گزارش ایکنا از ساحل‌نشینان دریای معارف قرآن
کد خبر: 3567290
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۴

گزارش ایکنا از ساحل‌نشینان دریای معارف قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: حفظ کردن قرآن کار چندان ساده‌ای نیست ولی وقتی آرامش با قرآن بودن را احساس کردم با قرآن مانوس شدم و همیشه برکت حضور قرآن را در زندگی‌ام به خوبی لمس می‎کنم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران، مجتمع آموزشی تفریحی ناجا، میزبان بیست دومین دوره مسابقات نیمه‌نهایی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه 2 کشور بود، دم دمای غروب بود و مسابقات دقایق پایانی خود را سپری می‌کرد.
رسالت اطلاع رسانی و پوشش خبری‌مان انجام شد اما چیزی ته دلمان بود که در مصاحبه با مسئولان راضی نمی‌شد به این فکر می‌کردیم که از متسابقین مصاحبه بگیریم به همین خاطر  برای بررسی تاثیر قرآن در خانواده خودمان را به چند نفر از متسابقین رساندیم، در حال گپ و گفت با برخی افراد شرکت کننده در این رقابت‌ها بودیم که یکی از متسابقین به ما گفت که همسرش حافظ کل قرآن است، از او خواستیم با خانواده به اتاق مصاحبه بیاید او با همسر و یک دختر، و نیز خواهر و دامادش وارد نشست ما شدند و آنچه در زیر می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی ما با این دو خانواده است.
ابراهیم اسماعیل‌پور باب سخن را باز کرد او از اینکه همسرش حافظ قرآن بود افتخار می‎کرد.
از اینکه تلاش داشت همسرش را معرفی کند بسیار خرسند بود برای ما هم افتخاری بود که خانواده قرآنی را معرفی کنیم، بله خانواده قرآنی!
دخترش در رشته صحیح خوانی قرآن شرکت کرد و خواهر اسماعیل پور هم حافظ قرآن بود.
میزگردی از فعالان قرآنی در حاشیه مسابقات قرآنی کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی را تشکیل دادیم و جالب اینجاست که گپ و گفت ما هم رنگ بوی قرآنی گرفت.
عدم رعایت سطح متسابقین در مسابقات
همسر اسماعیل پور نامش سمیه شیرافکن بود، مثل بقیه مصاحبه‌ها وقتی خبرنگارها بخواهند سر صحبت را باز کنند درباره کم و کیف مسابقه صحبت می‎کنند، شیرافکن که سابقه چندین دوره حضور در مسابقات را داشت، از اینکه رقیب جدی نداشت کمی راضی نبود، دوست داشت واقعا در این مسابقه مورد ارزیابی جدی قرار گیرد، تا اگر ضعف و نقصانی در کارش هست بیشتر دیده شود و اگر مشکلی دارد رفع کند، البته از عملکرد داوری بسیار راضی بود، می‎گفت: داورها قوی ولی رقبایش چندان قوی نبودند، دوست داشت این مسابقات در سطح اوقاف برگزار شود، از اینکه سطح توان افراد در مسابقه دیده نشده بود کمی دلخور به نظر می‌رسید ولی از اینکه دغدغه قرآنی در سطح جامعه ایجاد شد دلگرمش می‎کرد.
خانم شیرافکن انتظار دارد که کلاس‌های قرآنی در سطح سازمان‌ها به صورت مرتب و جدی برگزار شود و بارها و بارها در مصاحبه‌هایش به این موضوع اشاره کرد.
اما ابراهیم اسماعیل پور نیز از اینکه این مسابقه زمینه‌ای را فراهم می‎کند که افراد بتوانند به مباحث قرآنی توجه ویژه داشته باشند بسیار ارزشمند دانست.
به گفته وی، باید اینگونه مسابقات برگزار شود تا زمینه سازی برای مسابقات بهتر و جدی تر فراهم شود و از اینکه سال به سال به تعداد فعالان قرآنی در این سازمان اضافه می‎شود بسیار ارزشمند است و به نظر می‎رسد باید این دغدغه‌ها را به مرور زمان به سمت افزایش کیفت هدایت کرد.
معصومه اسماعیل پور که از سال 88 به صورت جدی وارد فعالیت‌های قرآنی شد  در ابتدا با اعلام اینکه شهریور امسال موفق شد که به عنوان حافظ کل قرآن این افتخار را نصیب خودش کند، گفت: هرچه به قرآن نزدیک‎تر شدم خیر و برکت را در زندگی‌ام احساس کردم و به همین دلیل هم هفت سال تلاش کردم.
زندگی بدون کلام خدا زجر آور است
از خانم شیرافکن پرسیدم که چه طور شد که حافظ قرآن شد؟
از ناآرامی درونی خویش صحبت به میان آورد ولی به سابقه فعالیت قرآنی خویش در دوران دبیرستان اشاره کرد و گفت: یک ندای درونی به من القاء می‎کرد که می‎توانم حافظ قرآن شوم و  ناآرامی درونی و روحی خودم را در ساحل دریای قرآن جست جو کنم.
وی ادامه داد: دل به دریای عظیم قرآنی زدم، هر سوره و آیه که از بر می‎کردم آرامش را در زندگی خویش احساس می‌کردم، عزتمندی و آرامش را در کلام خدا لمس می‎کردم به همین دلیل شیفته قرآن شدم، زندگی بدون کلام خدا برای من زجر آور است.
روز به روز انس و الفت من با قرآن بیشتر می‌شد و آسایش زندگی‌ام را مدیون قرآن هستم.
پرسیدم چه طور وقتی که شما قرآن را به عربی می خوانید بار معنوی آن را احساس می‎کنید؟
معنویت و جذبه قرآن غیر قابل وصف است، همین که همه سختی‌ها و مشکلات را به جان خریدم و در این راه سخت از پا ننشستم مطئن باشید به آرامش روح و روان رسیدم.
برکات حضور قرآن را در زندگی‌ام به خوبی لمس می‎کنم
حفظ کردن قرآن کار چندان ساده‌ای نیست ولی وقتی آرامش با قرآن بودن را احساس کردم با قرآن مانوس شدم و همیشه برکت حضور قرآن را در زندگی‌ام به خوبی لمس می‎کنم.
بهترین لذت دنیا آرامش درون، روح و روان است که در اختیار دارم، فرزندانم را قرآنی تربیت کردم، فضای خانواده ما طوری است که فرزندان و خانواده با آیات و کلمات قرآن احساس آرامش می‎کنند.
به اینجا که می‌رسد ابراهیم اسماعیل پور یاد دوران خدمتش می‌افتد و از آرزوی‌های دوران سربازی خویش صحبت به میان می آورد.
اینگونه بیان می‎کند که زمان خدمت محافط یکی از شخصیت‌ها بود که این فرد حافظ کل قرآن بود، می‌گفت در دوران سربازی آرامش را در رفتار و کردار این فرد می‌دیدم، همان موقع آرزو کردم که شریک زندگی من حافظ قرآن باشد.

