اِلمان‌های شهری ایام نوروز؛ فرصتی برای معرفی گنجینه‌های خراسان‌جنوبی
کد خبر: 3563162
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴

اِلمان‌های شهری ایام نوروز؛ فرصتی برای معرفی گنجینه‌های خراسان‌جنوبی

گروه اجتماعی: شهرداری بیرجند براساس فراخوانی که منتشر کرده از همه هنرمندان خواسته است تا ایده‌ها و طرح‌های خود را برای اِلمان‌های نوروزی در سطح شهر ارائه دهند و این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که اِلمان‌های شهری ایام نوروز، فرصتی برای معرفی گنجینه‌های خراسان جنوبی است.

بعضی اتفاقات در کشور ما آنقدر در نگاه مردم مهم و با ارزش است که از چند ماه قبل برای برپایی باشکوه آن برنامه‌ریزی و همفکری می‌کنند تا آن برنامه هر چه بهتر به کامشان شیرین و خوشایند باشد، از آن جمله می‌توان به نوروز اشاره کرد که از همین روزهای پایانی اول ماه زمستان خیلی‌ها برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

شهرداری بیرجند نیز از این مهم استثناء نیست و براساس فراخوانی که منتشر کرده است از همه هنرمندان این منطقه خواسته تا ایده‌ها و طرح‌های خود را برای اِلمان های نوروزی در سطح شهر بیان دارند تا از دیدگاه‌ها و نظرات مختلف استفاده شود.

این درخواست و فراخوان برای دریافت نظرات کارشناسان هنرمند که در میان عموم مردم زندگی می‌کنند و از نظرات و سلایق توده‌های جامعه مطلع‌اند، ارزشمند است. اما نکته مهم این جا است که در نهایت این همفکری‌ها به چه نتیجه‌ای خواهیم رسید.

درست است که در سرزمین ما نوروز فصل شادی و سرور مردم ما است، نمی‌توان از این نکته غافل شد که در تعطیلات نوروز مردم می‌خواهند بدور از بسیاری از دغدغه‌های روزمره در کنار عزیزانشان شادمان باشند ولی حال که می‌خواهیم برای اِلمان های نوروزی سطح شهر بیرجند برنامه‌ریزی کنیم، انتظار می‌رود به چند نکته توجه شد.

نخست اینکه ما اِلمان را برای سطح شهر بیرجند، مرکز خراسان‌جنوبی با ساختار فرهنگی و بومی خاص آن طراحی می‌کنیم و از این منظر آن اِلمان و نماد باید نشانی از مردم این دیار داشته باشد، به ویژه اینکه بیرجند در مسیر سفر کسانی است که از جنوب شرفی ایران قصد زیارت مشهد الرضا(ع) را دارند و بیرجند را به عنوان یکی از توقف‌گاه‌های خود انتخاب می‌کنند، پس باید از همین فرصت نمادهای شهری برای معرفی فرهنگمان استفاده کنیم.

ماهی، سبزه، و .. برای نوروز شادی‌آور است، اما نشانه و نمادی است که در هر نقطهای از ایران که برویم در نوروز ممکن است آن را به عنوان نماد در میادین و .. ببینیم، و نمی‌تواند نشانی از یک فرهنگ و قومیت خاص در ایران باشد.

نماد و المان شهری بیرجند باید به گونه‌ای باشد که هر مسافری که به این دیار می‌آید دریابد که اینجا مهد گل شادی بخش زعفران و یاقوت سرخ، زرشک است و مردمانی چون دکتر گنجی از این شهر برخواسته‌اند که مایه افتخار است.

نکته دیگر اینکه ما در فرهنگ دینی‌مان همواره تأکید داریم که در لابه‌لای طبیعت باید نشانه‌های قدرت خداوند را دریابیم و آن چنان غرق در مادیات نشویم که لایه باطنی این شگفتی‌های طبیعت که قدرت معبود است را فراموش کنیم.

به نظر می‌رسد ذوق خلاقانه هنرمندان خراسان جنوبی قادر است که در عین طراحی یک اِلمان و نمادهای شادی بخش در بطن کار به گونه‌ای ذهن‌ها را در این تغییر و تحول ایام و سال‌ها به یاد آیات قادر متعال بیندازد.

هنوز فرصت زیاد است، می‌توان به گونه‌ای شهرمان را برای نوروز 96 آذین‌بندی کنیم که فضای شهرمان آکنده از شادی، سرور و زیبایی همراه با معنویت شود و همچنین فرصتی مهیا کنیم یا مهمان خاوران ایران با فرهنگ این منطقه آشنا شود.

حکیمه بهمن زاده

captcha