خدمت بزرگ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به جامعه قرآنی
کد خبر: 3574198
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲

خدمت بزرگ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به جامعه قرآنی

کانون خبرنگاران نبأ: استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) گفت: از عوامل راز محبوبیت و موفقیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در میان مردم، خدمت بزرگ ایشان به جامعه قرآنی با نگارش هزاران فیش تحقیقاتی آن هم در زندان بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور، استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) و امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان به مناسبت اربعین آيت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام که 28 بهمن ماه سال جاری است با خبرنگار کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به گفتگو پرداخت.



استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت جانگداز امین امام و یاور رهبر، مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی(ره) به مقام معظم رهبری و عموم مردم در پاسخ به این سؤال که نقش بزرگان و شخصیت هایی مثل حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی را چگونه تبیین می کنید؟ گفت: پرسش نخستین شما را با سخنی جاودانه از بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) آغاز می‌کنم که در مورد شخصیت بی‌بدیل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فرمودند: «هاشمی زنده است تا انقلاب زنده است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل‌پور ادامه داد: حیات نهضت‌ها و جریان‌های سیاسی اجتماعی با شخصيت‌های تأثیرگذار پیوند خورده است بگونه‌ای که اگر انسان‌های مبارز و ایثارگر را از انقلاب و نهضت جدا کنیم آن حرکت اجتماعی رنگ می‌بازد و جاذبه خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: از میان یاران دلسوز امام، شخصیت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چونان خورشید می‌درخشد انسان آگاه و مبارزی که از آغازین روز نهضت تا پایان عمر پر برکت خود لحظه‌ای از آرمان‌های امام غافل نشد و از انقلاب و اهداف والای آن جانانه دفاع کرد.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: اگر انسان‌های فداکاری مانند حضرات آیات مطهری، مفتح، بهشتی و هاشمی و دیگر یاران امام نمی بودند نهضت پیروز نمی‌شد و پس از پیروزی، پایا و مانا نمی‌بود.



امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان ادامه داد: بنابراین جایگاه شخصیت‌ها در آغاز راه و در تداوم نهضت بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی افزود: همه مردم ما در رسانه‌ها شنیدند که مرحوم هاشمی رفسنجانی در پايان دفاع مقدس و پذیرش قطعنامه به امام گفتند: مرا محاکمه کنید ولی شخصیت شما و انقلاب ضربه نخورد.

راز محبوبیت و موفقیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در میان مردم را بفرمایید؟
حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل‌پور، تشریح کرد: راز محبوببت امین امام و رهبر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پرتو عواملی است که به ترتیب بیان می‌کنم.
وی با اشاره به آيه 96 سوره مریم «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا ، كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند به زودى [خداى] رحمان براى آنان محبتى [در دلها] قرار مى‏ دهد.» تشریح کرد: قرآن کریم در آيه 96 سوره مریم رمز محبت را ایمان و عمل صالح می داند و خداوند مهربان دلهای مردمان را آشیانه محبت خوبان قرار داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل‌پور اضافه کرد: مبارزات ایشان در زمان ستم شاهی و فداکاری‌ها و زندان‌هایی که تحمل کردند از ایشان یک چهره محبوب ساخته است و خدمت بزرگ ایشان به جامعه قرآنی با نگارش هزاران فیش تحقیقاتی آن هم در زندان ازعوامل محبوبیت ایشان است.



وی ادامه داد: خطابه‌های روشنگرانه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران دفاع مقدس، در مراکز مختلف بویژه در سنگر نمازجمعه، آگاهی بخش و مایه آرامش مردم بود.

استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) ادامه داد: مردمی بودن و دفاع از حقوق مردم و پاسداشت ارزش‌های برآمده از آرمان‌های رشد یافته در پرتو مکتب امام خمینی و شهدای همه دوران‌ها باعث شده بود که هم فرهیختگان و هم تمامی مردم او را دوست دارند؛ البته رازها و انگیزه‌های دیگری هم هست که یک فرصت وسیع تری می طلبد.

از نگاه و انس آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به قرآن و نگاه تخصصی ایشان به مفاهیم و واژگان قرآنی بفرمایید؟


استاد حوزه علمیه نبی‌اکرمی(ص) و امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان گفت: از موضوعات با اهمیتی که در زندگی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام  نقش مهمی داشت توجه ایشان به قرآن کریم و نقش کلیدی آن در هدایت فرد و اجتماع بود که تفسیر راهنمای ایشان گویای این حقیقت است.

اگر بخواهید آیت الله هاشمی رفسنجانی در یک جمله معرفی کنید چه می‌فرمایید؟
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور، در پایان در یک جمله آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی را معرفی کرد و افزود: ایشان نماد مکتب اسلام و ارزش‌های برآمده از قرآن کریم و عترت آل طه بودند و توانستند آموزه‌های وحیانی را به شکل امروزین در جهان معاصر معرفی کنند؛ روان پاکشان در فراز این افق هستی در جهان برین برای همیشه شادمان باد.

علیرضا برومند

captcha