معلمی دلسوز و بی ادعا/ تشریح اصول تقلید در قرائت قرآن کریم + صوت و عکس
کد خبر: 3569806
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱

معلمی دلسوز و بی ادعا/ تشریح اصول تقلید در قرائت قرآن کریم + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه آموزش قرآن محمد پورعاشوری، قاری ممتاز کشورمان و مدرس قرآن کریم، در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واقع در محله‌ای قدیمی در جنوب غربی شهر تهران، با حضور قرآن آموزان از سنین مختلف برگزار شد.

به گزارش  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه آموزش قرآن محمد پورعاشوری، قاری ممتاز کشورمان و مدرس قرآن کریم، شب گذشته 13 بهمن ماه، بلافاصله پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واقع در یافت آباد، خیابان جمال الدین اسدآبادی، کوچه کوهی، با حضور قرآن آموزان از سنین مختلف برگزار شد.

معلمی دلسوز و بی ادعا/  اصول تقلید در قرائت قرآن کریم+صوت و عکس

در این جلسه قران صمیمی، اعضای جلسه به ارائه تلاوت های تقلیدی از اساتید مصری پرداختند و پورعاشوری، نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر شد.

از جمله نکاتی که پورعاشوری به آن اشاره کرد، اصول تقلید در قرائت قرآن کریم بود که در این باره گفت: در هر کار، هنر و تخصصی الگوبرداشتن از پیشکسوتان آن هنر موضوع مهمی محسوب می‌شود؛ یعنی اصولا هنر آموز سبک کار خودش رو تابع یکی از سبک های مورد قبول و تایید شده قرار دهد و با آن سبک ادامه دهد. در امر تلاوت قرآن کریم موضوع ـ تقلید از قاریان محور ـ امر بسیار ضروری به شمار می رود و بدون گذراندن این مرحله (تقلید) قاری شدن امری تقریبا محال است .

معلمی دلسوز و بی ادعا/  اصول تقلید در قرائت قرآن کریم+صوت و عکس

پورعاشوری ادامه داد: به زبان ساده تر ، تلاوت قرآن شامل  آهنگ ها و نغمه هایی  هست که به کمک صوت(صدا )، آن آهنگ ها بر روی آیات استوار شده اند؛ .یعنی قاریان آهنگ ها و نغمات را با متن شریف قرآن ترکیب می‌کنند و نتیجه آن تلاوت می‌شود.

این مدرس قرآن کریم که اعضای گروه تواشیح «سبیل الرشاد» از شاگردان وی هستند، در ادامه به 5  اصل مهم تقلید اشاره کرد و گفت: اولین اصل، استماع دقیق(خوب گوش دادن) برای اینکه که یک قرائت خوب را ارائه دهيم بايد خوب گوش دهيم که 80% تقلید در گوش دادن است.

معلمی دلسوز و بی ادعا/  اصول تقلید در قرائت قرآن کریم+صوت و عکس

این مدرس قران کریم ادامه داد، دومین اصل مهم در تقلید، بازخواني و دوباره گوش دادن آن است، گوش دادن تنها براي تقليد کافي نيست بلکه بايد قطعاتي را که ما تقليد مي کنيم چندين بار ديگر گوش دهيم تا ملکه ذهنمان شود. بايد توجه داشت که اگر قطعه اي را اشتباه گوش دهيم و ملکه ذهنمان شود، زياد طول مي کشد تا آن را از ذهنمان حذف نماييم، پس بايد خوب گوش دهيم.

سومین اصل مهم در تقلید، مقايسه تلاوت اصلي با تلاوت خودمان است، بعد از اين که ما موارد فوق را انجام داديم يک تلاوتي را ارائه و ضبط مي کنيم و تلاوت خودمان را با تلاوت اصلي مقايسه مي کنيم و در صورتي که تفاوت هايي (مانند: کشش هاي اضافي، نکات تجويدي، تحرير و ...)داشت آن ها را اصلاح کنيم.

معلمی دلسوز و بی ادعا/  اصول تقلید در قرائت قرآن کریم+صوت و عکس

پورعاشوری ادامه داد: چهارمین اصل تقلید تکرار و تمرين زياد آن است، قاري ای موفق است که هرروز حداقل روزی یک ساعت تمرين داشته باشد. استاد محمود شحات روزي 2ساعت در روز تمرين داشته و کساني که مي خواهند مانند استاد محمود شحات قاري بزرگي باشند بايد حداقل روزي 1 ساعت تمرين داشته باشند.

وی در ادامه پنجمین اصل مهم در تقلید را «قرائت در جلسات قرآن» بیان کرد و گفت:  بعد از اين که ما موارد فوق را انجام داديم بايد تلاوت خودمان را در جلسات قرائت قرآن ارائه دهيم تا استاد هرگونه نقص و کمبودي در تلاوت ما بود به ما بگويد تا ما آن را در تمرينات بعدي برطرف سازيم.

حسن ختام این جلسه قرآن صمیمی، تلاوت امیرحسین الله یارپور، قاری نوجوان بود که از مقطع دوم ابتدایی تاکنون، شاگرد محمد پورعاشوری بوده است و اخیرا در مسابقات سراج و مسابقات دانش آموزی رتبه های خوبی کسب کرده است.

معلمی دلسوز و بی ادعا/  اصول تقلید در قرائت قرآن کریم+صوت و عکس

یادآور می‌شود این جلسه قرآن چهارشنبه ها بلافصله پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واقع در یافت آباد، خیابان جمال الدین اسدآبادی، کوچه کوهی برگزار می‌شود.

در ادامه تلاوت الله یارپور و جمع خوانی اعضای جلسه ارائه می‌شود.

الله یارپور

کد
دریافت

همخوانی

کد
دریافت


مطالب مرتبط
captcha