از سختی‌ تهیه نوار تلاوت تا ختم قرآن برای پیروزی انقلاب اسلامی
کد خبر: 3573076
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶

از سختی‌ تهیه نوار تلاوت تا ختم قرآن برای پیروزی انقلاب اسلامی

دوران نوجوانی با قرآن انس گرفت و برای تهیه نوار کاست تلاوت‌ قاریان برجسته مصری از یزد به تهران می‌آمد و پس از آشنایی با جلسه استاد خدام‌حسینی به ادامه فعالیت در این مسیر مصمم شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، فارس نوشت: «سیدحسین میرتقی» متولد 1343 در استان یزد و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رشته زبان شناسی همگانی است. وی در سال جاری در یازدهمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی کشور معرفی و تجلیل شد.
وی از دوران نوجوانی با تشویق خانواده به سمت فعالیت‌های قرآنی رفت و پس از قبولی در دانشگاه از یزد به تهران رفت و با جلسات قرآن استاد خدام‌حسینی آشنا شد و حضور در این جلسات به فعالیت در این عرصه مصمم‌تر شد.
میرتقی به تفاوت‌ فعالیت‌های قرآنی قبل و بعد از انقلاب اشاره و به رشد روز افزون برنامه‌ها و توانمندی‌های فعالان قرآنی کشورمان تأکید کرد.
آقای میرتقی جلسات قرآن قبل از پیروزی انقلاب به چه شکلی بود؟
من در آن زمان در یزد به یادگیری قرآن مشغول بودم. دوران طاغوت هیچ امکانات آموزشی برای آموزش و یادگیری قرآن وجود نداشت به طوری که حتی نوارهای کاست تلاوت‌های اساتید قرآن هم به راحتی در دسترس همه نبود و من گاهی از تهران نوارهای کاست می‌خریدم تا بتوانم از تلاوت‌های قاریان مصری استفاده و تقلید کنم.
یعنی برای تهیه نوارهای کاست قرآن تلاوت های قرآن اساتید از یزد به تهران می‌آمدید؟
بله در آن دوران برایم یادگیری تلاوت قرآن اهمیت بسیاری پیدا کرده بود. اواخر دوران طاغوت که برای تحصیل در دانشگاه به تهران آمده بودم به مؤسسه‌ای به نام «آهنگ‌های آسمانی» حوالی میدان ارگ می‌رفتم و از آنجا نوارهای قاریان مشهور مصری را خریداری می‌کردم.
مردم برای پیروزی انقلاب اسلامی ختم قرآن می‌گرفتند
در آن دوران برنامه‌های قرآنی چگونه بود؟
جلسات قرآن به صورت محدود آن‌هم بیشتر در مشهد یا تهران برگزار می‌شد. نبود امکانات آموزشی و جلسات قرآن مانع تلاش جوانان و نوجوانان آن زمان نمی‌شد به ویژه در یزد که مهد قرآن بود به همین دلیل به صورت پراکنده جلسه قرآنی در منازل افراد برپا می‌شد و مردم حتی برای پیروزی انقلاب اسلامی ختم قرآن می‌گرفتند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی من در سال‌های 1358 تا 1360 در جلسه قرآن استاد محمدرضا مجاهد شرکت کردم و پس از آن در سال‌های 1361 تا 1363 در جلسات قرآن استاد خدام‌حسینی حضور یافتم و از تجربیات ایشان بهره بردم.
جلسات قرآنی که اکنون در گوشه و کنار کشور برگزار می‌شود اصلا با برنامه‌ها و جلسات قبل از پیروزی انقلاب و یا حتی اوایل دهه 60 قابل قیاس نیست.
جای خالی دو مبحث تخصصی در زمینه‌های قرآنی
در سال‌های اخیر با حمایت و پشتیبانی مقام معظم رهبری فعالیت‌های قرآنی چه زمینه تلاوت و چه در زمینه‌های حفظ و تفسیر رشد قابل توجهی داشته است در حالی که در گذشته منابع آموزشی چندانی در دسترس نبود و جلسات موجود نیز در سطح کنونی برگزار نمی‌شد.
البته با وجود پیشرفت‌های روزافزون حس می‌کنم جای دو مبحث تخصصی در بین برنامه‌های قرآنی همچنان خالی است، مسئولان و جامعه قرآنی هم به آن کم توجهی دارند؛ یکی برگزاری همایش‌های علمی برای شناخت ابعاد قرآن کریم و دیگری زمینه‌ازی به منظور مشارکت بخش خصوصی در زمینه‌های تولید محتوای قرآنی.
ما هر چه در عرصه‌های قرآنی پیشرفت کنیم به تولید محتوای علمی و آموزشی در زمینه‌های دینی و قرآنی محتاج‌تر خواهیم بود به همین دلیل باید تولیدات محتوایی را مورد توجه قرار داد و از آن‌ها حمایت کرد.