اکنون این آرزو بنده برآورده شد و امروز اون آسایش و آرامشی که فقط می‌دیدم امروز به خوبی لمس می‎کنم و همه موفقیت‌های خویش را مدیون قرآن می دانم و برکات قرآن را به صورت مادی و معنوی در زندگی‌ام لمس می‌کنم.
ماجرای خانواده‌ای که در اثر مصاحبت با خانواده قرآنی متحول شدند
از اسماعیل پور پرسیدم که برای جذب افراد به سمت قرآن و آشنا کردن آنها چه راه و روشی را باید بکار بگیریم، گفت: افراد حافظ قرآن به دلیل انس با قرآن رفتار قرآنی پیدا می‌کنند و همین رفتارها باعث می‌شود که کسانی که با آنها در رفت و آمد هستند از آنها تاثیر بپذیرند.
گفتم مصداق بیاورید: به خاطره از یک خانواده‌ای دور که با آنها رفت و آمد داشتند اشاره کرد که تنها در یک مسیر یک ساعته با صحبت‌ها و رفتار کوتاه تمایل این خانواده به سمت قرآن به شدت افزایش پیدا کرد و این خانواده که چندان مقید به رفتارهای اسلامی نبودند به کلی متحول شدند.
وی افزود: با عمل به آیات قرآن می‎توانیم به روی افراد تاثیر بگذاریم.
گنجی که خانمش خواهر اسماعیل پور هست در این میزگرد حضور پیدا کرد، ازش پرسیدم  علت علاقه شما به اهتمام همسرتان به حفظ چیست؟اینگونه پاسخ داد: من دو فرزند دارم، بچه دوم من را هر که می‌بیند عاشقش می‎شود، پرسیدم چرا، گفت: زمانی که مادرش فرزند را باردار بود در حال حفظ قرآن بود و دوران شیردهی فرزندم هم این رویه ادامه پیدا کرد، احساس میکنم که در نگاه و سیما این فرزندم آرامشی وجود دارد که همه مجذوب این فرزند می‎شوند، از طرفی در حال حاضر فرزندم که به مدرسه می‌رود در  بیان بسیاری از سوره‌ها و آیات قرآنی بدون اینکه از جانب ما آموزشی دریافت کند تسلط دارد، این در حالی است که دختر اول من به سختی آیات قرآنی را یاد می‎گیرد.
همه افتخار زندگی‌ام این است که همسرم حافظ قرآن است
وی ادامه داد: رفتار و کردار همسرم به دلیل تاسی از آیات قرآن  نمونه است و بنده همه افتخار زندگی‌ام این است که همسرم حافظ قرآن است.
یه اینجا که رسیدم شیرافکن سکوتش را شکست و گفت:  بچه‌ها ما به صدای قرآن عادت کردند، موسیقی ما قرآن است، هر روز صبح با صدای قرآن از خواب بیدار می‎شویم.
بدون اینکه به دخترم در ارتباط با حجاب صحبت کنم، خودش حجاب را انتخاب کرد، یک لحظه بدون چادر از خانه بیرون نمی‌رود بسیاری از مسائل اجتماعی را خوب درک کرد، نوع رفتار و کردارش را بنده متاثر از قرآن می‌دانم، قرآن که در زندگی انسان جاری و ساری شود بر رفتار و کردار اطرافیانش اثر می‎گذارد.
آرامش‌مان را مدیون قرآن هستیم
ابراهیم اسماعیل پور با اشاره به مشکلات اجتماعی که در جامعه وجود دارد، گفت:  آرامش‌مان را مدیون قرآن هستیم و همه این طلاق‌هایی که در جامعه وجود دارد به دلیل فاصله گرفتن از قرآن است.
گنجی درباره تاثیر قرآن در زندگی خویش این جمله را به زبان می‎آورد و می‏‌گوید، بعضی‌ها در زندگی به دنبال آسایش و آرامش هستند، آسایش امری بیرونی است و آرامش درونی و مربوط به روح و روان انسان است و وقتی قرآن می‎خوانم، هم آسایش دارم و هم آرامش.
گزارش از  جاوید عباسی و علی پاداشی
اخبار مرتبط را اینجا ببینید

گزارش ایکنا از ساحل نشینان معارف دریای قرآن

گزارش ایکنا از ساحل نشینان معارف دریای قرآن

گزارش ایکنا از ساحل نشینان معارف دریای قرآن

captcha