شرط تدوین سوگندنامه قرآنی پزشکی
کد خبر: 3574287
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
جعفریان عنوان کرد:

شرط تدوین سوگندنامه قرآنی پزشکی

گروه سلامت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به امکان تدوین سوگندنامه پزشکی بر اساس آیات قرآن این کار را به شرط حفظ موضوعیت اخلاق پزشکی و استنادات قرآنی سودمند دانست.

علی جعفریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ایده تدوین سوگندنامه پزشکی بر اساس قرآن کریم اظهار کرد: در حال حاضر هم این سوگندنامه منافاتی با قرآن و معارف دینی ندارد.

وی افزود: سوگندنامه‌‌ای که وجود دارد ارزش‌های دینی نیز در آن برجسته بوده و آن چیزی که پزشکان ما به عنوان سوگندنامه امضا می‌کنند به‌نوعی ارزش‌های آن ارزش‌های دینی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر بتوان این ارزش‌ها را با آیات قرآن مستند کرد علاوه بر این که این کار ممکن است، می‌تواند در حوزه اخلاق و تعهدات پزشکی هم بسیار سودمند باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: سوگندنامه پزشکی بر اساس آیات قرآن زمانی می‌تواند انجام پذیرد که موضوعیت پزشکی و اخلاقی همزمان با استنادات قرآنی آن حفظ شود.

فوق تخصص کبد و بیماری‌های گوارش بیمارستان امام خمینی یادآور شد: سوگندنامه پزشکی یک امر عمومی است که تمامی افراد وقتی فارغ التحصیل می‌شوند خود را به آن متعهد می‌دانند و در واقع نوعی ارزش اخلاقی است که از نظر من عمده جامعه پزشکی در سراسر جهان خود را به آن متعهد می‌دانند.

وی افزود: هر رشته دیگری ممکن است که در آن خطا وجود داشته باشد اما خطای عامدانه و آگاهانه خلاف سوگندنامه پزشکی نادر است.

جعفریان بیان کرد: اگر سوگندنامه پزشکی به‌نوعی سوگند به همان متن مقدس دینی باشد که برای ما قرآن است مطمئنا تعهد بیشتر و اخلاقی بیشتر و درصد خطای آگاهانه نیز کمتر می‌شود.

captcha