«فجر خون بخش» برنامه‌ای برای جذب اهداکنندگان خون/ توسعه ساختار سلول‌های بنیادین
کد خبر: 3571287
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
پور فتح الله عنوان کرد:

«فجر خون بخش» برنامه‌ای برای جذب اهداکنندگان خون/ توسعه ساختار سلول‌های بنیادین

گروه سلامت: مدیر عامل سازمان انتقال خون ضمن اشاره به فعالیت‌های این سازمان در جذب اهدا کنندگان خون از مشارکت خیرین برای توسعه دانش سلول‌های بنیادین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی اکبر پور فتح الله، مدیر عامل سازمان انتقال خون در نشست خبری صبح امروز 18 بهمن ماه، که در وزارت بهداشت انجام شد به تشریح فعالیت‌های این سازمان پرداخت.

وی تصریح کرد: وظیفه سازمان انتقال خون بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی تامین خون کافی و سالم است، 150 هزار مرگ مادر در حین بارداری و هنگام زایمان به دلیل کمبود خون و فرآورده های خون سالیان در جهان اتفاق می‌افتد. خوشبختانه در ایران با اطمینان می‌گویم که این آمار نزدیک به صفر است.

وی تاکید کرد: خونی که تامین می‌شود باید از هر جهت سالم و مورد اطمینان باشد. خوشبختانه کشور ما هم در مورد سلامت خون و هم کفایت آن در موقعیت بی نظیری قرار دارد.

پور فتح الله ادامه داد: ایران در هر دو شاخص سلامت و تامین خون کافی برای جمعیت خود در میان کشورهای توسعه یافته مقام نخست را دارد. در ایران به ازای هر 1000 نفر جمعیت 27 واحد اهدای خون داریم. این در حالی است در کشورهای بسیار توسعه یافته 36 واحد به ازای هر هزار نفر است و کفایت خون نیز 2 میلیون و 800 هزار اهدای خون داوطلبانه را در سال شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه با انتقال خون محافظه کارانه می‌توانیم اهدای خون را مدیریت کنیم عنوان کرد: همان طور که در سال‌های اخیر شاهد کمبود و کاهش اهدای خون نبودیم در همه استان‌ها با مدیریت روزانه توانستیم تا 7 برابر مصرف خود ذخیره داشتیم.

مدیر عامل سازمان انتقال ایران در رابطه با برنامه پالایش پلاسمای مازاد در مصرف نیز اظهار کرد: ما پلاسمای مازاد را به خارج از کشور فرستاده و داروی تولید شده از آن را به کشور باز می‌گردانیم. نتایج پلاسمای ارسالی در سال 2015 و 2016 دو میلیون واحد که از آن مشتقات پلاسما را برای مصارف درمانی اخذ کرده‌ایم.

امنیت خون در ایران برابر با اتحادیه اروپا است

پور فتح الله با بیان اینکه امنیت خون در ایران برابر با اتحادیه اروپا است گفت: سطح سلامت خون ما نیز برابر آمریکا بوده و در این راستا تلاش داشتیم که بتوانیم برای ارتقای این سطح با برنامه ریزی اهدا کنندگان بار اول را کاهش دهیم.

وی افزود: ما به صورت پایلوت این برنامه را در استان کردستان اجرا کرده و کار را با برنامه آزمایش و غربالگری آغاز کردیم قرار است این برنامه را در 10 استان تا پایان سال جاری انجام دهیم.

وی توضیح داد: بر این اساس اهدا کنندگانی برای بار نخست به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند خون آنها به آزمایشگاه انتقال داده شده و پس از چهار ماه و ارزیابی سلامت خونی آنها جهت اهدا دعوت می‌کنیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه در حال حاضر شاخص اهدا کنندگان مستمر در کشور 53 درصد است اظهار کرد: علاوه بر این اهدا کنندگان مستمر، ما 24 درصد از اهدا کنندگان خونمان افراد با سابقه هستند، امیدواریم تا سال آتی شاخص اهدا کنندگان مستمر را به 90 درصد برسانیم.

وی در ادامه به برنامه توسعه مراکز انتقال خون استانی پرداخت و اظهار کرد: مراکز اهدای خون در استان‌ها را به مراکز جامع تبدیل می‌کنیم تا امکان اهدای پلاسما و پلاکت وجود داشته باشد، ضمن اینکه سازمان انتقال خون برنامه ریزی کرده تا حجم پلاسمای جمع آوری شده را به 400 هزار لیتر رسانده و تا سال 1400 نیز آن را به یک لیتر برسانیم.

وی تاکید کرد: در میان کشورهای در حال توسعه تنها کشوری که مازاد پلاسمای خون خود را جمع آوری کرده و طی فرآیندهای آن تبدیل به مشتقات داروی می‌کند، ایران است.

جمعیت اهداکنندگان خون را مدیون دوران انقلاب و دفاع مقدس هستیم

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه جمعیت اهداکنندگان خون را مدیون دوران انقلاب و دفاع مقدس هستیم اظهار کرد: در دوران جنگ چیزی حدود 7 برابر رشد سالیانه را شاهد بوده و سازمان آماده‌ای را تشکیل دادیم این دستاورد بزرگی برای ما بود.

وی ادامه داد: بیشتر اهداکنندگان مستمر ما از کسانی هستند که در دوران جنگ خون اهدا کرده و طی سال‌های بعد به عنوان اهدا کنندگان مستمر حضور داشتند. حال اگر نسل بعدی را نسازیم و روی نسل جدید اهدا کنندگان سرمایه گذاری نکنیم در سالهای آتی دچار مشکل خواهیم شد.

