مد و لباس ایرانی ـ اسلامی؛ فعال‌ترین بخش‌ ثبت اثر و مالکیت معنوی وزارت ارشاد
کد خبر: 3573429
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷

مد و لباس ایرانی ـ اسلامی؛ فعال‌ترین بخش‌ ثبت اثر و مالکیت معنوی وزارت ارشاد

گروه جامعه: دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ایرانی ـ اسلامی با تأکید بر اینکه مشکلی در ثبت مد و لباس ایرانی اسلامی نداریم، گفت: حوزه مد و لباس یکی از فعال‌ترین بخش‌ها در ثبت اثر و مالکیت معنوی در وزارت ارشاد است.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ایرانی ـ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که بسیاری از طراحان نگران دزدیده شدن یا سوء استفاده از طرح‌های خود هستند، آیا قانونی برای حمایت از طراحان مد و لباس ایرانی ـ اسلامی وجود دارد؟ گفت: قانون حمایت از حقوق مؤلفان، پدیدآورندگان و مصنفان که ثبت اثر به استناد این قانون در وزارت ارشاد صورت می‌گیرد، برای حمایت از صاحبان طرح‌ها و ایده‌ها است.

وی ادامه داد: البته بر اساس این قانون شروع ارزیابی و بررسی قانونی از سوء استفاده از آثار ثبت شده منوط به اقدام شاکی و فردی است که ادعای سرقت ادبی و فرهنگی دارد. این پیگیری مشروط بر این است که اولاً اثر ثبت‌ و گواهی مالکیت معنوی توسط صاحب اثر دریافت شده باشد و از سوی دیگر صاحب اثر بعد از مشاهده سوء استفاده یا کپی‌برداری از اثرش اقدام قانونی و حقوقی انجام دهد.

مشکلی در ثبت مد و لباس ایرانی اسلامی نداریم

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ایرانی ـ اسلامی با تأکید بر اینکه اکنون مشکلی در ثبت مد و لباس ایرانی اسلامی نداریم، افزود: بنا به گزارش و اعلام دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت ارشاد اسلامی حوزه مد و لباس یکی از فعال‌ترین بخش‌ها در ثبت اثر و مالکیت معنوی است و این جای شکر دارد که این مسیر در مد و لباس به صورت فعال در حال اجرا شدن است.

قبادی با تأکید بر اینکه باید مسیر ثبت معنوی لباس به صورت کامل طی شود تا حمایت قانونی را در پی داشته باشد، گفت: البته دریافت نشان شیما هم مسیری شبیه به دریافت مالکیت معنوی دارد اما برای حمایت‌های قانونی حتماً باید روند دریافت مالکیت معنوی اثر طی شود.

captcha