بی‌توجهی به اقدامات گروهی؛ معضل فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3567093
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد:

بی‌توجهی به اقدامات گروهی؛ معضل فعالیت‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در نشت هم‌اندیشی کارشناسان قرآنی ادارات کل اوقاف سراسر کشور یکی از موانع و مشکلات موجود در عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور را عدم توجه به فعالیت‌های گروهی و جمعی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، نشست هم‌اندیشی کارشناسان قرآنی ادارات‌کل اوقاف و امور خیریه سراسر کشور امروز پنج شنبه 7 دی ماه، از ساعت 8 صبح در شهر مقدس قم و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد. در این نشست جمعی از مسئولان کشوری و استانی سازمان اوقاف و امور خیریه حضور داشتند.
در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تحولات ساختاری که به همت دفتر تحولات اداری سازمان و در مجموعه معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی انجام شده است، گفت: یکی از مشکلات سازمان اوقاف عدم وجود ساختار اداری برای انجام فعالیت های قرآنی و انجام این فعالیت ها در دو حوزه جداگانه بود که با ابلاغ اخیر  نماینده ولی فقیه اخیر و رئیس سازمان اوقاف معادله فعالیت های قرآنی در این سازمان تغییر یافته است و ساختار اداری در حوزه قرآن از کارشناس به اداره ارتقاء یافته است.
توجه نداشتن به اقدامات گروهی، معضلی برای فعالیت های قرآنی
وی با اشاره به اینکه کارشناسان قرآنی در استان ها طی 3 سال اخیر جا به جایی زیادی داشته اند که آسیب هایی هم داشته است، افزود: در استان ها کارشناسان تا به حال تحت اشراف معاونت فرهنگی فعالیت می کردند، تمهیداتی باید اندیشیده شود که تا زمان اجرای تغییرات فعالیت های قرآنی دستخوش مشکل نشود.
وی تصریح کرد: تا کنون نیز در برخی استان ها کارشناسان معمولاً کار های مختلفی انجام می دادند، زیرا ساختار کامل وجود نداشت. در جلسه ای که با وزارت آموزش و پرورش در روز گذشته برگزار شد قرار شد در زمینه های متعددی از قبیل حفظ قرآن و وقف مشارکتی قرآن با آن وزارتخانه همکاری شود. همچنین در ارتباط با مسابقات دانش آموزی نیز مقرر شد تا از این پس از تصدی گری بپرهیزیم و به نظارت بپردازیم.
دبیر سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن و ضرورت ورود تمامی دستگاه ها و تشکل های قرآنی برای تحقق این فرمایشات، افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال 91 طرح ملی تربیت حافظان قرآن را به منظور تربیت یک میلیون نفر حافظ قرآن به اجرا گذاشت و در سال جاری نیز برای چهار سال آینده تربیت یک و نیم میلیون نفر را در دستور کار قرار داده است.
حسینی در ادامه با بیان اینکه برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و رسیدن به افق چشم انداز تربیت 10 میلیون حافظ قرآن همگرایی دستگاه های قرآنی یک ضرورت است تصریح کرد: یکی از موانع و مشکلات موجود در عرصه فعالیت های قرآنی عدم توجه به فعالیت های گروهی و جمعی است.

توجه نداشتن به اقدامات گروهی، معضلی برای فعالیت های قرآنی
دبیر سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در ادامه برگزاری همزمان مسابقات بین المللی روشندلان جهان و مسابقات بین المللی قرآن ایران در سال گذشته را نمونه ای از هم افزایی و همکاری دو دستگاه عنوان و تصریح کرد: سازمان بهزیستی سال گذشته همزمان با سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن اولین دوره مسابقات بین المللی قرآن روشندلان را با مشارکت سازمان اوقاف برگزار کرد و به عنوان یک دستگاه برتر قرآنی هم معرفی شد، امسال هم به حول قوه الهی چندین مسابقه بین المللی در بخش بانوان، روشندلان، طلاب و دانش آموزان همزمان با مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران با هدف همگرایی بیشتر دستگاه های قرآنی برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف متولی مسابقات قرآنی کشور است، تاکید کرد: نقش نظارتی سازمان اوقاف در مسابقات قرآنی بر اساس مصوبات ستادعالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور تمامی دستگاه ها، سازمان ها و نهادها را در بر می گیرد و زمینه انجام این نظارت باید تسهیل شود.

