جلسات کم‌رنگ اما پرمحتوا را فراموش نکنیم/ معرفی کتاب «در محضر اساتید قرآن کریم»
کد خبر: 3563507
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
در نشست ظهر دلنشین «دارالقرآن امام جعفر صادق(ع)» بیان شد:

جلسات کم‌رنگ اما پرمحتوا را فراموش نکنیم/ معرفی کتاب «در محضر اساتید قرآن کریم»

گروه فعالیت‌های قرآنی‌: این برای اولین بار بود که موضوع نشست «ظهر دلنشین» ایکنا یک شخصیت نبود، بلکه موضوع، مکانی بود که البته در بستر آن شخصیت‌های بسیاری شکل گرفته بودند و برای خود استادی شده و به امر ترویج قرآن و فرهنگ ناب آن مشغول شده‌اند.

مسجد امام جعفر صادق

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست ظهر دلنشین، روز گذشته، 27 دی‌ماه با حضور حبیب مهکام، محسن مظاهری، جهانبخش فرجی، پیشکسوتان قرآنی، محمدرضا زین‌العابدین و قاسم رئیسی، مدیر دارالقرآن مسجد امام جعفر صادق(ع) در سالن اجتماعات ایکنا برگزار شد.
این برای اولین بار بود که موضوع ظهر دلنشین یک شخصیت نبود، بلکه موضوع نشست، یک مکان بود که البته در بستر آن شخصیت‌های بسیاری شکل گرفته بودند و برای خود استادی شده و به امر ترویج قرآن و فرهنگ ناب آن مشغول شده‌اند.
روز گذشته اساتیدی که به نوعی دلبستگی‌ای به دارالقرآن مسجد امام جعفر صادق(ع) داشتند، آمده بودند تا از این دارالقرآن بگویند و از شکل‌گیری آن و از کمک به جلساتی که در گمنامی تمام در دل چنین مساجدی، بدون کوچکترین حمایتی شکل می‌گیرند تا با این حضور، شاید تجلیلی هر چند مختصر از بانیان این دارالقرآن داشته باشند.
آغاز این نشست با تلاوتی کوتاه و شورانگیز از جهانبخش فرجی بود و بعد هم پخش کلیپی خاطره‌انگیز از سال‌ها فعالیت دارالقرآن مسجد امام جعفر صادق(ع)، کلیپی که در آن تصاویر اساتیدی همچون استادان «مولایی(ابراهیم پورفرزیب)» و «محمدتقی مروت» به چشم خورد تا آهی از دل برآید که چه زود گذشت آن روزهایی که محضر این اساتید، مملو از جمعیت و قرآن‌آموز بود.
اجرا و مدیریت نشست را حبیب مهکام، پیشکسوت قرآنی کشورمان برعهده داشت، پیشکسوت اجرا در عرصه فعالیت‌های قرآنی که همیشه با ابیاتی ناب که بر زبانش جاری است، مخاطبان خود را خطاب قرار می‌دهد، همچون همیشه نشست را با اشعاری آغاز کرد و سپس از محسن مظاهری، یکی دیگر از پیشکسوتان قرآنی کشورمان خواست تا صحبت‌های خود را بیان کند.

جلسات کم‌رنگ اما پرمحتوا را فراموش نکنیم/ معرفی کتاب «در محضر اساتید قرآن کریم»
بی‌مهری مسئولان به دو استاد فقید
مظاهری، صحبت‌های خود را با گلایه از بی توجهی مسئولان نسبت به فعالیت‌های قرآنی و در اختیار قرار ندادن امکانات به قرآنیان آغاز کرد و افزود: متأسفانه، متولیان قرآنی کشور آنگونه که باید و شاید از وجود اساتید و پیشکسوتان استفاده نمی‌کنند. دستگاه‌ها امکانات مادی و تشکیلاتی خوبی دارند اما آنگونه که باید در اختیار اساتید قرآنی قرار نمی‌دهند تا مورد بهره‌برداری بیشتر قرار گیرد.
