با کم توجهی به نهج البلاغه؛ چراغ روشن‌کننده راه انسان خاموش مانده است
کد خبر: 3565084
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
حجت الاسلام مهدوی ارفع:

با کم توجهی به نهج البلاغه؛ چراغ روشن‌کننده راه انسان خاموش مانده است

گروه معارف: پژوهشگر معارف دینی و نهج البلاغه گفت: با کم‌توجهی به نهج البلاغه چشمه آبی گوارا سد شده و چراغ روشن کننده راه انسان خاموش مانده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، پژوهشگر معارف دینی و نهج البلاغه عصر امروز دوم بهمن‌ماه در نشست اولین هم‌نشینی نهج‌البلاغه‌ در شهرکرد که با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید در سالن جلسات آموزشکده فنی پسرانه شهرکرد و به همت این آموزشکده برگزار شد، با اشاره به اینکه قلب نهج البلاغه حکمت ۱۴۷ این کتاب است، اظهار کرد: در این حکمت آورده شده که امام علی(ع) شبانه دست شخصی به نام کمیل را می گیرد و با او به قبرستان می رود و می گوید در قلب‌ها به سان ظرف‌هایی هستند که با ارزش‌ترین آنها با ظرفیت‌ترین آنها است.
وی با اشاره به اینکه ارزش انسانها به ظرفیت قلبی آنها در کسب معارف و نه میزان تحصیلات آنها است، تصریح کرد: از دید امام علی(ع) هیچ ثروتی به اندازه این معارف ارزشمند نیست و عالم ارزش بیشتری نسبت به ثروتمند دارد و ثروتمندان بی دین ارزش حتی وقتی جسم‌شان زنده است، مرده‌اند.
حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره با بیان اینکه قرن‌ها است که به دلایلی نظیر سخت‌بودن متن، توجه کمی به نهج‌البلاغه شده است، گفت: راحت‌ترین دلیل برای اینکه متوجه شویم بی‌دلیل نهج‌البلاغه را نخوانده‌ایم، خواندن آغاز حکمت‌ها و نامه‌ها است.
وی افزود تمام مایحتاج زندگی یک جوان در شش صفحه نامه امام علی(ع) به فرزندش امام حسن(ع) آمده است ولی در دانشگاه به جوانان ما اندیشه‌های غربی فروید و پیاژه آموزش داده می‌شود.
حجت الاسلام مهدی ارفع با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه در حال همه‌ گیرشدن است، یادآور شد: به خواست خدا روز به روز آشنایی با نهج البلاغه در جهان حال گسترش است.
این پژوهشگر دینی اظهار کرد: دانشمندان الهی ارزشمندترین انسان‌ها هستند و امام علی(ع) بزرگترین دانشمند الهی است.
وی تصریح کرد: از نظر امام علی(ع) آدم‌ها سه دسته اند؛ یک دست انسان های تیزهوش که اگر به علم دست یابند آن را صرف کسب ثروت می‌کند، دسته دوم  انسان‌های معتقد و غیر تیزهوش هستند و دسته سوم که در بین این دو گروه قرار دارند، و هیچ کدام از این انسانها لیاقت این را ندارند که معرفت الهی وارد قلب‌شان شود.
وی یادآور شد: امام علی(ع) فرمود زمین هرگز خالی از حجت نیست و هستند افرادی که در هر زمانی قلب‌شان دارای معرفت الهی است.
حجت الاسلام مهدوی ارفع گفت: در خطبه غدیر که پیامبر دست علی(ع) را بالا برد، گفت هیچ دانشی در هستی نیست مگر آن که در وجود من جمع شده باشد و من نیز این دانش‌ها را به علی داده‌ام.
وی در پایان تصریح کرد: اگر کسی پیامبر را از دید علی نشناخته باشد، شناختش کامل نیست.

captcha