اسناد قرآنی مازندران یک هفته‌ای تدوین می‎شود
کد خبر: 3574234
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
گزارش ایکنا از دومین کارگروه تخصی قرآن:

اسناد قرآنی مازندران یک هفته‌ای تدوین می‎شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: دومین کارگروه تخصصی شورای قرآن برگزار شد و در این نشست با تعیین هفت نفر از اعضا مقرر شد تا پایان بهمن ماه اسناد توسعه قرآن را تدوین کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران دومین کارگروه تخصصی شورای قرآن که به نوعی اولین نشست آنان در سال جاری است به دبیری محمد فوقی معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد ساری برگزار شد.
این نشست که به منظور دریافت برنامه‌های اعضای کارگروه توسعه قرآن در اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران برگزار شد محمد فوقی معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به اهداف این نشست و ضرورت ارایه برنامه برای تهیه اسناد قرآنی مازندران سخن گفت.
وی افزود: طبق برنامه می بایست اسناد قرآنی استان مازندران را اوایل بهمن به شورای توسعه قرآن کشور ارائه می‌شد ولی تا کنون این مهم به تعویق افتاد.
فوقی اظهار کرد: باید با آرای حاضرین افرادی برای تدوین اسناد مشخص شوند و حداکثر تا پایان بهمن ماه این سند تدوین و به شورای توسعه قرآن کشور ارائه شود.
در این جلسه که همه اعضا حضور داشتند هر یک از اعضا به محض فرصت تریبون پیدا می‌کردند بیش از نیمی از فرصت‌شان را به گله‌گذاری می‌پرداختند و با تذکرات رئیس جلسه هم اوضاع تغییر نمی‌کرد و به نظر می رسید این جلسه سکوت چند ماهه فعالان قرآنی را که در اثر عدم تشکیل جلسات شورای توسعه قرآن اتفاق افتاده بود شکست و اعضا اصرار داشتند، مشکلات و مسائل حوزه خود را بیان کنند.
سعید قربانی مسئول دارالقرآن مازندران سرمایه انسانی را در حوزه قرآن مهم دانست و  گفت: اگر امروز بخواهیم یک حرکت قرآنی داشته باشیم ابتدا باید مربیان توانمند و قوی را تربیت کنیم تا بتوانیم برنامه‌های قرآنی را اجرایی کنیم.
وی نقش موسسات و خانه‌های قرآنی را در توسعه و تقویت فرهنگ عمومی جامعه موثر دانست و افزود: باید پژوهش‌های قرآنی که در استان انجام می‌شود کارآمدی خود را نشان دهد و برای برنامه‌های آتی در حوزه قرآنی جهت دهنده باشد.
بازرس سازمان دارالقرآن کشور شورای توسعه قرآنی استان را رها شده دانست و  تصریح کرد: نوع ساختاری شورای توسعه قرآن  کارآیی لازمه را ندارد و نیازمند بازبینی است.
وی با بیان اینکه باید اسناد بالا دستی در شورای توسعه قرآن مد نظر قرار گیرد، افزود: برای تدوین اسناد قرانی مازندران باید اسناد بالا دستی را مد نظر قرار داد و سند باید جامع امور قرآنی باشد.
در این جلسه اختلاف نظرها بین مسئول دارلقرآن و معاون قرآن و عترت درباره نحوه تدوین اسناد قرآنی استان بالا گرفت و علاوه بر آن گریزهای بازرس دارلقرآن کشور به عدم شفاف‌سازی بودجه‌های قرآنی موجب شد که از سوی دبیر جلسه با بیان این نکته که جای این سخنان در این جلسه نیست و من هم مسئول پاسخ به این سئوالات نیستم تذکر دریافت کند.
وی درپایان جلسه گفت: برای نوشتن اسناد قرآنی استان وقت مکفی نیاز است و من آنقدر هنر ندارم که بتوانم اسناد قرآنی استان را طی یک هفته تدوین کنم.
در ادامه این نشست سید مهرداد یعقوبی رئیس گروه فرهنگی تربیتی ورزش و جوانان مازندران گفت: اسناد قرآنی را یک گروه مشخص و کارشناس می‌نویسند و باید الزامات و نظامات سند رعایت شود.
وی با بیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران یک میلیون 10 هزار مخاطب اختصاصی دارد، افزود: دستگاه‌ها برای فعالیت قرآنی باید برنامه محور باشند.
وی با اشاره به وجود طرح و برنامه‌های زیادی اداره کل ورزش و جوانان در حوزه قرآن افزود: هزینه اجرای طرح‌های این اداره کل 170 میلیون است و وقتی فهمیدم کل اعتبار شورای توسعه قرآن 214 میلیون تومان است در دادن این طرح‌ها مردد شدم.
یعقوبی گفت: باید موضوع نظارت از شورای توسعه قرآنی جدی دیده شود و چنانچه انحراف معیاری باشد جلوگیری شود.
