اوج شاعرانگی مشفق در غزل
کد خبر: 3563663
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
اسرافیلی:

اوج شاعرانگی مشفق در غزل

گروه ادب: یک شاعر انقلاب با اشاره به نمود شاعرانگی و اوج شعر استاد مشفق کاشانی در قالب غزل گفت: وی معلم و الگوی اخلاق و فرهنگ برای شاعران جوان بود.

حسین اسرافیلی، شاعر انقلاب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره استاد مشفق کاشانی گفت: استاد مشفق کاشانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همانند مرحوم حمید سبزواری و استاد اوستا جزو راهنمایان و معلمان شاعران جوان بود و این معلمی هم در حوزه اخلاق و رفتار و هم فرهنگ و ادب بود و همواره الگوی شاعران جوان‌تر بودند.
وی با بیان اینکه استاد مشفق مورد احترام شاعران پس و پیش از خود نیز بود، اظهار کرد: زمانی که همراه با تعدادی از شاعران جوان و استاد مشفق و استاد مهرداد اوستا به دیدار استاد شهریار رفتیم، به گرمی ایشان را پذیرفتند.
اسرافیلی ادامه داد: همین دوستی‌ها باعث شد با نگاه شاعران دیگر و همچنین حوزه‌های گوناگون شعری آشنایی پیدا کند و در نتیجه زمانی که از اغلب هم‌دوره‌های وی شعرهای کهنه و رنگ و رفته‌ای را می‌بینیم، شعرهای وی بوی زندگی و تازگی و طراوت داشته باشد و این موضوع را در فرم و ساختار آن نیز می‌توان دید. همچنین شعرهای وی از نظر آرایه‌های هنری و ادبی نیز کم‌نظیر بود و توانست جایگزین بسیاری از اندوخته‌های ادبی باشد و در دل‌ها بنشیند.
این شاعر در ادامه بیان کرد: منش و اخلاق وی برای همگان آموزنده بود و می‌توان گفت که همانند قیصر امین‌پور دارای بسیاری از مکارم اخلاقی بود و دوستی با وی، فرد را به سمت اخلاق و معنویت سوق می‌داد.
وی درباره سبک شعری استاد مشفق کاشانی گفت: استاد در قالب کلاسیک شعر می‌سرود و اوج کاری وی نیز در قالب غزل بود و در این قالب نمود شاعرانگی داشت. همچنین شعرش جوان‌تر از خودش بود و اگر کسی وی را نمی‌شناخت و شعرش را می‌خواند، تصور می‌کرد شاعری 20 ساله آن را سروده است.
یادآور می‌شود، عباس کی‌منش معروف به «مشفق کاشانی» در سال 1304 شمسی در کاشان متولد شد و 28 دی‌ماه 1393 در سن 89 سالگی دار فانی را وداع گفت. «سرود زندگی»، «سراب آفتاب»، «آذرخش»، «آینه خیال»، «گزینه ادبیات معاصر»، «شب همه شب»، «هفت بند التهاب»، «پنجره‌ای به آفتاب»، «در صلای غم»، «تضمین 12 بند محتشم کاشانی» و «سیرنگ» از جمله آثار وی است.
captcha