توجه نداشتن به اقدامات گروهی، معضلی برای فعالیت های قرآنی
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در بخش دیگری از صحبت های خود در این نشست به پایین بودن سهم وقف در تامین هزینه های فعالیت های قرآنی اشاره کرد و افزود: هم اکنون تنها یک درصد از موقوفات کشور با نیت فعالیت های قرآنی به ثبت رسیده است، لذا یکی از برنامه های سازمان اوقاف ترویج موقوفات قرآنی به منظور تامین هزینه های اجرای فعالیت های قرآنی در سطح کشور است.
در ادامه این نشست روح الامینی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در سخنانی گفت: همکاری بین اوقاف و آموزش و پرورش طلیعه ای برای تجمیع فعالیت هایی که نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان بر آن تاکید داشتند، است.
وی افزود: نماینده ولی فقیه چندی پیش خواستار انجام تحولات اساسی برای دستیابی به آرمان های امام راحل و منویات رهبر معظم انقلاب شدند و بنا شد سازمان در حوزه قرآن، بقاع و موقوفات سیاست های جدید و متحولی را پیگیری و اجرا نمایند. بروز این تحولات در مسابقات بین المللی امروز قابل مشاهده است. این تغییرات باید در بدنه سیستم اداری نیز اتفاق بیفتد، جلسات کمیته تحول قرآنی با حکم ریاست سازمان و نماینده ولی فقیه تشکیل و 3 الی 4 ماه پیش این پروژه نهایی شد و در مسابقات گیلان رونمایی شد. 

توجه نداشتن به اقدامات گروهی، معضلی برای فعالیت های قرآنی
روح الامینی با اشاره به سه ماموریت مهم سازمان اقاف در بخش بقاع، موقوفات و قرآن، اظهار کرد: با تجمیع فعالیت های قرآنی در مرکز امور قرآنی و اصلاح ساختار در استان ها، انشاالله فعالیت های مرتبط با امور قرآنی بهتر و جدی تر از گذشته انجام خواهد شد. بهتر است دست از تصدی گری برداریم و مشغول کارهای اجرایی شویم در استان ها نیز به همین صورت عمل شود. در ارتباط با تجمیع دو دسته محتوا شامل؛ فرمایشات مقام معظم رهبری و بازخوردگیری از مخاطبان در سطح ملی و در شهرستان ها در نظر گرفته شود.
روح الامینی در ادامه با اشاره به اینکه دو نکته در پیاده سازی طرح های توسعه ای مهم است افزود: در حوزه موقوفات و بقاع زمانی که محضر مقام معظم رهبری رفتیم ایشان نکات مهمی فرمودند که بنایی شد برای برنامه های بعدی سازمان؛ ولی در حوزه قرآنی این توفیقات هر ساله بوده و می بایست منویات ایشان هدف و الگوی حرکت باشد و پیاده سازی یا تجمیع فعالیت ها باید با سرعت بیشتری انجام شود. کار دیگری که در حوزه موقوفات و بقاع در سال 88 افکار سنجی در تهران انجام شد برای بررسی دیدگاه مردم در سال 89 در سطح کشور، معلوم شد در برخی حوزه ها نقایصی وجود دارد، در سال 94 در سه حوزه شناخت، اعتماد و ارزیابی عملکرد اوقاف، نظر سنجی انجام شد و در فعالیت های قرآنی نیز سنجش نظر مردم نیز ضروری است کما اینکه این کار در دو سال اخیر در مسابقات بین المللی قرآن کریم انجام شد.
در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام حسینی مقدم، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم در سخنانی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن کریم از بارزترین مصادیق تعظیم شعائر الهی محسوب می شود، گفت: مسابقات قرآن کریم از مهم ترین فعالیت های سازمان اوقاف است. در میزبانی مسابقات در استان فارس برکات این مسابقات به سوی خیرات مشاهده می شد. در سند چشم انداز تصویر خوبی از فعالیت های قرآنی سازمان تدوین شده است که از جمله شکل گیری ساختار قرآنی قوی در سازمان با وظایفی متمرکز و تجمیع شده است.
این نشست با حضور کارشناسان قرآنی استان های سراسر کشور به صورت کارگاهی تا پایان امروز ادامه خواهد داشت.
captcha