در ادامه نماینده حوزه علمیه خواهران گفت: یکی از آسیب‌های قرآن پرداخت مبالغ هنگفت برای قاری است که این موضوع شایسته قرآنیان نیست.
همچنین محمد رضا پیرزاد، مدیر عامل قرآن و عترت مازندران با تاکید بر اینکه باید در این جلسات شفاف‌سازی شود، گفت: اتحادیه‌های قرآنی مازندران جایگاه خاصی در کشور ندارد.
وی  افزود: 80 میلیارد تومان از سال 93 تا کنون برای اجرای طرح‌ها مصوب شد ولی هیچ مبلغی را نتوانستیم دریافت کنیم.
تضعیف موسسات در اثر عدم حمایت
مدیر عامل قرآن و عترت مازندران با تاکید بر اینکه کمبودی از لحاظ طرح و برنامه قرآنی در استان نیست، گفت: هنوز هیچ گزارشی از طرح ‌ها و برنامه‌های قبلی در استان نداریم و موسسات قرآنی به خاطر محدودیت‌های مالی ضعیف شدند.
وی افزود: بیش از هزار میلیارد تومان هزینه طرح‌ها و برنامه‌های این اداره کل است که بودجه شورای توسعه قرآن در مجموع بیش از 200 میلیون تومان بوده که بسیار اندک است.
پیرزاد از عدم عدالت‌مندی در تقسیم بودجه‌های قرآن در کشور گفت: چرا یک موسسه قرآنی در فلان استان، مبالغ میلیاردی دریافت دارد اما سرجمع موسسات و فعالیت‌های قرآنی استان باید اینگونه محدود باشد. 
وی ادامه داد: مدیران موسسات به سبب عدم حمایت در جلسات  اتحادیه شرکت نمی‌کنند.
مدیر عامل قرآن و عترت مازندران گفت: از شورای توسعه قرآن انتظار داریم برای حل مشکلات موسسات قرآنی تلاش کند.
صدها طرح قرآنی و فرهنگی واجب بر زمین مانده
به گزارش ایکنا شعبانی معاون فرهنگی دانشگاه مازندران گفت: باید قبل از تنظیم و تدوین اسناد قرآنی آسیب شناسی لازم صورت گیرد و وضعیت حال به درستی نمایش داده شود.
وی با بیان اینکه امروزه صدها طرح و برنامه فرهنگی و قرآنی که همچون اکسیژن نیاز جامعه است بر زمین مانده، افزود: اعتبارات فرهنگی قابل توجه نیست اما جامعه تصور و انتظار دیگری از مسئولان دارد.
شعبانی با اشاره به برگزاری جشنواره قرآنی دانشگاه‌های کشور از خراسان تا گیلان در هفته نخستین اردیبهشت ماه 96، گفت: باید نگاه عادلانه در توزیع اعتبارات قرآنی تعقیب شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه بدون مطالعه و تحقیق اقدامی نمی‌کند، افزود: اغلب در زمینه آموزش و پژوهش قرآنی به درستی عمل نشده و نتیجه خوبی نداشته است.
معاون فرهنگی دانشگاه مازندران گفت: باید پایش درستی از ظرفیت‌های قرآنی استان صورت گیرد.
در ادامه سیده زینب تقوی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران گفت: خبرگزاری قرآنی از بدو تاسیس سازمان فعالیت‌های قرآنی آغاز به کار کرد و تلاش دارد به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در بردن قرآن به لایه‌های زندگی مردم لبیک بگوید.
وی افزود: اخیرا با توجه به مقاومت‌هایی که ایجاد شد مرکز رشد و شکوفایی فناوری‏‌ها و هنر قرآنی تاسیس شد که خدمات مختلفی برای ایجاد و رشد کسب ‏وکارهای پذیرش شده عرضه می‏‌کند.
تقوی تصریح کرد: از مجموعه خدماتی-حمایتی به هر مورد پذیرش شده تعدادی، مطابق با نظر شورای جذب و توافق با مراجعه کننده ارائه خواهد شد. 
وی با اشاره به اهمیت راه اندازی کسب و کارهای قرآنی ، افزود: باید تیپ  20 شغل قرآنی در استان نوشته و روش‌های بازاریابی و سودآوری آن مشخص شود.
مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر اقدامی در مسیر تجاری سازی ایده‌های قرآنی است
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران به رویداد سه روزه کارآفرینی برای فعالان قرآنی در مرکز رشد جهت تجاری سازی ایده‌ها اشاره کرد و گفت: استفاده از فضای مجازی در آموزش قرآن و برگزاری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای از دیگر برنامه‌های جهاد دانشگاهی است.

به گزارش ایکنا مازندران در این نشست پس از بحث و بررسی با رای همه اعضا مقرر شد، هفت دستگاه از قبیل؛ آموزش و پرورش، دانشگاه مازندران، اداره کل ارشاد، اتحادیه موسسات قرآنی مردمی، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، نماینده‌ای از حوزه علمیه خواهران یا برادران به نمایندگی از اعضای کارگروه تخصصی قرآن برنامه‌های پیشنهادی اعضای کارگروه را با توجه به اسناد بالادستی قرآن بررسی و اسناد قرآنی استان مازندران را تدوین کنند.








captcha