سومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی
کد خبر: 3574084
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴

سومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی

گروه هنر: در اردیبهشت سال 96، سومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی در شهر تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آنچه امروز تحت عنوان «نگارگری تبریز» می‌‌شناسیم برآیند چندین مکتب نقاشی است که در تبریز شکل گرفت، مکاتب نقاشی دوره‌های ایلخانی، جلایری، ترکمانی و صفوی در تبربز نمونه بارزی از این فرآیند «نگارگری تبریز» است.

در سال‌های اخیر تلاش‌های جدی در حوزه دانشگاهی کشور برای احیاء مکاتب پیشین نگارگری و تلاش برای ارائه راهکارهائی جهت نوآوری و استفاده از نگارگری در سایر صنایع دستی و زیباسازی شهری شده است، لذا به جهت بنیادین بودن نگارگری توجه ویژه‌ای برای نگارگری شده است.

در این راستا، از آنجائی که دانشگاه هنر اسلامی تبریز بر اساس تفاهم نامه‌ ای که با سازمان همکاری‌های اسلامی عقد کرد و در حال برگزاری سومین دوره جشنواره بین‌‌المللی نوآوری و خلاقیت در هنرهای اسلامی و صنایع دستی در اردیبهشت 1396 است، لذا شورای سیاست‌گذاری جشنواره تصمیم گرفته در جنب آن برنامه‌ای رقابتی در سطح ملی، بین هنرمندان فعال در حوزه‌ نگارگری برگزار کند تا با گزینش و معرفی آثار خلاق و نوآور در چهار بخش ، نگارگری، تذهیب، تشعیر و گل و مرغ، ضمن شناسائی ایده‌های خلاقانه، صاحبان آنها را مورد حمایت قرار داده و به احیاء و خلاقیت و نوآوری تشویق کند. با تحقق یافتن این امر زمینه‌ای برای برانگیختن روحی نوآوری، تشویق نگارگران برای خلاقیت بیشتر خواهد بود که موجب جلب توجه نگارگران و نقش مهم وی در حفظ و به‌روزرسانی میراث نگارگری خواهد شد.

این جشنواره، همچنین در صدد است تا در بیانیه‌ای که در جشنواره قبلی «‌تبریز پایتخت نگارگری جهان اسلام» اعلام شد، جامع عمل بپوشاند و توان و استعداد نگارگری معاصر تبریز را نمایش دهد.

در این گزارش اهداف جشنواره چنین ذکر شده است، شناسائی و معرفی آثار خلاقه و ایده‌های نوین در نگارگری، بسترسازی متناسب جهت رشد، ارتقا و تعالی نگارگری ایرانی، بسترسازی و ایجاد فضای گفتگو بین هنرمندان حوزه نگارگری.

در انتهای این خبر آمده؛ موضوعات مد نظر این رویداد نیز چنین توصیف شده؛ موضوع جشنواره در دو بخش خواهد بود: موضوع  اصلی این جشنواره با محوریت اماکن مذهبی، قصص قرآنی و آموزه‌‌های دینی خواهد بود و بخش دوم اختصاص به آثاری با موضوع آزاد دارد.
captcha