تشویق‌هایی که من را قاری قرآن نگاه‌ داشت/ آباده؛ سرزمین سرودهای ماندگار
کد خبر: 3571568
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
به بهانه روز نیروی هوایی؛

تشویق‌هایی که من را قاری قرآن نگاه‌ داشت/ آباده؛ سرزمین سرودهای ماندگار

گروه چهره‌ها: سیدمهدی حسینی از قاریان ممتاز نهاجا از منطقه آباده است که آباده را زمینی حاصلخیز از لحاظ پرورش صدا می‌داند به‌گونه‌ای که قریب به اتفاق ساکنانش خوش صدا هستند و از سوی دیگر آن را ارثیه‌ای می‌داند که در تمامی اعضای خانواده‌اش نیز یافت می‌شود.

سیدمهدی حسینی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بهمن‌ماه با آغاز و آمدنش تداعی‌گر مبارزات و جهاد‌ مردمی است که منجر به وقوع انقلاب اسلامی شد که اینکه جهانی شد و 19 بهمن آن، نشان‌دهنده حماسه نو توسط همافران ارتش است.
درست زمانی که رژیم منحوس پهلوی به حمایت‌ها و پشتیبانی این نیروی ارتش نیازمند بود و از سوی این رژیم، حکم مقابله با راهپیمایی مردم با تیراندازی همراه شد اما آنها با مردم همراه شده و با لباس نظامی به محل اقامتگاه امام خمینی(ره) رفتند و با ایشان دیدار کردند. امام خمینی(ره) در اين ديدار، خطاب به همافران فرمودند: «همان‌طور كه گفتيد تا حالا در اطاعت طاغوت بوديد، حال به قرآن پيوستيد. قرآن حافظ شماست. اميدوارم با كمك شما بتوانيم در اينجا حكومت اسلامی را برقرار كنيم».
هستند در این نیرو افرادی که با نصب‌العین قرار دادن این فرمایش پیر فرزانه انقلاب، گام در راه و عرصه کلام وحی نهادند تا بلکه با بکارگیری آموزه‌های آن در زندگی و تمسک جستن به کلام حضرت حق بتوانند به سعادت برسند.
ستوان‌یکم‌سیدمهدی حسینی از قاریان ممتاز آجا و نیروی هوایی ارتش است، بهتر است بگوییم از آبی‌پوشان ارتش جمهوری اسلامی ایران است که از هفت سالگی به دنبال قرائت قرآن رفته است و در محضر اساتید قرآنی کشورمان زانوی تلمذ زده است. او که دارای مدرک کارشناسی الهیات با گرایش علوم قرآن و حدیث است، 23 سال خدمتش در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را در دارالقرآن‌های این نیرو فعالیت کرده است. در ادامه گفت‌وگوی ایکنا را به بهانه روز نیروی هوایی با وی می‌خوانید؛
در ابتدا خودتان را معرفی کنید.
من در سال  1357 در شهر بهمن از توابع شهرستان آباده استان فارس در خانواده مذهبی متولد شدم. خانواده پدری‌ام تقریبا پرجمعیت بوده طوری که پنج برادر و دو خواهر بودیم و من فرزند ششم و پسر چهارم هستم. پدرم از قاریان قرآن بودند به طوری که در مجالس قرآن و ختم و عزاداری به تلاوت قرآن می‌پرداختند حتی جلسات قرآنی به منظور آشنایی تمام اقشار مردم با قرآن برپا می‌کردند.
پس علت قرارگیری شما در راه قرآن، پدرتان بودند؟
بله؛ حتی در منزلمان جلسات قرآنی برگزار می‌شد و من هم به تبع اینکه همراه با پدر در جلسات و محافل قرآن حضور پیدا می‌کردم، به سمت قرآن گرایش پیدا کردم. خاطرم هست پدرم جلسات قرآنی نیز با پسران و دختران در همسایگی و آشنایان داشتند طوری که از ما می‌خواستند تا سوره‌هایی از جزء سی‌ام را قرائت کنیم و به تبع آن اشکالات ما را هم برطرف می‌کردند.
حتی در مراسم هیئات مذهبی و برنامه‌های اقامه نماز جماعت نیز حاضر می‌شدم و مکبری و مؤذنی می‌کردم. کم کم متوجه شدم که صدای خوبی دارم. بهتر بگویم منطقه آباده از لحاظ صدایی مثل زمین حاصلخیز است و هنگامی که متوجه این نعمت خداوندی و موهبت الهی شدم، موجب شد که محکم‌تر در این راه قدم بردارم.
