انقلاب اسلامی حکمت حکومت را به حاکمیت حکمت تبدیل کرد
کد خبر: 3572610
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
علیرضا صدرا:

انقلاب اسلامی حکمت حکومت را به حاکمیت حکمت تبدیل کرد

گروه حوزه‌های علمیه: استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای حکمت متعالیه ایجاد شد و تداوم آن نیز در گرو همین مسئله است، تأکید کرد: انقلاب اسلامی حکمت حکومت را به حاکمیت حکمت تبدیل کرده است کما اینکه در ظاهر آن شاخصه‌های آزادی و استقلال و... را دارد ولی امام، حکومتی بر اساس حکمت بنیان نهاده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) علیرضا صدرا، استاد دانشگاه تهران، امروز 21 بهمن در همایش حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی در مجمع عالی حکمت در قم گفت: انقلاب اسلامی در واقع انقلاب فاطمی است و تلاقی سالروز پیروزی انقلاب با ایام فاطمیه معنادار است؛ زیرا امام نظام اسلامی را بنیان نهاد که آرزوی دیرین حکما و فلاسفه اسلامی بوده است.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر بنیاد حکمت متعالیه استوار است، اظهار کرد: به عبارت دیگر می‌توان گفت علت موجبه انقلاب، حکمت متعالیه و امام و مردمی است که پیرو او بوده‌اند.
صدرا با بیان اینکه رهبری امام از راهبردی منشأ می‌گیرد که هم حکمی و هم متعالی است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی حکمت حکومت را به حاکمیت حکمت تبدیل کرده است کما اینکه در ظاهر آن شاخصه‌های آزادی و استقلال و... را دارد ولی امام، حکومتی بر اساس حکمت بنیان نهاده است.
استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: حکمت اساسا متعالی است و حکمت غیرمتعالی نداریم، آنچه نامتعالی است حکمت ظنی و تفلسف از سوفیسم است و اگر حکمت حقیقی باشد حتما متعالی است و سیر آن نیز متکامل بوده و حکمت صدرایی در دوره کنونی متکامل‌ترین وجه حکمت است که وارد اندیشه امام خمینی(ره) شد و در پیدایش انقلاب اسلامی نقش بنیادی داشته است.
صدرا تصریح کرد: ممکن است بگوییم امام اسلام را آورده، ولی باید ببینیم کدام قرائت از اسلام مراد ما هست؟ زیرا الان وهابیت بیشتر از ما مدعی اسلام است و ما را تکفیر می‎‌کنند، اما توحیدی که تعقل و حکمت در بنیاد خود ندارد و در کنار آن حکمت و امام نباشد قرآن بر سر نیزه خواهد رفت؛ بنابراین قرائتی از اسلام معتبر است که امام خمینی نماد آن است و در نظام اسلامی ایران شکل گرفته است.
علیرضا صدرا 
وی افزود: ایزوتسو از اندیشمندان ژاپنی و قرآن‌پژوه، حرف جالبی زده است و می‌گوید که امام به عنوان نماینده شیعه، شأن اولش، عرفانی است؛ شأن دوم ایشان، علمی و شأن سومش مدیر اجرایی و خلیفه است؛ یعنی قرائت عرفانی صرف از امامت شیعه تمام شده و قرائت اجرایی در حال حاکمیت است پس بحث ما از اسلام، قرائتی است که نواندیشان شیعه در برابر اخباری‌گری بیان کرده و امام با این قرائت، توانسته انقلاب را ایجاد کند.
استاد دانشگاه تهران بیان کرد: جز امام و خواجه نصیر طوسی در طول تاریخ نداریم که هم حکیم و هم حاکم باشند، البته امام، موسس بوده است ولی خواجه نصیر موسس نبوده است، امام می‌فرماید آنچه خواجه را خواجه کرد سیاست او بود که مبنای آن همان حکمت اسلامی است و توانست توحش مغول را به تمدن مغول تبدیل کند و امام نیز توحش غربی را به جریان فکری تمدن ایرانی اسلامی تبدیل کرد که البته در بعد عملی نیازمند تلاش و تداوم این راه است.
صدرا عنوان کرد: اگر حکمت، عرف اجتماع و مردم باشد و تخریب و جریان و حزب‌بازی در کار نباشد، می‌تواند انقلاب را حفظ کند، البته دینی که در بطن آن حکمت وجود دارد؛ زیرا از دل دین بدون حکمت تکفیر بیرون می‌آید.
وی افزود: خواجه نصیر معتقد است اگر حکمت آسیب ببیند دین ضعیف و ذلیل می‌شود و اگر حکمت رفت، زیبایی و قدرت و ریح نظام از بین می‌رود و ادامه می‌دهد که نعمت به نقمت تبدیل می‌شود.
استاد دانشگاه عنوان کرد: الآن دنیا در معرض خطر عوام‌سالاری و سرمایه‌سالاری است در حالی که در نظام اسلامی، مردم‌سالاری با رهبری حکیم وجود دارد.
captcha