روز جهانی حجاب؛ فرصتی برای رفع ابهامات در مورد بانوان مسلمان
کد خبر: 3569290
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
مشاور دانشجویان دانشگاه میامی عنوان کرد:

روز جهانی حجاب؛ فرصتی برای رفع ابهامات در مورد بانوان مسلمان

گروه بین‌الملل: روز جهانی حجاب، رویدادی فوق‌العاده برای رفع ابهام از حجاب و وضعیت بانوان مسلمان و نیز کمک به مردم برای شناخت دلایل استفاده از این نوع پوشش است و فرصت مغتنمی فراهم می‌آورد که همه بتوانند حجاب را تجربه کنند.

روز جهانی حجاب؛ فرصتی برای رفع ابهامات در مورد بانوان مسلمان
«سارا اوکانل»، مشاور دانشجویان بین‌المللی دانشگاه میامی و از مسئولان برگزاری جشن روز جهانی حجاب که امروز، 13 بهمن(اول فوریه) در این دانشگاه برگزار می‌شود، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان این مطلب اظهار امیدواری کرد که این رویداد بتواند با افزایش شناخت، روابط میان جوامع را گسترش دهد.
وی همچنین از برگزاری روز جهانی حجاب برای اولین‌بار در دانشگاه میامی و دلایل برگزاری این برنامه توضیح داد و گفت: در پاییز سال 2015، دفتر خدمات پژوهشگران و دانشجویان بین‌المللی(ISSS) با همکاری مرکز زنان دانشگاه میامی گروهی به نام گروه زنان بین‌الملل راه‌اندازی کرد. هدف این گروه برقراری ارتباط و حمایت از بانوان خاورمیانه‌ای دانشگاه میامی و شهر آکسفورد(مقر این دانشگاه) بود.
اوکانل گفت: یکی از اعضای ما(گروه زنان بین‌الملل) پیشنهاد داد که روز جهانی حجاب را جشن بگیریم و به نظر رسید که این پیشنهاد فرصت خوبی برای گروه ما باشد تا بتواند از فعالیت‌های اجتماعی بیشتر به سمت فعالیت‌های آموزشی برای آموزش به جامعه قدم بردارد.
سارا اوکانل ادامه داد: امروز روز جهانی حجاب در دانشگاه ما برگزار می‌شود و امیدواریم که این برنامه بتواند در راستای افزایش شناخت و دانش مردم نسبت به زنان مسلمان و حق آن‌ها برای استفاده از حجاب و آزادی دینی مؤثر واقع شود. هدف ما شکستن تصورات کلیشه‌ای غلط در مورد زنانی که حجاب را انتخاب می‌کنند و نیز کمک کردن به درک این مسئله است که حجاب یک انتخاب شخصی است.
وی افزود: ما می‌خواهیم تلاش کنیم تا منفی‌نگری در مورد حجاب را برطرف کنیم و به مردم فرصتی بدهیم تا سؤالاتی را که در ذهن و برای پرسیدن آن تردید دارند، مطرح کنند. ما می‌دانیم که یک روز نمی‌تواند ذهن همه را تغییر دهد و تصورات نادرست در مورد حجاب را رفع کند، اما امیدواریم که این برنامه بتواند شروعی برای یک پویش و گفت‌وگوی طولانی باشد که ما آن را ادامه خواهیم داد.
اوکانل ادامه داد: عنوان کردن تعداد دقیق دانشجویان مسلمان دانشگاه میامی کار آسانی نیست زیرا ما آمارگیری بر مبنای تمایلات مذهبی دانشجویان نداریم، با این وجود، ما دانشجویانی از بسیاری از کشورهای اسلامی و نیز دانشجویان آمریکایی‌‌تبار هم داریم که پیرو دین اسلام هستند.
مشاور دانشجویان بین‌المللی دانشگاه میامی در مورد جایگاه مسلمانان در میامی گفت: از صحبت‌هایی که با دانشجویان دارم، بسیار خوشحالم که می‌شنوم آن‌ها احساس رضایت و حمایت در جامعه آکسفورد دارند. به‌طور کلی فکر می‌کنم که به‌خوبی در اینجا جای خود را پیدا کرده و به میامی و آکسفورد به مانند خانه خود می‌نگرند. مطمئناً افرادی در دانشگاه یا در شهر ما هستند که نسبت به اسلام و دانشجویان مسلمان دیدگاه‌های منفی دارند، و ما امیدواریم که با این برنامه و برنامه‌های آتی بتوانیم در برطرف کردن این تصورات نادرست کمک کنیم.
