نگاهی به دستورالعمل جشنواره قرآنی وزارت علوم / برگزاری رشته حفظ به صورت کتبی
کد خبر: 3566228
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵

نگاهی به دستورالعمل جشنواره قرآنی وزارت علوم / برگزاری رشته حفظ به صورت کتبی

گروه مسابقات: سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم در شش بخش و 35 رشته برگزار می‌شود که دستورالعمل آن در روزهای اخیر به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دستورالعمل سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم طی روزهای گذشته به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شد تا به این ترتیب فرآیند این دوره از جشنواره که شامل شش بخش و ۳۵ رشته است، آغاز شود. در ادامه نگاهی گذرا به این دستورالعمل و تغییراتی که نسبت به سال‌های گذشته داشته، شده است.
در دستورالعمل سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم مسابقات در سه مرحله مقدماتی یا دانشگاهی، منطقه‌ای و کشوری برگزار می‌شود،‌ این مسابقات در مرحله دانشگاهی از بهمن‌ماه امسال آغاز می‌شود، ‌مرحله منطقه‌ای نیز از اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و زمان برگزاری مرحله کشوری نیز تابستان سال آینده که به احتمال بسیار زیاد شهریورماه خواهد بود، برگزار می‌شود.
این جشنواره در شش بخش و 35 رشته برگزار می‌شود، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این جشنواره بخش شفاهی است که از سال گذشته و بنابر تصمیم شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها به بخش آوایی تغییر نام داده است. در این بخش شاهد رقابت شرکت کنندگان در رشته‌هایی همچون قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل،‌ دعا و مناجات، اذان و تواشیح(آقایان) هستیم.
در بخش آوایی این دستورالعمل و در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل دانشگاه‌هایی که تا 3000 دانشجو دارند دو سهمیه در صورت احراز حداقل امتیاز را دارند. همچنین دانشگاه‌های تا 8000 دانشجو سه سهمیه و بیش از 8000 دانشجو نیز پنج سهمیه در هر رشته برای حضور در مراحل بالاتر را دارند.
در رشته حفظ نیز شاهد برگزاری مرحله دانشگاهی به صورت کتبی خواهیم بود، به این صورت  که حافظان شرکت کننده در این جشنواره در مرحله دانشگاهی باید به سوالات حفظ به صورت کتبی و البته تستی همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود، ‌پاسخ دهند.
بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده نفرات برگزیده آزمون کتبی رشته‌های حفظ و اسامی برگزیدگان رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل تا 25 اسفندماه باید به اداره پشتیبانی از فعالیت‌های دینی و قرآنی ارسال شود.
در بخش معارفی نیز بر اساس آنچه در دستورالعمل آمده است زمان برگزاری آزمون کتبی مرحله دانشگاهی که به صورت همزمان و سراسری است، تاریخ 16 اسفندماه اعلام شده است. سهمیه این بخش برای هر کدام از دانشگاه‌ها نیز بر اساس سهمیه‌های اعلام شده از قبل است.
همچنین آزمون کتبی مرحله منطقه‌ای نیز نیمه اول اردیبهشت‌ماه اعلام شده است،‌ این آزمون در رشته‌های مفاهیم نهج‌البلاغه، مفاهیم صحیفه سجادیه،‌حفظ موضوعی قرآن کریم، آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن،‌ احکام،‌ آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، ‌آشنایی با سیره معصومین(ع)، و پرسمان معارفی برگزار می‌شود.
در بخش پژوهشی نیز علاوه بر اعلام رشته‌های مختلف و نحوه اجرایی شدن رقابت در آن رشته، زمانبندی برگزاری مراحل مختلف نیز اعلام شده است. همچنین در بخش ادبی که یکی دیگر از بخش‌های این جشنواره است نحوه شرکت و ارسال آثار و رشته‌های این بخش معرفی شده و در ادامه زمانبندی و ظوابط حضور در آن مشخص شده است.
نکته مورد اشاره در این بخش این است که تمامی رشته‌های بخش ادبی در دو مرحله دانشگاهی و سراسری برگزار می‌شود و مرحله منطقه‌ای ندارد. همچنین آثار برگزیده مرحله دانشگاهی در این بخش باید تا پایان اردیبهشت‌ماه سال آینده به دبیرخانه مرحله کشوری ارسال شود.
در بخش هنری نیز علاوه بر معرفی محور رشته‌های مختلف و زمانبندی برگزاری آن به مواردی همچون دو مرحله‌ای بودن و نیز ارسال آثار به مرحله کشوری تا پایان اردیبهشت‌ماه  اشاره شده است. در این بخش مواردی برای امنیت بیشتر آثار تهیه شده نیز اشاره شده است. شرایط و ضوابط بخش فناوری نیز همانند بخش هنری و ادبی است که در دستورالعمل به جزئیات کامل ان اشاره شده است.
در بخش دیگری از این دستورالعمل به شیوه نامه اجرایی بخش‌های مختلف اشاره شده و نکاتی که دانشجویان شرکت کننده در جشنواره باید به آن توجه داشته باشند گوش زد شده است. در شیوه نامه اجرایی مهم‌ترین نکته‌ای که تأکید شده و شامل اکثر رشته‌ها می‌شود این است که با توجه به مشارکت کانون‌های قرآن و عترت در برگزاری جشنواره، دانشجوی متسابق نبایستی هیچ دخالتی در برگزاری جشنواره رشته خود داشته باشد.
در شیوه‌نامه اجرایی رشته دعا و مناجات و تواشیح بر محتوای غنی و فاخر و باارزش آثار تأکید شده است، همچنین صوت و لحن تأثیرگذار و معنوی و رعایت زمان 10 دقیقه‌ای برای آثار تأکید شده است. همچنین در این رشته منابع مراحل مختلف از دانشگاهی تا سراسری و ملی مشخص شده است که منبع مرحله ملی دعای کامل عرفه انتخاب شده است.
از دیگر مواردی که در این دستورالعمل به آن اشاره شده است، بحث نمره منفی داشتن رشته‌های حفظ و بخش کتبی است.
همچنین دانشجویانی که در جشنواره‌های ملی دانشجویان در سال‌های گذشته حائز رتبه شده‌اند حق شرکت در جشنواره را نخواهند داشت. همچنین داوری جشنواره بر اساس آخرین آئین‌نامه تدوین شده سازمان اوقاف و امور خیریه خواهد بود. همچنین هزینه‌های مربوط به ایاب و ذهاب در طول برگزاری جشنواره در تمامی مراحل بر عهده دانشگاه خواهد بود.
در بخش پایانی این دستورالعمل نیز ستاد برگزاری جشنواره، اعضای و وظایف این ستاد بیان شده است.
برای ملاحظه کامل این دستورالعمل اینجا کلیک کنید!
captcha