این پیشکسوت قرآنی در ادامه به استاد مولایی و اصلاحاتی که در یکی از منابع تجوید برای چاپ مجدد به وجود آورده بود اشاره می‌کند و می‌افزاید: در آن زمان وزارت ارشاد قول همکاری داد اما بعد از مدتی که پیگیری کردیم از همکاری سر باز زد و اعتراضات هم راه به جایی نبرد.
مظاهری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تدوین یکی از منابع تجوید توسط استاد مروت نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: استاد مروت حدود 500 صفحه جزوه در مورد تجوید به زبان انگلیسی تدوین کرده بود. زمانی که به ایران آمد به دنبال چاپ آن بود، اما هیچ نهادی حاضر به چاپ آن نشد.
وی در ادامه به دارالقرآن مسجد امام جعفر صادق(ع) و تلاش‌های مدیران آن برای ترویج فرهنگ قرآنی اشاره و اظهار می‌کند: آقای رئیسی مسئول این دارالقرآن با کمترین امکانات، اما همت مضاعف فعالیت‌های اثرگذاری را انجام داده است که یکی از آنها انتشار کتاب «در محضر اساتید قرآن کریم» است. این کتاب به تنهایی دایرةالمعارفی برای استفاده قرآنیان است.
مظاهری در پایان به بحث نداشتن تشکیلات و اتحادیه ویژه قاریان اشاره و بیان می‌دارد: در حال حاضر هر صنفی برای خود یک اتحادیه دارد که مدافع فعالیت‌های فعالان همان صنف است، اما متأسفانه چنین صنفی در بین قرآنیان وجود ندارد.
پیشرفت‌ها حاصل عملکرد مدیران جهادی بوده است
در ادامه نوبت به جهانبخش فرجی، پیشکسوت قرآنی و قاری بین‌المللی کشورمان می‌رسد، او که با تلاوت کوتاه و البته زیبای خود در ابتدای نشست معنویت جلسه را صد چندان کرده در صحبت‌های کوتاه خود به این بحث که در عرصه فعالیت‌های قرآنی هر شخصی توفیق خدمت ندارد، اشاره می‌کند و اینکه برخی خادمان این عرصه که ایثارگرانه فعالیت می‌کنند او را یاد دوران دفاع مقدس می‌اندازد نیز گریزی می‌زند.
جهانبخش فرجی
فرجی می‌گوید: کمک کردن به عرصه فعالیت‌های قرآنی و پیش بردن آن نکته‌ای است که توفیق آن به هر کسی داده نمی‌شود و حتماً عنایت خداوند متعال لازم است تا یک فرد بتواند در این عرصه گام بردارد. این عنایتی است که نصیب آقای «قاسم رئیسی» به واسطه دارالقرآن مسجد امام جعفر صادق(ع) شده است.
این قاری بین‌المللی با تأکید بر اینکه فعالیت در این عرصه باید عاشقانه باشد و فعالان این عرصه باید عاشق باشند، می‌افزاید: پرداختن به این موضوعات به عشق نیاز دارد، از همان عشق‌هایی که در دوران دفاع مقدس و در جبهه‌ها شاهد آن بودیم و زیاد هم دیده می‌شد.
وی در پایان بیان می‌دارد: هرجا در مملکت کاری صورت گرفته است توسط همین نوع آدم‌ها بوده است، اینها افرادی بودند که جهادی عمل کردند، یعنی برای کار و هدف و نیتی که انجام دادند پولی دریافت نکردند. آقای رئیسی از مدیران جهادی در زمینه فعالیت‌های قرآنی است که باید امثال ایشان را کمک کرد تا مطرح شده و گام‌های بیشتر و بزرگ‌تری برای اعتلای فرهنگ قرآنی بردارند.