سارا اوکانل در مورد دلایل وجود تصورات نادرست در مورد مسلمانان گفت: به‌سادگی می‌توان گفت که این تصورات غلط ناشی از آن است که این افراد ناآگاه، حتی یک فرد مسلمان هم در عمرشان ندیده‌اند. گاهی بزرگترین ترس‌های ما از ندانستن‌های ما سرچشمه می‌گیرد. امیدوارم که با بیشتر دیده شدن دانشجویان و شهروندان مسلمان بتوانیم به مردم کمک کنیم که با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و شناخت خود را از اسلام افزایش دهند.
وی در مورد دیگر برنامه‌های دانشگاه میامی برای دانشجویان مسلمان گفت: گروه بانوان دانشگاه ما از پاییز 2015 تاکنون جلساتی داشته است و ما برنامه‌هایی را برای گسترش دوستی میان زنان مسلمان و غیرمسلمان برگزار کرده‌ایم. دانشگاه ما یک انجمن دانشجویان مسلمان نیز دارد.
اوکانل گفت: روز جهانی حجاب یک رویداد فوق‌العاده است که به دنبال رفع ابهام از حجاب و زنان مسلمان و کمک به مردم برای شناخت دلایل استفاده از حجاب است و فرصت مغتنمی فراهم می‌آورد که خودشان نیز حجاب را تجربه کنند. امیدوارم که این رویداد بتواند با افزایش شناخت، روابط میان جوامع را گسترش دهد.
مشاور دانشجویان بین‌المللی دانشگاه میامی در پایان در مورد دستور اخیر رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر منع ورود اتباع برخی کشورهای مسلمان، آن را تبعیض بر مبنای عقاید دینی خواند و گفت: ما بلافاصله پیامی برای دانشجویان مسلمانمان صادر کرده و دلجویی و حمایت خود را اعلام کردیم.
در این پیام آمده است: «همانطور که می‌دانید، روز جمعه رئیس‌جمهور، دستوری اجرایی در مورد مهاجرت به امضاء رساند که به‌صورت مستقیم بر شهروندان 7 کشور ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن تأثیر می‌گذارد. مصداق‌های عملی این دستور همچنان نامشخص و به سرعت در حال تغییر است. صرف‌نظر از اینکه شما از این کشورها هستید یا خیر، ممکن است به خاطر این دستور احساس نگرانی یا سردرگمی کرده باشید. لطفاً بدانید که دفتر خدمات پژوهشگران و دانشجویان بین‌المللی دانشگاه میامی و مرکز نوآوری‌های جهانی متعهد به حمایت از شما و اطمینان از احساس آرامش و امنیت شما است. دانشگاه میامی تنوع فرهنگی و دینی را ارج می‌نهد و مخالف تبعیض‌های دینی و ملیتی است. لطفاً بدانید که شما به عنوان بخش مهمی از دانشگاه و جامعه ما برای ما ارزشمند هستید. ما با وجود شما دانشگاه بهتری هستیم. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که شما همچنان احساس ارزشمند بودن و تعلق داشتن به دانشگاهتان دارید و اگر به کمکی نیاز دارید، لطفاً ما را مطلع کنید».
دانشگاه میامی امروز، 13 بهمن، با برگزاری روز حجاب برنامه‌های مختلفی برای شناخت حجاب، زنان مسلمان و عقاید اسلامی برگزار می‌کند و فرصتی فراهم می‌آورد تا علاقمندان بتوانند خود نیز حجاب اسلامی را امتحان کنند.
سارا اوکانل مدت دو سال‌و‌نیم است که به عنوان مشاور دانشجویان بین‌المللی دانشگاه میامی با همه دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه کار می‌کند. وی به این دانشجویان در امور حقوقی و نیز تطبیق با محیط فرهنگی جدید کمک می‌کند.
معصومه‌سادات حسینی
captcha