مشارکت بانوان بعد از حادثه پلاسکو

پور فتح الله با تاکید بر اینکه انتقال خون در بحران پلاسکو هم توانست حس مشارکت و همبستگی را در مردم تقویت کند گفت: در بحران پلاسکو با توجه به ذخایر خونی نیازی به خون نداشتیم اما شاهد حضور مردم در صف اهدا خون بودیم باید بستری فراهم شود تا مردم پاسخ مشارکت و همبستگی خود را بتوانند در جایی نشان دهند. لازم است بگویم که در 24 ساعت اول بعد از حادثه پلاسکو میزان بانوان اهدا کننده خون به 17 درصد افزایش یافت این در حالی است که شاخص اهدا خون بانوان در کشور 5 درصد است.

وی ن با بیان اینکه سازمان انتقال خون در زمینه سلول‌های بنیادین وارد شده است گفت: بخشی از هموطنان ما به دلیل عدم دسترسی به سلو‌ل‌های بنیادین سازگار دچار مشکل شده‌اند در کشور ما 8 هزار پیوند مغز و استخوان انجام شده که حدود 100 مورد آن پیوند خویشاوندی است این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته جهان بیش از 50 هزار پیوند استخوان انجام می‌شود که تعداد بسیار کمی از آنها از خویشاوند است، در حال حاضر 13 هزار نفر اهدا کننده سلو‌‌ل‌های بنیادین و بند ناف نیز نام خود را ثبت کرده و چیزی حدود 17 هزار نفر در بیمارستان شریعتی ثبت نام کرده‌اند که این افراد نیز به بانک سلول‌های بنیادی متصل می‌شوند. در حال حاضر با این 30 هزار نفر می‌توانیم بانک سلول‌های بنیادی و بند ناف خون را تشکیل دهیم.

پور فتح الله همچنین به تلاش این سازمان در راستای گام برداشتن در جهت اصول اقتصاد مقاومتی اشاره و عنوان کرد: ما برای نخستین بار در کشور کیسه‌های خون مورد نیاز خود را از شرکت‌های داخلی خریداری کرده‌ایم و در حال ساماندهی زنجیره سرد سازمان برای فعالیت‌های انتقال خون و ایمن نگاه داشتن فرآورده های خونی هستیم و  قراردادهایی با کشور ایرانی منعقد شده است. جمعیت اهداکنندگان خون را مدیون دوران انقلاب و دفاع مقدس هستیم.

پویش اهدای خون از یلدا تا نوروز / سرخی من از تو

وی در ادامه با بیان اینکه هر ساله در اسفند ماه با کمبود خون اهدایی مواجه می‌شویم اظهار کرد: به همین منظور پویش اهدای خون از یلدا تا نوروز را طراحی کرده در ایام الله دهه فجر نیز فجر خون بخش را به عنوان شعار سازمان برگزیده‌ایم همچنین با توجه به نیاز و کمبودی در ایام نوروز خواهیم داشت روز چهارشنبه سوری نیز شعار سرخی من از تو را به عنوان شعار سازمان برای جذب اهدا کنندگان خون در نظر گرفته‌ایم.

وی همچنین در رابطه با هموویژلانس(کم کردن عوارض دریافت خون) نیز به بیان مطالبی پرداخت و عنوان کرد: ما در این رابطه نیز کارهای بسیاری زیادی انجام داده و اخیرا در نشست سازمان بهداشت جهانی به عنوان رتبه اول منطقه شناخته شده و مورد تقدیر قرار گرفتیم، در حال حاضر 74.5 درصد بیمارستان‌های سطح کشور تحت پوشش هموویژلانس هستند و سعی داریم این میزان را تا سال آینده به 90 درصد برسانیم.

وی در پاسخ به ایکنا در رابطه با ارتقای سطح مشارکت مجمع خیرین انتقال خون عنوان کرد: میزان مشارکت خیرین در زمینه سلول‌های بنیادین در حال افزایش بوده و بسته‌های خدمتی را برای آنها تعریف کردیم.

پور فتح الله افزود: فعالیت در زمینه سلول‌های بنیادین هزینه بسیار بالای داشته و تلاش می‌کنیم با جذب مشارکت خیرین این هزینه‌ها را سامان دهیم ضمن اینکه این هفته مرکز جامع انتقال خون مهر بانو کرج که فضای آن را بانوی خیری فراهم کرده بود افتتاح کردیم.

پور فتح الله ادامه داد: 5 مرکز انتقال خون نیز از سوی مجمع خیرین با مشارکت و مساعدت شهرداری تهران در 5 نقطه از این استان در حال ساخت بوده و تعهد ساخت آن را بانک صنعت و معدن بر عهده گرفته است.

وی یاد آور شد: در زمینه صنعت پلاسما ایران جز محدود کشورهای است که به دانش تولید پلاسما دسترسی پیدا کرده و سازمان بهداشت جهانی ایران را به عنوان الگوی کشورهای در حال توسعه برای کم کردن میزان هدر رفتن پلاسما معرفی کرده است.

در ادامه این نشست کریم شمس، معاون فنی سازمان انتقال خون نیز اظهار کرد: پذیره نویسی سلول‌های بنیادی در 19 استان در حال انجام بوده و امیدواریم تا پایان سال در همه استان‌ها انجام شود.

وی عنوان کرد: یکی از اهداف سازمان انتقال خون کاهش ضایعات به ویژه در بیمارستان‌ها بود که سال گذشته شاهد کاهش 40 درصدی آن بودیم.

شمس یاد آور شد: بانک خون همه 910 بیمارستان کشور مورد بازرسی قرار دادیم تا کیفیت خون‌های بیمارستانی ارتقاء پیدا کنند.

captcha