آیا در میان اعضای خانواده قاری و حافظ دیگری هم هست؟
بله، ما خانوادگی دارای صدای خوبی هستیم. اما آنها به منظور حضور در مسابقات به امر قرائت و یا حفظ قرآن نمی‌پردازند، مثلا برادر بزرگم که از قاریان خوبی هستند با برپایی جلسات قرآن و یا حضور در محافل قرآنی به امر تلاوت قرآن می‌پردازد و اصطلاحا فرد مسابقه‌ای نیست.
از چه سالی به صورت رسمی به دنبال قرائت قرآن رفتید؟
از سال 70 به صورت رسمی با همراهی حجت‌الاسلام هاشمی‌تبار بیدگلی که در آن زمان امام جماعت شهرمان بود و با استفاده از نوارهای صوتی قصارالسور استاد عبدالباسط، سوره‌‌های شمس و تکویر را تمرین ‌کردم که به مدت دو سال به این صورت موضوع قرائت قرآن را پیگیر بودم.
چه زمانی وارد ارتش شدید؟
در سال 1372 به دلیل بحث استخدام در ارتش و نیروی هوایی و حضور در مرکز آموزش‌های هوایی شهید خضرایی به تهران آمدم و به لطف خدا پذیرفته شدم و در آن زمان در جلسات قرآن گردان و گروهان‌هایی که در مرکز آموزش‌های هوایی شهید خضرایی برگزار می‌شد، شرکت می‌کردم.
از محضر چه اساتیدی بهره گرفته‌اید؟
همان‌طور که گفتم نخستین استاد قرآنم و یا بهتر بگویم مشوقم، پدرم بود، بعد از وی امام جماعت شهرمان حجت‌الاسلام هاشمی و از هنگامی که وارد نهاجا شدم از سال 1372، دو سال از محضر استاد مرتضوی، پدر سیدوحید مرتضوی، مجری شبکه قرآن سیما بهره گرفتم. همچنین در محضر سایر اساتید چون سیداحمد حسینی، مجید زکی‌لو و ندرلو حتی هنگامی که به مدت سه سال در پایگاه شهید لشکری مهرآباد نهاجا نیز مشغول بودم، تلمذ کردم.
آیا حفظ قرآن جزو برنامه‌هایتان است؟
اینکه اجزایی از قرآن را به صورت غیر رسمی حفظ هستم و در مجموع سه جزء از قرآن را حفظ هستم اما با توجه به مشاغل و گرفتاری که داشتم تا این لحظه نتوانستم ذهنمان را در این زمینه متمرکز کنم اما همیشه از خدا خواسته‌ام که این همت و توفیق را بدهد که بتوانم طی سال‌های آینده و یا باقی عمرم را حافظ قرآن شوم.
در خصوص فعالیت‌هایتان در نیروی هوایی می‌فرمایید؟
بعد از 17 ماه آموزشی در مرکز آموزش هوایی شهید خضرایی وارد پایگاه شهید لشکری مهرآباد شدم و به مدت سه سال در دارالقرآن آن پایگاه مشغول بودم. بعد از آن از سال 1377 تا 1382 طی عزیمت به استان سیستان و بلوچستان در پایگاه شکاری شهیدان دلحامد چابهار مشغول خدمت شدم و در آنجا نیز کارهای حوزه دارالقرآن را انجام می‌دادم و برنامه و جلسات را برگزار می‌کردیم و طی پنج سالی که در منطقه چابهار بودم به دلیل محرومیت‌هایی که در آنجا وجود دارد محافل و کلاس‌های تخصصی قرآن با حضور قاریانی چون حسن رضائیان، محمدرضا پورزرگری و مهدی صیاف‌زاده برگزار کردیم.
از سال 1382 تا 1389 بطور رسمی در دارالقرآن نهاجا مشغول خدمت شدم و از سال 1389تا مردادماه 1395 نیز در دانشگاه علوم فنون شهید ستاری نیز در لباس مقدس نظام مشغول به خدمتگزاری به خانواده‌های نیروی هوایی و کارکنان این نیروی ارزشی بودم و از شهریورماه امسال نیز مجددا به عنوان مسئول این دارالقرآن مشغول به خدمتگزاری هستم.