از شرکت در جلسه قرآن استاد خدام‌حسینی تا ایجاد انگیزه برای ادامه مسیر قرآنی
در صحبت‌های خود به حضور در جلسات قرآن استاد خدام‌حسینی در تهران اشاره کردید؛ چگونه با این جلسه آشنا شدید؟
من دوران دانشجویی در تهران بودم و به دلیل علاقه‌ای که به یادگیری قرآن داشتم برنامه‌های قرآنی را دنبال می‌کردم که در نهایت از طریق یکی از دوستان با جلسه استاد خدام‌حسینی آشنا و در هر فرصت در آن جلسه حضور می‌یافتم.
البته در جلسات قرآن، قرائت را به صورت تخصصی دنبال نکردم بلکه شرکت در این جلسات انگیزه‌ای برای پیشرفتم در امور قرآنی بود؛ همچنین تجویدی که در جلسه این استاد قرآن آموختم هنوز هم در ذهنم ماندگار است چرا که بسیار دقیق و جذاب بود و به واسطه آن علم تجوید را تخصصی‌تر دنبال کردم.
چه شد که به سمت فعالیت‌های قرآنی هدایت شدید؟
در شهر و خانواده‌ای مذهبی متولد شدم که به امور قرآنی توجه ویژه‌ای داشتند. علاوه بر این برادرم با وجود معلولیت تألیف‌های دینی و مذهبی بسیاری داشت که پژوهش‌های وی، مرا هم تشویق به کتاب و کتابخوانی و تحقیق در قرآن کریم کرد.
تألیف کتاب قرآنی مرا وارد دنیای جدیدی کرد
شما تألیف‌هایی هم در زمینه‌های قرآنی دارید؟
بله اولین تألیف کتابی که داشتم سال 1374 بود. آن زمان حس کردم کمبودهایی در سطح‌بندی دقیق و جذابیت محتوای کتاب‌های کودکان داریم و البته هنوز هم این مشکلات وجود دارد. بر همین اساس از یافته‌های روانشناسی جدید در آموزش قرآن بهره گرفتم و با تألیف کتاب وارد دنیای جدیدی شدم.
تاکنون هم 8 کتاب آموزشی با عناوین «آموزش قرآن ویژه کودکان»، «آموزش قرآن» برای سطوح  1،2 و 3 دانش‌آموزی، « تجوید و روانشناسی»، «آموزش قرآن با موضوع روخوانی» مرحله اول تا سوم داشته‌ام.
برگزاری کلاس قرآن در 20 سالگی/ سرویس ایاب و ذهاب برای حضور قرآ‌ن‌آموزان
شما کلاس‌های آموزش قرآن هم برگزار می‌کردید؟
در سال‌ 1361 که در خوابگاه دانشگاه بودم برای دانشجویان هم‌دوره خود کلاس قرآن برگزار می‌کردم؛ آن زمان حدود 20 سال داشتم اما با این وجود سعی می‌کردم کلاس‌ها جذاب و قابل فهم باشد.
بعد از فارغ‌التحصیلی در آموزش و پرورش دوره‌هایی برای مربیان برگزار کردیم؛ آموزش‌هایی صحیح و مبتنی بر واقعیات و مفید تا افرادی که در دوره‌ها و کلاس‌ها شرکت می‌کنند در هر سطحی که هستند حس کنند بر دانش و آموخته‌هایشان افزوده شده است.
خاطره‌ای هم از آن دوران دارید؟
اوایل که جلسه و دوره قرآن برگزار کردیم سرویس ایاب و ذهاب برای قرآن‌آموزان گذاشتیم تا افراد در هر منطقه‌ای از راه‌های دور و نزدیک بتوانند از کلاس های قرآن بهره ببرند آن‌ها آنقدر با شور و هیجان بودند که انگیزه مرا هم برای فعالیت دوچندان می‌کردند.
این قرآن‌آموزان در همان زمان پیشرفت تحصیلی خوبی داشتند و برخی از آن‌ها استاد دانشگاه و در مدارج بالای تحصیلی هستند. ان دوره نخستین دوره‌ای بود که اصلا حس خستگی نکردم و همواره خوشحال بودم که در جمع جوانان و نوجوانان حضور داشتم.
 سختی‌ خرید نوار کاست برای تلاوت‌های قرآنی
یکی دیگر از خاطرات دوران جوانی که به یاد دارم سختی‌های خرید نوار کاست تلاوت‌های قرآن است؛ یک بار پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه برای تهیه نوار قرآن از یزد به تهران آمدم و از همان مؤسسه حوالی میدان ارگ چند نوار کاست قرآن گرفتم و می‌خواستم شب به خوابگاه دوران دانشجویی بروم اما اجازه ندادند چون دیگر محصل نبودم به همین خاطر تا صبح نزدیک مسجد امام حسین(ع) تهران خوابیدم البته به خاطر استرس اصلاً نتوانستم بخوابم؛ استرس از اینکه مبادا وقتی بخوابم کسی نوارهای قرآنی را که به سختی تهیه کرده بودم، بدزدد به همین خاطر شب سختی را پشت سر گذاشتم.
