جریان وحدت و تقریب به جریان غالب در جهان اسلام تبدیل شده است
کد خبر: 3572687
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶

جریان وحدت و تقریب به جریان غالب در جهان اسلام تبدیل شده است

گروه بین‌الملل: دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: با تلاش‌های علمای وحدت‌گرای جهان اسلام امروز جریان وحدت و تقریب به جریان غالب در جهان اسلام تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله«محسن اراکی» دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی در سمینار«وحدت اسلامی و راهکارهای ایجاد وحدت» که با حضور علمای شیعه و اهل سنت بمبئی روز پنج شنبه، 21 بهمن‌ماه، در این شهر برگزار شد، گفت: مسئله وحدت بین مسلمانان علاوه بر اینکه عزت،امنیت و رفاه آنان را تأمین می‌کند، حفظ هویت امت اسلامی نیز است.

وی افزود: در قرآن کریم تأکید شده اگر مسلمانان متفرق شوند از دایره اسلام و دایره تبعیت از رسول اکرم(ص) خارج شده‌اند بنابراین اگر بخواهیم از پیامبر(ص) تبعیت کنیم باید متحد شویم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: خدای متعال در قرآن کریم برای امت اسلامی رسالت عظیمی پیش‌بینی کرده است؛ مسئولیت جامعه اسلامی این است که در بین خود عدل را اقامه کنند و سپس این عدل را به سایر امت‌ها و جوامع نیز منتقل کنند و سایر جوامع را به عدل فرا بخوانند.

وی افزود: ما به عنوان جامعه مسلمان وظیفه داریم که اولا عدل را در بین خود پیاده کنیم و در مرحله بعدی عدل را به جامعه بشری به عنوان ارمغان رسول الله هدیه کنیم.

آیت الله اراکی با بیان اینکه جامعه‌ای که دچار جنگ و تفرقه است چنین جامعه‌ای قطعا جامعه‌ای ستمگر و ظالم خواهد بود،گفت: اگر جامعه مسلمان می‌خواهد جامعه عدل باشد باید متحد شود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین مواد قانون اساسی جمهوری اسلامی این است که نظام جمهوری اسلامی موظف است در راه تشکیل امت واحده اسلامی نهایت تلاش و کوشش را داشته باشد.

وی افزود: برای عمل به این وظیفه و همچنین بر اساس وظیفه شرعی و دینی بود که مقام معظم رهبری دستور تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را صادر کردند و اکنون بیش از 25 سال است که مجمع جهانی تقریب فعالیت می‌کند.

آیت الله اراکی اظهار داشت: مجمع جهانی تقریب در این سال‌ها در عرصه‌های گوناگون از جمله عرضه تألیف و نشر معارف اسلامی و تبیین وحدت بین مسلمانان تلاش‌های زیادی را انجام داده است.

وی در ادامه به سایر فعالیت‌ها و برنامه‌های مجمع اشاره کرد و گفت: راه اندازی دانشگاه مذاهب اسلامی و راه‌اندازی اتحادیه‌های مختلف از جمله اتحادیه بانوان جهان اسلام، اتحادیه دانشگاهیان جهان اسلام و اتحادیه جهانی علمای مقاومت از جمله این فعالیت‌ها است.

یادآوری می‌شود؛ سمینار «وحدت امت اسلامی و راهکار ایجاد وحدت» روز پنج شنبه با حضور جمع زیادی از علما و فرهیختگان شیعه و اهل سنت هند، مولوی نذیر احمد سلامی؛ عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب، منوچهر متکی؛ معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب، سید محمود نبویان؛ رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی و مسعود خالقی؛سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی برگزار شد.

captcha