خاطره‌ای از اولین حضورتان برای اجرای تلاوت بفرمایید؟
خاطرم هست هنگامی که 14 سال داشتم، بیستم تیرماه 1371 به یکی از دبیرستان‌های شهر کاشان دعوت شدیم که این دعوت هم به واسطه همان سرود‌های بچه‌های آباده بود که در زمان دوران دفاع مقدس ارائه کرده بودند که ذهنیتی در مردم به وجود آورد که بچه‌های منطقه آباده از صدای خوبی برخوردار هستند که به واسطه حجت‌الاسلام هاشمی، امام جماعت شهر بهمن به آنجا دعوت شدیم.
اجرای رسمی من در آن دبیرستان بود، هنگامی که از من خواستن پشت میکروفن حاضر بشوم، سوره شمس و تکویر را با تقلید از سبک عبدالباسط تلاوت کردم که استقبال خوبی صورت گرفت به طوری که با تشویق‌های مخاطبان همراه شدم که شاید فکر می‌کنم فضل خدا و دعای خیر پدر و مادر و این تشویق‌ها یکی از انگیزه‌هایم بود که باعث شد در این راه ثابت قدم شوم.
هر چند پیش از این در مسابقات جهاد سازندگی هم شرکت کرده بودم اما در این دبیرستان استقبال زیادی از تلاوتم شد، اما آن‌چنان استقبالی از کاروان قرآنیمان در شهر کاشان انجام گرفت که اینها موجب افزایش انگیزه‌ام برای ماندن در این راه شد.
در تلاوت قرآن از سبک کدام قاری مصری تقلید می‌کنید؟
در حال حاضر از سبک استاد منشاوی تقلید می‌کنم، اما در ابتدا از مرحوم استاد عبدالباسط و در مقطعی دیگر نیز از استاد شحات تقلید می‌کردم.
آیا جلسه تدریس قرآن نیز دارید؟
جلسه آموزش قرآن نیز دوشنبه‌شب‌ها در مهدیه تهرانپارس واقع در رسالت شرق، خیابان رشید، کوچه 156 غربی دارم. این جلسه را که مدت‌ها برپا کرده‌ام در تمام ایام سال پس از اقامه نماز مغرب و عشا به صورت ثابت برگزار می‌شود. همچنین جمعه‌ها نیز کلاسی برای آقایان در مؤسسه احسن‌الحدیث تحت نظارت استاد سیدمحسن موسوی‌بلده دارم.
درباره شیوه تدریستان بگویید؟
این جلسه قرآن با حضور شرکت‌کنندگان عمومی در تمامی مقاطع سنی آقایان برگزار می‌شود، طی این جلسه هر کدام از حاضران در جلسه براساس قرائتی که می‌کنند و توانایی و ظرفیتی که دارند، راهنمایی می‌شوند. افراد از سطح مقدماتی به سطح  پیشرفته می‌روند و در صورتی که تمایل به تقلید از سبک قاری دارند به آنها پیشنهادات لازم انجام می‌شود. همچنین سعی می‌کنم از راه‌هایی برای ایجاد انگیزه میان دوستان استفاده کنم.
در چه سالی ازدواج کردید و ثمره آن چیست؟
سال 1378  ازدواج کردم دارای دو فرزند دختر و پسر هستم که دخترم متوسطه دوره دوم در رشته تجربی مشغول علم‌آموزی است و پسرم نیز در دوره اول ابتدایی است.
آیا فرزندان نیز در راه قرائت و یا حفظ قرآن گام نهاده‌اند؟
پسرم همراه من در جلسات قرآن شرکت می‌کند. دخترم هم در مسابقات قرآن و امتحانات پژوهش‌های قرآنی در سطح مدرسه و منطقه شرکت کرده است و موفق به کسب رتبه نیز شده است.
درخصوص رتبه‌هایی که تاکنون بدست آورده‌اید، بفرمایید.