رشد قابل توجه امکانات برای پیشرفت در امور قرآنی و یادگیری کلام وحی
نخستین نوار قرآنی که داشتید به یاد دارید؟
اولین نوار قرآنی که داشتم تلاوت سوره مبارکه «طه» از استاد «محمود علی‌البناء» بود. پس از آن از تلاوت‌های استاد «مصطفی اسماعیل و عبدالباسط» استفاده می‌کردم و صوت آن‌ها را تقلید می‌کردم. پس از اینکه کمی به تلاوت قرآن مسلط شدم حس کردم که صدایم برای تلاوت به سبک استاد «منشاوی» مناسب‌تر است.
اوایل که کلاس قرآن داشتید و نوارهای قرآن اساتید هم کمتر در دسترس بود، با چه شیوه‌ای قرآن را به افراد آموزش می‌دادید؟
اوایل خیلی سخت بود، زیرا حتی دسترسی به رادیو هم نداشتیم که بتوانیم قرآن گوش دهیم چه برسد به نرم‌افزار و سایر امکانات آموزشی. به یاد دارم گاهی برای گوش دادن به تلاوت قرآن اساتید مصری و الگوگیری از آن‌ها لحظه‌شماری می‌کردم تا ساعت 22 شود و بتوانم از رادیو تلاوت‌ها را دنبال و ضبط کنم.
امروزه امکانات برای پیشرفت در امور قرآنی و یادگیری کلام وحی رشد قابل توجهی کرده است به طوری که شهید حسن دانش قاری بین‌المللی کشورمان در این شهر پرورش یافت و درخشید. اکنون نیز با تلاش‌های اساتید و چهره‌های قرآنی وضعیت قرآنی یزد رو به گسترش است.
درباره زندگی شخصی خودتان بگویید. چند فرزند دارید و چگونه آن‌ها را به سمت قرآن هدایت می‌کنید؟
3 فرزند دارم. معتقدم که هر طوری در زندگی رفتار کنی فرزندان نیز یاد می‌گردند به همین خاطر ما در زندگی سعی کردیم با رفتار و عملکرد خود فرزندان را تربیت کنیم.
در خانه به مطالعه اهمیت زیادی می‌دهیم و همانطور که مقام معظم رهبری تأکید داشتند که فضای خانه را قرآنی کنید ما هم تلاش می‌کنیم جوی آرام و قرآنی در خانه حاکم باشد.
رشد هر برنامه آموزشی در گرو شناخت ابعاد مختلف آن است
به نظر شما که یک چهره قرآنی هستید، برای محقق ساختن مطالبات قرآنی رهبر معظم انقلاب باید چه کرد؟
جامعه قرآنی بیش از سایر اقشار جامعه در تحقق مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری مسؤول است، زیرا تمام رفتارهای آن‌ها الگویی برای افراد تلقی می‌شود. علاوه بر این باید محتوا و نحوه آموزش‌های قرآنی جذاب‌تر شده و از برنامه‌های قرآنی فاخر حمایت شود.
یکی دیگر از راهکارهای تحقق مطالبات قرآنی رهبری ایجاد انگیزه برای جوانان به منظور فعالیت در عرصه‌های قرآنی است که امیدوارم با تلاش مسئولان و جامعه قرآنی بتوانیم جوانانی متخلق به اخلاق قرآنی داشته باشیم که هر کدام الگویی برای جهانیان باشند.
چه توصیه‌ای به جوانان و علاقه‌مندان به یادگیری قرآن کریم دارید؟
ارتباط با قرآن برای همه مفید است به همین خاطر همیشه می‌گویم اگر افراد خوشبختی دنیا و سعادتمندی آخرت را می‌خواهند باید به قرآن رجوع کنند و از دستورات آن بهره ببرند.
علاوه بر این نباید به حفظ و قرائت اکتفا کرد بلکه باید از طریق این‌ها به فهم و درک آیات قرآن رسید و فراموش نکنند که هدف اصلی خلقت ما بندگی و عبادت است.
به نظر شما بهترین راه برای رشد فعالیت‌های قرآنی چیست؟
قطعأ رشد هر برنامه آموزشی در گرو شناخت ابعاد مختلف آن برنامه و ایجاد زمینه لازم برای مشارکت همه دست‌اندرکاران در همه عرصه‌ها از تصمیم‌گیری تا اجرا برای تحقق اهداف آن برنامه آموزشی است.
در مورد آموزش‌های قرآنی هم باید گفت که هر اندازه به این دو امر بیشتر توجه شود، به همان میزان شاهد رشد و ارتقای این آموزش‌ها خواهیم بود که البته در این مورد اقدامات خوبی هم تاکنون صورت گرفته است. برای شناخت ابعاد مختلف آموزش قرآن کریم، برگزاری مجامع و همایش‌های علمی در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.
در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمایید.
از همه افرادی که در زمینه قرآن فعالیت دارند تشکر می‌کنم و امیدوارم با عنایت خداوند جامعه‌ و جوانان قرآنی داشته باشیم.

captcha