جلسات به سمت تعطیلی نرود
محمدرضا زین‌العابدین، از فعالان قرآنی که سال‌هاست مسئولیت برگزاری مسابقات قرآن در سپاه و بسیج را برعهده دارد و همچنین سال‌هاست به دارالقرآن مسجد امام جعفر صادق(ع) رفت و آمد دارد، یکی دیگر از میهمانان این نشست است، وی با دیدن کلیپ ابتدایی نشست و دیدن اساتیدی که دیگر در کنارش نیستند تحت تأثیر قرار گرفته و برای همین است که از حضار می‌خواهد تا با قرائت فاتحه‌ای ادای دینی نسبت به اساتید درگذشته داشته باشند.
زین العابدین در صحبت‌های خود ابتدا از گذر زمان گلایه می‌کند و از نامهربانی ایام که خیلی زود نزدیک به 20 سال از بهترین ایام زندگی را گرفت در عوض خاطراتی برایش به یادگار گذاشت که روزگار و و گرفتاری‌های آن حتی اجازه فکر کردن به آنها را به او نمی‌دهد. گلایه‌هایش را اگرچه به زبان نمی‌آورد، اما از پس هر کلام نگفته‌اش پیدا هستند.
زین‌العابدین با اشاره به اینکه از سال 1377 که این دارالقرآن راه‌اندازی شد جوانان زیادی آمدند و رفتند، می‌گوید: مشکلات جلسات قرآن بسیار زیاد است که باید برای برطرف کردن آن همانطور که گفته شد همت مضاعف به خرج داد.
وی به تهیه کتاب «در محضر اساتید قرآن کریم» نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: برای تهیه این کتاب زحمات بسیار زیادی صرف شده است با این وجود هنوز هم جای کار در این زمینه وجود دارد. خروجی این کتاب زمانی خواهد بود که مورد استفاده عوام و خواص قرار بگیرد. یعنی محل مرجع برای انتخاب داوران و اساتید جهت برنامه‌های مختلف قرار گیرد، به گونه‌ای که هر موقع نیاز به برنامه قرآنی بود به این کتاب مراجعه شود.
این فعال قرآنی بیان می‌دارد: بسیاری از اساتید هستند که زحمات بسیار زیادی در عرصه فعالیت‌های قرآنی کشیده‌ اما همچنان گمنام باقی مانده‌اند. این قبیل جلسات و این قبیل اساتید هستند که باعث می‌شوند تا جلسات و اساتید دیگر نیز دیده شوند. در واقع این قبیل جلسات با اثرگذاری خاص خود در مراحل مقدماتی باعث می‌شوند تا استعدادهای برگزیده شناخته شوند. افرادی که ظهور می‌کنند و پدیده می‌شوند در جلسات مقدماتی که توسط اساتید گمنام اداره می‌شود، ساخته می‌شوند، اینگونه جلسات اگر شناسایی و تقویت شوند شاهد اثرگذاری و ارتقاء بیش از پیش فعالیت‌ها خواهیم بود.
دارالقرآن امام جعفر صادق
زین العابدین در ادامه با ابراز امیدواری در مورد اینکه جلسات کم رنگ اما پرمحتوا بیشتر دیده شود، می‌گوید: در حال حاضر، جلسات قرآن کم‌رنگ شده است جلساتی که همیشه 50 تا 60 جوان و نوجوان قرآن‌آموز داشت الان به کمتر از 20 یا 30 نفر رسیده است. باید تلاش کنیم که این جلسات به سمت تعطیلی کشیده نشود. در حال حاضر جوانان، جذب فضای مجازی شده‌اند، اگر حرکتی انجام ندهیم جوانان را از ما خواهند گرفت و اگر جوانان را بگیرند همه چیز را از دست رفته خواهیم داشت.
گلایه از بدقولی‌ها
در ادامه نوبت قاسم رئیسی می‌رسد، مسئول دارالقرآن مسجد امام جعفر صادق(ع) که سال‌های زیادی را صرف امور قرآنی مسجد کرده است. رئیسی بیشتر حرف‌های خود را به توضیح در مورد کتاب «در محضر اساتید قرآن کریم» و تشریح فصول مختلف آن اختصاص می‌دهد. با حرارت تمام و جزء به جزء، گویی می‌خواهد از پایان‌نامه‌ای که حاصل سال‌ها تلاشش در دانشگاه قرآن بوده است دفاع کند. اینقدر جزء به جزء که حتی فلسفه انتخاب نام کتاب را هم توضیح می‌دهد.
