حکم استفاده از ماهواره از نگاه مراجع
کد خبر: 3565554
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳

حکم استفاده از ماهواره از نگاه مراجع

گروه معارف: با توجه به وجود ماهواره در منازل بسیاری از شهروندان ایرانی، بر آن شدیم تا حکم فقهی داشتن ماهواره را از مراجع تقلید عظام جویا شویم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران به نقل از  آساره خبر،  ماهواره ( ریسیور و دیش) یکی از وسایلی هست که امروزه‏‏ بعضی از مردم از آن استفاده می کنند، ولی مسئله اینجاست که آیا ما تا به حال برای داشتن و استفاده کردن از این وسیله، حکم شرعی و نظر مرجع تقلید خود را پرسیده ایم؟ و یا اینکه مسئله را اینگونه توجیه کرده ایم که چون همه دارند ما نیز می توانیم داشته باشیم،  سایت آساره خبر به استفتاء فقها در  این رابطه پرداخته است که توجه خوانندگان را به آن جلب می کنیم.

آیت الله خامنه ای:

آیا خرید و نگهدارى و استفاده از دستگاه گیرنده برنامه‌هاى تلویزیونى از ماهواره جایز است؟ و اگر دستگاه گیرنده مجانى به دست انسان برسد چه حکمى دارد؟

جواب: دستگاه آنتن ماهواره اى از این جهت که صرفا وسیله اى براى دریافت برنامه هاى تلویزیونى است که هم برنامه هاى حلال دارد و هم برنامه هاى حرام ، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خرید و فروش و نگهدارى آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفاده هاى حلال جایز است. ولى چون این وسیله براى کسى که آن را در اختیار دارد زمینه دریافت برنامه هاى حرام را کاملا فراهم مى کند و گاهى نگهدارى آن مفاسد دیگرى را نیز در بر دارد، خرید و نگهدارى آن جایز نیست مگر براى کسى که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمى کند و بر تهیه و نگهدارى آن در خانه اش مفسده اى هم مترتّب نمى شود .

لکن اگر قانونى در این مورد وجود داشته باشد باید مراعات گردد.

آیت الله صافی گلپایگانی:

استفاده از شبکه های ماهواره ای و سایت های خبری بیگانه از نظر شرعی چه حکمی دارد؟"

 جواب: در مورد استفاده از ماهواره ها و سایت های خبری که در واقع شبکه های بیگانه آن ها را ترتیب داده و بر جوامع اسلامی مسلط کرده اند، باید گفت چون غالباً اطلاعات آنها مسموم است و اگر خبر صحیحی هم در دسترس بینندگان شان و مخاطبانشان قرار دهند، در راستای اهداف استعماری و گمراه کردن (مردم) و ایجاد فتنه و تفرق است. به همین خاطر استفاده از چنین شبکه هایی جایز نیست.

در پاسخ دیگراستفتاء آیت الله صافی گلپایگانی آمده است:

البته اهل خبره یعنی کسانی که دست بیگانگان را خوانده اند و در واقع به جهت اطلاع از نحوه ورود آنها در مسائل و اینکه دنبال چه اهدافی هستند، روی این اخبار فعالیت علمی انجام می دهند، از این فتوی مستثنی هستند.

البته آن هم در مواردی که ضرورت ایجاد کند. اما اگر ضرورت ندارد، آن هم جایز نیست. همان حکمی که مشهور فقها در مورد کتب ضاله، فرموده اند: "استفاده از کتب ضاله جایز نیست." همان حکم در مورد اینها هم جاری و ساری است.

جاذبه این برنامه ها از کتب ضاله و فریب کاری ها و حیله ها و نیرنگ هایی که در این سایت ها وجود دارد و ترفندهایی که اهل باطل در کتب ضاله برای فریب مخاطبین شان و مطالعه کنندگان اعمال می کنند، کمتر نیست.

"ارتباط گرفتن با شبکه های ماهواره از طریق تلفن، ایمیل و روش های دیگر و ارسال اخبار داخلی کشور چه حکمی دارد؟"

در مورد ارتباط با شبکه های ماهواره ای و رسانه ها یا مطبوعات بیگانه، چه این نحوه ارتباط تلفنی باشد، چه از طریق تلگراف، چه از طریق ایمیل و اینترنت باشد، به هر صورت، ارتباط با این ها که در واقع نوعی همکاری و همیاری با آنهاست و آنها را به اهدافشان نزدیک تر می کند، ولو به نظر شما بسیار قلیل و ناچیز بیاید، به هیچ وجه جایز نیست و این به نوعی قدم برداشتن در راه اهداف باطل بیگانگان است.
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

خرید ماهواره برای مصرف ماهواره استانی که تنها شبکه های استان های ایران و شبکه های ایرانی را می گیرد چه حکمی دارد؟

 استفاده از ماهواره را برای دیدن شبکه‌های استانی جایز ندانست.

 این مرجع تقلید در پاسخ به یک استفتاء مبنی بر استفاده از ماهواره برای رویت شبکه‌های استانی، گفت: این کار ذاتا اشکال ندارد، ولی دو اشکال جنبی دارد.

ایشان فرمودند: یک اشکال آن این است که داشتن ماهواره طبق مقررات حکومت اسلامی جمهوری اسلامی ممنوع است و مخالفت با مقررات و قوانین حکومت اسلامی شرعا جایز نیست.

اشکال دوم این است که تجربه نشان داده ماهواره‌ در هر خانه که وارد می‌شود منشاء مفاسدی می‌شود؛ به‌ویژه برای جوانان که در آن خانه هستند و خیلی از این جوانان قربانی ماهواره می‌شوند.

باتوجه به این که غالب برنامه های آن فاسد است و اثرات منفی در پی دارد و در هر خانه ای وارد شود غالبا از آن سوء استفاده خواهد شد استفاده از آن جایز نیست.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

آیا خرید و نصب آنتن هاى ماهواره اى در منازل جایز است؟ و ثانیاً استفاده افراد از برنامه ها چگونه است؟ و ثالثاً آیا منع کودکان از دیدن برنامه ها، مجوّز تهیه و نصب آنتن و استفاده بزرگترها (پدر و مادر) مى باشد یا خیر؟

ج: اولا، با توجه به آنچه مطّلعین اظهار مى دارند برنامه هاى ماهواره اکثراً موجب شیوع فحشا و منکر مخصوصاً در رابطه با نسل جوان مى باشد.

لذا خرید و نصب آنتن هاى ماهواره اى جایز نیست.

ثانیاً، صرف استفاده از برنامه ها، اگر خارج از برنامه هاى فوق الذکر باشد و موجب انحراف اخلاقى و یا اعتقادى و غیره نباشد، مانعى ندارد.

 ثالثاً، اگر استفاده بزرگترها در همان محدوده اى باشد که در جواب دوم ذکر شد، مانعى ندارد. ولى در عین حال عدم جواز خرید و نصب به قوّت خود باقى است.

آیت الله بهجت:

آیا آنتن ماهواره جزو آلات لهو است؟ خرید و فروش و استفاده از آن، چه حکمى دارد؟

حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی:

بسمه تعالى بر طبق مقررات نظام باید عمل شود , واللّه العالم

آیت‌الله سیستانی:
در مورد خرید و فروش ماهواره کمی توضیح دهید؟

معظم له نگهداری آن را به کسی که برخودش و یا برخی اعضاء خانواده اش مطمئن نیست که استفاده حرام از آن نبرد اجازه نمی دهد.

 
captcha