از تسهیلات اشتغال‌زایی کمیته امداد تا پروژه‌های محرومیت‌زدایی بسیج
کد خبر: 3569222
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰

از تسهیلات اشتغال‌زایی کمیته امداد تا پروژه‌های محرومیت‌زدایی بسیج

گروه اجتماعی: ایکنای خراسان‌جنوبی در نشستی به بررسی میزان اثربخشی فعالیت‌های دستگاه‌ها در حوزه محرومیت‌زدایی در خراسان‌جنوبی پرداخته و این موضوع را بررسی کرده که موانع رفع محرومیت‌زدایی چیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، یاد شهید مرتضی آوینی زنده باید که بعد از انقلاب مستند ارزشمند خان گزیده‌ها را تهیه کرد و نشان داد خان‌های دوران طاغوت چه بر سر روستاییان رنج‌کشیده آورند.

بی‌شک یکی از چیزهایی که نفرت در میان مردم از حکومت طاغوت به وجود آورد، بی‌تفاوتی نسبت به فقر و رنج و محرومیت روستاییان و مردم محروم بود که آثارش هنوز هم در برخی از مناطق کشور مشاهده می‌شود.

همین مسائل بود که بعد از پیروزی انقلاب، امام بلافاصله دستور تشکیل جهاد سازندگی، کمیته امداد و...دادند، بعدها نیز در زمان رهبری آیت الله خامنه‌ای ایشان از فعالیت‌های بسیجیان پرتلاش در مناطق محروم ابراز رضایت کرده و دستور تشکیل بسیج سازندگی را دادند.

اما به راستی فعالیت‌های این نهادها که از بطن انقلاب هستند چقدر در محرومیت‌زدایی نقش داشته است، چه موانعی بر سر راه محرومیت‌زدایی به ویژه در خراسان جنوبی وجود دارد. برای پاسخ به این سؤالات ایکنای خراسان جنوبی در نشستی به بررسی این موضوع پرداخت.

نهاد حمایت از محرومان تنها 22 روز پس از انقلاب تشکیل شد

رضا سلم آبادی، مدیر کل کمیته امداد خراسان‌جنوبی در این نشست گفت: کمیته امداد در 14 اسفند 57 یعنی تنها 22 روز پس از پیروزی انقلاب به فرمان امام خمینی تشکیل شد که نشان از دغدغه‌های این مرد بزرگ در حوزه محرومیت‌زدایی است.

وی اظهار کرد: برای رفع فقر قبل از هر چیز باید انواع فقر و ابعاد مختلف آن را بررسی کرد و شناخت، چرا که تبیین خط مشی، برای هر چیزی بدون شناخت انواع آن محقق نمی‌شود و همچنین از ظرفیت‌های مردمی در این زمینه باید استفاده کرد.

مدیر کل کمیته امداد خراسان‌جنوبی بیان کرد: یکی از اهداف کمیته امداد که نقش بسیار مهمی در کاهش فقر دارد، کمک به استقلال اقتصادی و خود اتکایی مددجویان از طریق ایجاد اشتغال و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

پرداخت 1123 مورد وام از محل منابع بانکی و صندوق اشتغال کمیته

سلم آبادی ادامه داد: اعطاء تسهیلات کارگشایی واعطای وام اشتغال از دو طریق منابع بانکی و صندوق اشتغال کمیته امداد از روش هایی است که در جهت کمک به استقلال اقتصادی مددجویان و برخی از نیازمندان استفاده می شود.

وی افزود: از ابتدای سال از محل منابع بانکی 793 مورد وام با مبلغ 9 میلیارد تومان پرداخت کردیم و از محل صندوق اشتغال نیز 330 مورد وام با مبلغ 3 میلیارد تومان پرداخت کردیم که در مجموع 1123 مورد با مبلغ 12 میلیارد در این زمینه وام پرداخت شده است.

مدیر کل کمیته امداد اظهار کرد: از محل صندوق کمیته امداد، وام برای مشاغل خانگی پرداخت می‌شود که حدأکثر 2 میلیون تومان است که اگر دو یا سه نفر از یک خانواده بخواهند در زمینه مشاغل خرد خانگی فعالیت کنند این مبلغ افزایش می‌یابد.