رئیسی می‌گوید: کتاب «در محضر اساتید قرآن کریم» در سال 1388 تدوین شد که بیشتر به بهانه مراسم‌های تجلیلی که در اردیبهشت ماه هر سال و به مناسب هفته معلم در دارالقرآن برپا می‌شد، بوده است. در این مجموعه با بیش از 200 استاد و فعال قرآنی شهر تهران آشنا خواهیم شد. تفاوتی که این کتاب با دیگر کتاب‌های تدوین شده در این قالب دارد این است که کتاب‌های دیگر در مورد اساتید شناخته شده نگارش یافته است، اما در این کتاب هم اساتید شناخته شده و هم ناشناخته‌ها معرفی شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه این مجموعه خالی از عیب و ایراد نیست، می‌افزاید: برای تدوین این مجموعه علاوه بر مشخصات شناسنامه‌ای، عکس‌ها، بانک اطلاعات و مشخصات جلسات آموزش قرآن در هشت فصل گردآوری شد که هر فصل به یک بخش از فعالان قرآنی اختصاص یافته است. به عنوان مثال بخش اول این کتاب در مورد معرفی، محققان، پژوهشگران و معرفی اساتیدی که در زمینه تفسیر قرآن کریم فعالیت می‌کنند، است.
مسئول دارالقرآن مسجد امام جعفر صادق(ع) در بیان جزئیات هر بخش به اساتیدی که برای تهیه آن بخش همکاری و کمک داشته‌اند نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: عنوان فصل دوم در محضر اساتید قرآن کریم است، فصل سوم نیز حافظان قرآن کریم و فصل چهارم نیز قاریان ممتاز و بین‌المللی را معرفی کرده است. در این فصول، سعی شده است تا اگر استادی موفق به کسب رتبه در رقابتی خاص شده است، ترتیب چینش در صفحات بر اساس ترتیب و اولویتی سالی که رتبه کسب شده باشد.
رئیسی در مورد دیگر فصول این کتاب بیان می‌دارد: پنجمین فصل این کتاب به معرفی معلمان و مدرسان قرآن کریم مناطق 22 گانه شهر تهران پرداخته است. در فصل ششم نیز به معرفی حافظان جوان و نوجوان شهر تهران پرداخته شده است، در انتشار این فصل بسیاری مخالف بودند؛ چرا که اعتقاد داشتند چنین کتابی که ویژه اساتید است نباید جای نوجوانان باشد که البته پاسخ ما این بود که این افراد در جایگاه اساتید معرفی نشده‌اند. فصل هفتم نیز به آشنایی با خادمان و فعالان قرآن کریم اختصاص یافته است. فعالانی از قبیل موذنان و گروه‌های تواشیح و ... و فصل هشتم نیز با عنوان مهاجران دیار عشق معرفی شده است که در آن فعالان قرآنی درگذشته معرفی شده‌اند.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود از برخی بدقولی‌های مسئولان سخن به میان می‌آورد و می‌افزاید: این کتاب از ابتدا برای فروش نبوده است و تنها 1000 نسخه از آن چاپ شد، اما پس از اینکه کتاب منتشر شد برخی نهادها خواهان تعدادی از آن شدند به گونه‌ای که ناچار به چاپ 5000 هزار جلد شدیم، بعد از چاپ کتاب که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در آن سال بود، بعد از انتخابات همان نهادهایی که خواهان این کتاب بودند قول خود را فراموش کردند. در نهایت نیز برخی از دوستان در فرهنگسرای قرآن و سازمان دارالقرآن تعدادی از آن را خریداری کردند.
گزارش تصویری را اینجا ببینید.
captcha