افتتاح بیش از 600 پروژه در خراسان شمالی در دهه فجر
کد خبر: 3567719
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰

افتتاح بیش از 600 پروژه در خراسان شمالی در دهه فجر

گروه سیاست و اقتصاد: استاندار خراسان‌شمالی گفت: دهه فجر امسال در خراسان‌شمالی 628 پروژه و 61 واحد تولیدی با اعتباری معادل 374 میلیارد و 641 میلیون تومان افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، محمدرضا صالحی، استاندار خراسان شمالی در نشست خبری، با بیان اینکه تعداد 151 پروژه و 28 واحد تولیدی با اعتباری معادل 179 میلیارد و 684 میلیون تومان در مرکز استان به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: تعداد 104 پروژه و 10 واحد تولیدی در شیروان، 58 پروژه و یک واحد تولیدی در مانه و سملقان و 54 پروژه و سه واحد تولیدی در فاروج افتتاح می شود.
وی اضافه کرد: افتتاح 91 پروژه و چهار واحد تولیدی در اسفراین، 23 پروژه و پنج واحد تولیدی در جاجرم و 36 پروژه و یک واحد تولیدی در گرمه از دیگر برنامه‌های ایام الله دهه فجر است.
وی اعلام کرد: زهرا احمدی پور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جهت افتتاح طرح‌های دهه فجر به خراسان‌شمالی سفر می‌کند.
صالحی با بیان اینکه پروژه‌های دهه فجر برای 583 نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی می‌کند، گفت: این پروژه ها شامل بخش‌های مختلف مسکن روستایی، مجتمع آبرسانی روستایی، مسکن شهری مددجویان کمیته امداد، گازرسانی به 59 روستا، برق رسانی، تکمیل پروژه‌های عمران شهری، نصب و راه اندازی 246 سایت BTS موبایل، آسفالت راه های روستایی، نصب هزار و 400 فقره انشعابات فاضلاب، اجرای طرح هادی روستایی می‌شود.
نمایده عالی دولت در خراسان‌شمالی در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات فنی و جانمایی نا مناسب فرودگاه بجنورد، اظهار کرد: توسعه استان نیازمند توسعه فرودگاه باری و نشستن هواپیماهای غول پیکر باربر است که متاسفانه به دلیل جانمایی نامناسب و شیب فرود، امکان نشستن هواپیمای عظیم الجثه وجود ندارد.
صالحی با اشاره به اینکه کوتاه کردن مجدد کوه‌ها و سایر اقدامات نیازمند نظرات کاشناسان است، خاطرنشان کرد: توسعه فرودگاه یکی از ارکان مهم توسعه اقتصاد و افزایش صادرات است.
وی با اشاره به اینکه محصولات خام نظیر گیاهان دارویی و پودر آلومینیا در سایر استان‌ها تبدیل به دارو و شمش می‌شوند، یادآور شد: با راه‌اندازی صنایع تبدیلی تولیدات در استان انجام می‌شود و به این منظور با بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام، قرارگاه خاتم النبیاء و سایر بخش‌ها، جهت سرمایه‌گذاری مذاکراتی شده است.
گسترش صنایع کوچک راه حل معضل بیکاری است
وی تنها راه حل معضل بیکاری در خراسان‌شمالی را گسترش صنایع کوچک و راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی، ذکر کرد و یادآور شد: دولت دیگر توان سرمایه‌گذاری میلیاردی را ندارد و برای نمونه در طرح GTTP پتروشیمی با سرمایه‌گذاری هنگفت، هزار نفر مشغول به کار می‌شوند اما مشکل اشتغال با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی و گسترش صنایع کوچک حل می‌شود.
بخش خصوصی توانمند در خراسان‌شمالی نداریم
استاندار خراسان شمالی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی توانمندی در خراسان‌شمالی نداریم، تصریح‌کرد: دولت امروز وضعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری ندارد و باید بخش خصوصی فعال شود.
صالحی با اشاره به اینکه درآمد سرانه مردم این استان نصف سرانه درآمد کشوری است، تصریح کرد: ظرفیت‌های خراسان‌شمالی مغفول واقع شده است و آرزو به دل مانده‌ایم این استان از جهت شاخص‌های توسعه از رتبه 30 و 31 در میان سایر استان‌ها به رتبه 25 ارتقاء یابد.
وی با بیان اینکه استانی که 301 کیلومتر مرز مشترک با کشور همسایه داشته اما یک بازارچه مرزی ندارد، بیان گر وضعیت اقتصادی و تبادلات تجاری ضعیف خراسان‌شمالی است، اذعان کرد: با وجود عدم تمایل ترکمنستان و آمادگی استان جهت بازگشایی بازارچه پرسه سو، مسئولان در رده ملی و نمایندگان مجلس باید پیگیری کرده و با مقامات مسئول کشور همسایه رایزنی کنند.
اگر می‌گویند برای برگزاری بدون تنش انتخابات 96 آمده‌ام، این نقطه قوت است
استاندار خراسان‌شمالی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه اگر می‌گویند برای برگزاری انتخابات 96 به این استان آمده‌ام، این نقطه قوت است، خاطرنشان کرد: به دنبال تصدی پست‌های مدیریتی در رده ملی نیستم و از زمان حضورم در سمت استاندار خراسان‌شمالی به عنوان نیروی سیاسی، فعالیت‌های سیاسی را کنار گذاشته‌ام و دغدغه توسعه استان را دارم.