سه رتبه اول رشته قرائت تحقیق در مسابقات قرآن نیروی هوایی طی سال‌های 80، 84 و 89، رتبه اول رشته قرائت تحقیق در مسابقات قرآن آجا، کسب رتبه اول در مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های استان تهران سال 91، بدست آوردن رتبه نخست در اولین لیگ قرآنی دانشجویان دانشگاه‌های کشور در سال 92، حضور در مسابقات اوقاف در استان فارس و کسب رتیه سومی طی سال‌های 1391، 1394 و 1395، حضور در مسابقات اذان نیروی هوایی در سال 85 و حائز رتبه اول شدن و حضور در مسابقات دعاخوانی دانشجویان دانشگاه‌های استان تهران در سال 91 و کسب رتبه برتر از جمله مقام‌هایی است که تاکنون بدست آورده‌ام.
از برکات انس قرآن در زندگیتان بگویید؟
این توفیقی بوده است که نصیبم شده و به طور روزانه با قرآن کریم همراه هستم و تاکنون هرگونه خواسته‌ای که داشته‌ام با تمسک به قرآن و اهل‌بیت(ع) راه‌گشا بوده است بطوری که هر چه بیشتر با قرآن مأنوس بوده‌ام خدا نیز بیشتر همراهی‌ام کرده است و وجودش را بیشتر احساس کرده‌ام.
برای ما درباره میزان ارتباط حرفه‌تان را با قرآن بفرمایید؟  
مکانی که مشغول به فعالیت هستم، دارالقرآن است و همین اسم قرآن که بر روی آن است، می‌طلبد رفتار، عمل و کردار ما قرآنی باشد و تا آنجایی که راه دارد باید عمل ما مطابق با آموزه‌های قرآن کریم باشد اگر غیر این باشد نمی‌توان ادامه دهیم.
آیا خاطره‌ای از دیدار نزدیک با مقام معظم رهبری دارید؟
هنوز توفیق پیدا نکرده‌ام از نزدیک با ایشان هم کلام شوم، اما چندسالی توفیق داشته‌ام در مراسم روز نیروی هوایی طی 19 بهمن‌ماه تلاوت قرآن داشته باشم، اما توفیق شرفیابی خدمت ایشان را نداشم اما طی گزارشاتی که پس از اتمام مراسم به ما می‌رسد حاکی از رضایت کلی ایشان از برنامه‌ها است.
راهکارهایی که برای مقابله با مهجوریت قرآن در جامعه فعلی پیشنهاد می‌دهید، چیست؟
نسبت به وضعیت فعلی و دغدغه‌هایی که در این زمان است و با توجه به بودن فضاهای مجازی و خدعه‌ها و نیرنگ‌ها که هر روزه کشور ما را تهدید می‌کند، می‌طلبد که خانواده‌ها از خود شروع کنند، هنگامی که مسکن و مأوای یک خانواده بوی قرآن نداشته باشد، فرزندان نبینند که پدر و مادر به نماز اول وقت بها می‌دهند و یا نوای قرآن در خانه‌ها شنیده نشوند، قاعدتا خیلی سخت می‌شود، افراد به سمت قرآن سوق پیدا کنند.
معتقدم پدر و مادر باید از خودشان شروع کنند تا این مهجوریت از قرآن برداشته شود، هنگامی که فرزندان ببینند پدر و مادر در جلسات قرآن حضور دارند و عملا این را احساس کنند، قاعدتاً فرزندان نیز در این راه گام می‌گذارند و بعضا نیز با انجام دادن رفتارها و گفتارهای قرآنی در میان همسالان موجبات توسعه و گسترش آموزه‌های دینی و عملی را فراهم می‌کنند.
هنگامی که فرزندان در مدارس برنامه مکبری و یا مؤذنی و یا تلاوت قرآن را انجام دهند، قطعاً در میان دوستانشان تأثیرگذار هستند، لذا باید عملاً رفتار، عمل، گویش و کردارمان مطابق با آموزه‌های قرآن کریم باشد تا فرزندان نیز با الگوبرداری از ما و پس از ورود در جامعه با گسترش این رفتار سعی در بسط فرهنگ دینی و قرآنی در جامعه داشته باشند.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
م.ع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۱۴:۴۳
0
0
چه خوبه آدم عضوی از ارتش نظام باشه توی کارهای قرآنی هم قدم بذاره. به نظرم خود این کار باعث میشه برکتی خاصی حاصل بشه. خدا قوت
مخاطب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۱۴:۴۳
0
1
خدا قوت چه خوب که گفت‌وگو هایی به صورت مناسبتی کار میکنید کاش با یک فردی نیروی هوایی که در سال ۵۷ حضور داشتند مصاحبه می‌کردید.
captcha