش‌های دینی آن را برای تولید اثر خود برمی‌گزینند اما نگرشی کاملاً حرفه‌ای و هنری نسبت به آماده‌سازی این آثار برای اجرای صحنه وجود دارد و به جرئت می‌توانم بگویم که اغلب این آثار از نظر هنری و توجه به مسائل فنی در سطحی قابل قبول قرار داشته و به شرط به نقد گذاشتن، قابل دفاع هستند.

امیرسجاد دبیریان   

captcha