صالحی با اشاره به گذشت 200 روز از حضورش در خراسان‌شمالی، یادآور شد: در این مدت 100 مسئول کشوری به استان آمده‌اند و سعی می‌کنم زمان رفتن نمره قبولی خود را از مردم دریافت کنم.
یکی از مهم‌ترین مشکلات خراسان‌شمالی، ناشناخته ماندن آن در کشور است
وی یکی از مهم‌ترین مشکلات این استان را، ناشناخته ماندن آن در کشور ذکر کرد و گفت: هنوز در تهران مسئولان در رده های ملی، نام‌های بجنورد، بیرجند و بروجرد را با یکدیگر اشتباه گرفته و به‌صورت مشخص نمی‌دانند بجنورد کجاست!
فرماندار اسفراین از نیروهای بومی است و تا ماه آینده معرفی می‌شود
استاندار خراسان‌شمالی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه به واژه بوم و بومی گزینی اعتقادی ندارم، تصریح‌کرد: با توجه به اصرار مسئولان شهرستان، نیرویی بومی از اسفراین به وزارت کشور معرفی شده اما تا کنون پاسخی دریافت نشده و علت طولانی شدن انتصاب فرماندار، طی کردن کند روال قانونی در وزارت کشور بوده است.
صالحی با بیان اینکه تغییرات در سطح فرمانداران نیز آغاز شده و فرماندار فاروج منصوب شد، تاکید کرد: البته استانداری فقط پیشنهاد می‌دهد و این پیشنهاد دادن به معنای تایید آن شخص توسط وزارت کشور نمی‌باشد.
طرفدار مدیران با انگیزه و پشتکار هستم
وی با بیان اینکه امکان دارد فردا ابلاغ شود که در سمت استاندار نباشم و سمت ها و پست‌های سازمانی ارثیه نیست، افزود: مدیرانی که خوب کار کنند می‌مانند و تا کنون از عملکرد دستگاه‌های اجرایی در جذب اعتبارات ملی رضایت نسبی داشته‌ام.
وی همچنین با اشاره به عدم اعتقاد وی جهت انتصاب مدیران جوان، تاکید کرد: وقتی جوان در جامعه تا 29 سالگی بیکار بوده و در این سن، شغلی را پیدا می‌کند چگونه می‌توان به وی اعتماد کرد و بدون تجربه لازم، سمت‌های مدیریتی را به وی سپرد.
صالحی اضافه کرد: البته رده سنی مدیران دولت فعلی به نسبت مدیران سابق، کاهش سن مدیریت را نشان می‌دهد.
وی همچنین به ساماندهی کودکان معتاد و بیکار اشاره کرد و یادآور شد: اعزام پزشک به حواشی شهرها و پیگیری جدی دفتر اجتماعی استانداری جهت ساماندهی کودکان بیکار و معتاد در دستور کار قرار گرفته است.
راه اندازی پالایشگاه صد هزار بشکه‌ای کالیمانی اشتغال کلانی در پی دارد
نماینده عالی دولت در خراسان‌شمالی با اشاره به راه اندازی پالایشگاه صد هزار بشکه ای کالیمانی در مانه و سملقان، خاطرنشان‌کرد: این طرح اشتغال کلانی به همراه دارد و بعد از دریافت مجوزها اکنون، زمینی به مساحت پنج هکتار اختصاص یافته و عملیات کارگاهی آغاز شده است.
صالحی با تاکید بر اینکه در هر مرحله از کار این پروژه، نیروی لازم جذب می‌شود، ادامه داد:  باید از سوء استفاده سودجویان مبنی بر قول ایجاد اشتغال و دریافت وجه جلوگیری شود.
رئیس جمهور ماه آینده به خراسان‌شمالی سفر می‌کند
استاندار خراسان‌شمالی از جمله دستاوردهای دولت یازدهم در این استان را، افزایش حجم مخازن سدها، احداث سامانه های نوین آبیاری و زه کشی، گسترش نواحی صنعتی، دفع فاضلاب آب روستایی و شهری، افزایش تخت های بیمارستانی و غیره عنوان کرد و گفت: ظرف یک ماه آینده پروژه‌های مهم خراسان‌شمالی، با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود.
صالحی در ادامه سخنان خود از پرداخت 20 میلیارد تومان تهسیلات از طریق سامانه بهینه یاب به متقاضیان روستایی تغییر خط تولید و توسعه واحدهای تولید، خبر داد و گفت: این تهسیلات طی تفاهم نامه‌ای که با بانک سامان منعقد شده پرداخت می‌شود و سود آن 10 درصد کمتر از تهسیلات عادی است.
تمام هزینه‌های درمان کودکی که توسط سگ دریده شد، پرداخت می‌شود
استاندار خراسان‌شمالی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حمایت‌های دولت از امیرمحمد، کودکی که شکم وی توسط سگ دریده شد، تا چه زمانی ادامه دارد، اعلام کرد: استانداری تا زمان بهبود کامل این کودک، هزینه‌های درمان وی را پرداخت می‌کند.
captcha