کامل‌ترین راهبردهای سیاسی در قرآن عرضه شده است/ غفلت از ابعاد سیاسی ـ اجتماعی آیات
کد خبر: 3563553
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
حجت‌الاسلام علیزاده:

کامل‌ترین راهبردهای سیاسی در قرآن عرضه شده است/ غفلت از ابعاد سیاسی ـ اجتماعی آیات

گروه سیاسی: معاون شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به آیات مربوط به اقتدار، عزت و قدرت جامعه اسلامی در قرآن اظهار کرد: جامع‌ترین و کاملترین تئوری‌ها و راهبردهای سیاسی و اجتماعی در این کتاب الهی وجود دارد.

حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیزاده، معاون شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه یکی از خلأهای جدی در حوزه فعالیت‌های قرآنی پرداختن به ابعاد سیاسی و اجتماعی قرآن است، گفت: همه قرآن از یک دید مجموعه‌ای از مسائل سیاسی است؛ چرا که اگر سیاست را به معنای اداره امور جامعه و مردم در نظر بگیریم قرآن نیز برای اداره زندگی بشر آمده و کتاب زندگی است؛ از این حیث همه آیات قرآن سیاسی است.
وی با اشاره به آیات مربوط به اقتدار، عزت و قدرت جامعه اسلامی اظهار کرد: آیاتی در قرآن وجود دارد که پیام اولشان سیاسی و آیات سیاست است؛ بدین معنا باید گفت که جامع‌ترین و کاملترین تئوری‌ها و راهبردهای سیاسی و اجتماعی در قرآن وجود دارد.
معاون شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور افزود:‌ لازم است اندیشمندان و متفکران برای جامعه انقلابی امروز و جوامعی که عطش دریافت چنین مفاهیم عمیقی را دارند به این آیات بپردازند و آنها را بشناسانند؛ چرا که امروز بشریت از بی‌عدالتی، نداشتن امنیت و نبود پاکی و نداشتن زندگی به تمام معنا انسانی رنج می‌برد و فرهنگ و آموزه‌های قرآن در جهت تبیین چنین حاکمیتی است که در آن امنیت و پاکی و عدالت نوید داده شده است.
علیزاده گفت: اگر به این دسته از آیات پرداخته شود خواهید دید مردمان تشنه در عالم چگونه به اسلام روی می‌آورند و بیش از آنی که هست نسبت به قرآن ارادت پیدا می‌کنند؛ درست در مقابل آنچه امروز به عنوان اسلام‌هراسی و قرآن‌هراسی مطرح شده است.
وی با اشاره به آیه 120 سوره بقره اظهار کرد: در این آیه آمده است «وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ/ و هرگز يهوديان و ترسايان از تو راضى نمى ‏شوند مگر آنكه از كيش آنان پيروى كنى بگو در حقيقت تنها هدايت‏ خداست كه هدايت [واقعى] است و چنانچه پس از آن علمى كه تو را حاصل شد باز از هوس‌هاى آنان پيروى كنى در برابر خدا سرور و ياورى نخواهى داشت».
علیزاده با بیان اینکه نمی‌توان این آیه را بدون درک سیاسی تفسیر کرد، گفت: در این آیه اولاً صحبت از قدرت یهود و نصاراست و به پیامبر(ص) هشدار می‌دهد که فکر نکنی با گفت‌و‌گو و مذاکره می‌توانی در مقابل آنها راهی از پیش ببرید و باید مراقب باشید که اینها تا کاری نکنند که شما دست از همه آرمان‌ها بردارید قانع و راضی نمی‌شوند.
وی افزود: این مفهوم این به لحاظ نگاه سیاسی خودش یک راهبرد است و به این معنا نیست که با یهود و نصارا مذاکره نکنید بلکه تأکی می‌شود با حفظ اصالت‌های خود بروید و اثرگذاری داشته باشید.
معاون شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: اگر نسبت به وعده‌های آنها جاذبه پیدا کنید و فکر کنید می‌توانید مشکلاتتان را با کمک آنها و با مذاکره با آنها برطرف کنید عین اشتباه است و اگر این کار را کنید دیگر نباید انتظار نصرت الهی را داشته باشید؛ این آیه دست غیب را نشان می‌دهد به این معنا که در این عالم حساب و کتابی است و دست قدرت خدا در کارها مشاهده می‌شود؛ این موضوع، یعنی ایمان به نصرت الهی پشتوانه اصلی ماست که از هر سلاحی قدرتش بیشتر است.
وی به نمونه دیگری از آیات قرآن اشاره کرد و گفت: در بخشی از آیه 102 سوره نسا نیز آمده است: «وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً وَاحِدَةً .../ كافران آرزو مى كنند كه شما از جنگ‏افزارها و ساز و برگ خود غافل شويد تا ناگهان بر شما يورش برند ...»؛ یعنی مراقب دشمن باشید و حرکات آنها را رصد کنید چرا که دشمن گاهی شمشیر از غلاف می کشد و گاهی با پنبه سر می برد.
علیزاده در پایان تصریح کرد: این آیه برای زمانی است که دشمن مطالعه کرد و متوجه شد بهترین زمان برای هجمه بردن به سپاه اسلام وقت نماز است؛ خداوند اینگونه به پیامبرش الهام کرد که در زمان نماز هم نباید از دشمن و آنچه دارید غافل باشید و مراقب صف آرایی و توطئه دشمن باشید.
captcha