عرصه‌ای به وسعت یک تی‌شرت برای انتقال فرهنگ
کد خبر: 3563140
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
زایجانی تشریح کرد:

عرصه‌ای به وسعت یک تی‌شرت برای انتقال فرهنگ

گروه جامعه: دبیر پنجمین جشنواره تن‌پوش با اشاره به مصرف بالای تی‌شرت در کشور و قابلیت این پوشاک برای انتقال مفاهیم دینی و فرهنگی، اظهار کرد: تلاش داریم آثار برتر جشنواره را به تولید انبوه برسانیم.

الهام زایجانی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح اهداف برگزاری پنجمین جشنواره تن‌پوش توسط واحد هنر جهاد دانشگاهی پرداخت و گفت: هنرنمایی بر روی پوشاک از ادوار باستانی مورد توجه ایرانیان بوده است. یعنی در همه لباس‌های ایرانی که نگاه می‌کنیم نقش و نگار وجود دارد.

دبیر پنجمین جشنواره تن‌پوش ادامه داد: از سوی دیگر تن‌پوش یا تی‌شرت پوششی است که بسیار مورد توجه و استقبال جوانان قرار دارد. اکنون نیز از منظر فرهنگی جوانان گروهی هستند که مورد هجمه حمله‌های فرهنگی بوده و آسیب‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، تحصیلی، شغلی و ... متوجه آنان است.

دبیر پنجمین جشنواره تن‌پوش افزود: مسئله مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که بیشتر تن‌پوش‌ها یا تی‌شرت‌های تولید شده در کشور به ویژه تولیدات زیرزمینی (تولیدی‌های غیر رسمی و بدون مجوز فعالیت) که به وسیله دست‌فروش‌ها با قیمت‌های نازل در اختیار جوانان قرار می‌گیرد، دارای طرح‌های بسیار نامناسب و حتی از منظر فرهنگی و اجتماعی خطرناک هستند که از جمله آنها می‌توان به طرح‌هایی از نماد‌های شیطان پرستی، جملات نامناسب، طرح‌‌هایی از افراد و شخصیت‌های نابهنجار و ... اشاره کرد.

وی عنوان کرد: با جمع‌بندی مباحث موجود و پس از مباحث کارشناسی در شورای سیا‌ست‌گذاری واحد هنر جهاد دانشگاهی تصمیم بر این شد که جشنواره‌ای برگزار شود که در نوع خود در کشور بی‌نظیر است. بر همین اساس اولین جشنواره تن پوش در سال 85، دومین جشنواره با وقفه‌ای طولانی به دلیل مسائل مالی در سال 90، سومین جشنواره در سال 92 و چهارمین جشنواره در سال 94 برگزار شد. جشواره پنجم نیز در سال جاری فراخوان داده که اختتامیه آن در سال 96 برگزار خواهدشد.

زایجانی در پاسخ به این سؤال که چه قدر عرصه‌ای به اندازه یک تی‌شرت می‌تواند به انتقال فرهنگی در جامعه کمک کند؟ گفت: خود تی‌شرت یک تابلوی تبلیغاتی است و بیشترین مصرف در میان پوشاک را دارد. 80 تا 100 میلیون عدد تی‌شرت در سال در کشور مورد مصرف قرار می‌گیرد که به راحتی می‌شود هم مسائل فرهنگی و دینی را بر آن منتشر کرد مانند عکس شهدا، تصاویر عاشورایی، نمادهایی از فرهنگ اصیل ایرانی ـ اسلامی و ... و هم نمادهای غیر اخلاقی و متضاد با فرهنگ کشور.

وی به دریافت بیش از 600 اثر در جشنواره چهارم نیز اشاره و عنوان کرد: امسال برای اولین بار در فراخوان جشنواره موضوع به طراحان ارائه شد و امیدواریم به دلیل همین مسئله میزان استقبال بالا برود. همچنین مقرر شد در استان‌هایی مانند تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان و کردستان نمایندگان دانشجویی جشنواره را به صورت استانی نیز برگزار کنند که همین مسئله به توجه بیشتر به نمادهای ایرانی ـ اسلامی اقوام کمک خواهد‌ کرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر در پاسخ به این سؤال که آیا آثار برتر جشنواره به تولید انبوه می‌رسد؟ گفت: سال گذشته تلاش‌های زیادی برای رساندن آثار برتر به تولید انبوه صورت گرفت و حتی تولید‌کنندگان مختلفی هم دعوت شد تا از آثار بازدید کنند. نکته جالب اینکه بسیاری از تولید کنندگان حتی آثار را پسندیدند اما آثار را برای تولید انتخاب نکردند. با بررسی صورت گرفته مشخص شد اکثر تولید کنندگان دارای گروه‌های گرافیکی هستند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند طرح‌های گروه‌های خود را تولید کنند و این جای تأسف دارد که به طراحان جوان و مستعد توجه نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال تلاش بیشتری برای به عرصه تولید رساندن آثار صورت خواهدگرفت، اظهار کرد: برگزاری استارتاپ‌ویکند از برنامه‌های سال جاری ما است. همچنین از حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد ولباس خواسته‌ایم که جلسه‌ای با تولید کنندگان برای ما ترتیب دهند و امیدواریم بتوانیم آثار برتر جشنواره پنجم را به کمک‌ نهادهای مختلف جهاد دانشگاهی و تولید‌کنندگان به تولید انبوه و توریع در اجتماع برسانیم.

captcha