سلم آبادی بیان کرد: در شرایط سخت اقتصادی یکی از مسائلی که خانواده را با بحران اقتصادی رو به رو می‌کند، ورشکستگی‌های اقتصادی است که در این جهت محکومین نیازمند اگر مشکل خاصی چون کلاهبرداری در بین نباشد حداکثر تا 10 میلیون تومان به آنان وام پرداخت می‌شود.

وی اظهار کرد: بیش از 10 میلیون نیز در صورتی پرداخت می‌شود که باقیمانده بدهکاری را یا طلبکار ببخشد و یا خود محکوم بتواند آن را پرداخت کند.

پرداخت سرانه حق بیمه برای بیش از 4 هزار زن سرپرست خانوار

مدیر کل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: البته در زمینه رفع محرومیت و فقر فعالیت‌های مختلفی در حوزه حمایت از زنان سرپرست خانوار ، کودکان دارای سوء تغذیه و.. انجام می‌شود و فعالیت‌ها تک بعدی نیست.

سلم آبادی اظهار کرد: به عنوان مثال در حال حاضر برای 4 هزار و 525 زن سرپرست خانوار سرانه بیمه تأمین اجتماعی واریز می‌کنیم و یا در زمینه مسکن بیش از 33 هزار و 277 خانه مددجویان بیمه حوادث شده است.

وی با اشاره به اینکه خدمت در روستاها همچنان ادامه دارد، یادآور شد: در روستاها برای اینکه مهاجرت‌ها را کاهش دهیم، 15 میلیون وام بلاعوض به خانواده‌های تحت پوشش برای به‌سازی و مقاوم سازی خانه‌های روستایی اعطاء می‌شود.

مدیریت فکر و اندیشه واحدی برای مشکلات روستا وجود ندارد

محمد زهرایی، مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی نیز در این نشست گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه رفع فقر و محرومیت به ویژه در روستاها درست عمل کنیم، باید سنگ‌بنای فعالیت‌هایمان را درست و دقیق بگذاریم.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: فعالیت‌های خوبی در روستاها در جهت رفع فقر و محرومیت انجام شده اما ایرادات و اشکالاتی نیز وجود دارد از جمله اینکه مدیریت فکر و اندیشه واحدی برای مشکلات روستا وجود ندارد.

زهرایی بیان کرد: اگر می‌خواهیم محرومیت در روستا را از بین ببریم، باید اعتباری که اختصاص می‌یابد را درست هزینه کنیم، نه اینکه با آن اعتبار خانه عالم بسازیم ولی روحانی نباشد که برای فعالیت فرهنگی در آن استقرار یابد.

به جای روستایی برای نیازهایش تصمیم نگیریم

وی اظهار کرد: نکته دیگر این است که توسعه از مسیر نیاز برمی‌خیزد، اگر می‌خواهیم محرومیت را از روستاها برداریم باید بررسی کنیم نیاز روستاییان چیست نه اینکه خودمان به جای روستایی تصمیم بگیریم.

مسئول بسیج سازندگی بیان کرد: بسیج سازندگی در در فعالیت‌هایش با یک محدودیت رو به رو است و آن این است که ردیف بودجه خاصی ندارد و باید از دستگاه‌های اجرایی پروژه بگیریم که این مسئله به آن معنا است که سیاست‌گذاری فعالیت‌های ما در دست دستگاه اجرایی است.

زهرایی گفت: با همکاری قرارگاه قرب کوثر 50 پروژه محرومیت زدایی را برداشته‌ایم که امیدواریم موجب دلگرمی روستاییان برای ماندگاری در روستا کمک کند و همچنین 200 پروژه محرومیت‌زدایی در قالب طرح پیشرفت و آبادی در 6 دهستان خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

ایجاد 400 کارگاه در سال 95 توسط بسیج سازندگی

وی یادآور شد: برای تحقق اقتصادی مقاومتی نیز تسهیلاتی با عنوان کمک اشتغال پرداخت می‌کنیم با پرداخت این تسهیلات 940 کارگاه ایجاد کردیم که با توجه به افزایش 16 درصدی سود این تسهیلات تا کنون 400کارگاه ایجاد کردیم.

وی یادآور شد: باید به این نکته توجه کنیم که برای یک روستایی یک کارگاه کوچک اشتغال‌زا چقدر سود دارد که بخواهد 16 درصد سود تسهیلات پرداخت کند، از جنبه دیگر عرصه آزمون و خطا به پایان رسیده و وقت فعالیت‌های عمیق و بنیادین است.

حکیمه بهمن زاده

captcha